Wayback Burgers komt naar Nederland

De servicefactor van een regulier restaurant + de snelheid en de prijs van een fastcasual restaurant: Wayback Burgers is echt anders dan anders, legt masterfranchisenemer Stefan Boers uit. Niet alleen voor de gast maar ook in het contact tussen franchisegever en -nemers. “Wij willen in een gemoedelijke organisatie samenwerken”, aldus Stefan.

Sinds oktober 2017 is Nederland een Amerikaanse burgerformule rijker: in die maand zetten algemeen directeur Stefan Boers en marketingdirecteur Jesse Heinhuis hun handtekening onder de licentie van Wayback Burgers. De verwachting is dat ze vóór 1 juli hun eerste, eigen vestiging openen. Het hoofdkantoor zit in Eindhoven.

Wat hen zo aantrekt in de formule, is dat het echt iets nieuws is, vertelt Stefan. “Ja, het zijn burgers en milkshakes maar de manier waarop we ze maken, de ingrediënten die we gebruiken en de beleving in het restaurant zijn we nog nergens tegengekomen. Zo bedienen we aan tafel en gebruiken we altijd verse ingrediënten. Je krijgt als gast een goede ervaring.” Wayback Burgers verzorgt zowel eat-in als delivery en take-away.

Vernieuwingen

Ook de vriendelijke sfeer op het Amerikaanse hoofdkantoor, het openstaan voor vernieuwingen, de aandacht voor MVO en milieu: het spreekt de mannen erg aan. “Het is kleinschalig en persoonlijk. Ook op zakelijk gebied merk je dat. Wij willen in een gemoedelijke organisatie samenwerken”, aldus Stefan. Kandidaat-franchisenemers hoeven niet per se horeca-ervaring te hebben. “Het moeten mensen zijn met passie voor eten”, zegt hij. “Mensen die elke dag een blijvende indruk willen achterlaten bij hun gasten.” 

Naamsbekendheid

De formule biedt ruimte voor eigen aanpassingen per land, vertelt hij. “Behalve vlees bieden we ook vis, vegetarisch en verse salades. Dat gaan we voor de Nederlandse markt nog verder uitwerken. Dat geldt ook voor het interieur. Voor Europa is er een nieuwe, eigentijdse stijl ontwikkeld. Per markt bepaal je welke kleuraccenten je wel of niet laat terugkomen.”

Wayback Burgers wil beginnen met locaties in drukke binnensteden. “Zodra we naamsbekendheid hebben opgebouwd, gaan we ook naar kleinere locaties, zoals tankstations en buitenwijken”, vertelt Stefan. 

De ondersteuning van de franchisenemers vindt zowel vanuit Amerika als in Nederland plaats. Op de Amerikaanse website hebben zij onbeperkt toegang tot marketingmaterialen. “Trainingen, onder andere op ondernemersvaardigheden, verzorgen wij hier”, zegt Stefan. “Die zijn persoonlijk en dus altijd op maat. We leveren alle handvatten om je business goed te runnen.” De ambitie is om in 20 jaar 75 restaurants te openen.

Wayback Burgers

  • In 1991 opgericht door John Carter
  • Sinds 2009 franchise in VS
  • Sinds 2015 internationale franchise 
  • Verwachting voor Nederland: voor 1 juli 2018 1e eigen vestiging
  • Ambitie: 75 restaurants in 20 jaar
  • Fee: totaal 11%
  • Investering voor restaurant: tussen 350.000 en 400.000 euro