Wanneer komt de revolutie van het bestelproces?

McDonald's deed het in 2016 en installeerde zogeheten zelforder kiosken als extra bestelopties in geselecteerde restaurants. Hoewel de terminals in de VS of Nederland intussen onmisbaar zijn geworden, wacht in Duitsland de digitale besteltechnologie nog steeds op een doorbraak. Maar volgens Gastrofix CEO Stefan Brehm is dit slechts een kwestie van tijd.

"Zelfbestelling is de toekomst", zegt Stefan Brehm, verkoopdirecteur en digitaliseringsdeskundige bij de POS-systeemprovider Gastrofix. “Daarom zijn veel kassasystemen waaronder de iPad kassasystemen op zoek naar goede softwaremogelijkheden om dit te faciliteren. En het zijn niet alleen nerdy-techneuten, het zijn vooral hele slimme horecaondernemers die deze technologie inzetten. Niet alleen omdat personeel in de horeca steeds moeilijker te vinden is, ook de acceptatie van klanten om deze technologie te gebruiken wordt steeds groter.”

Veel voordelen

Zelforder heeft voordelen voor zowel de gasten als de bedrijven die het aanbieden. De gasten worden sneller en efficiënter geholpen. Dit heeft vooral voordelen tijdens de lunch- en dinerpiek. En voor de bedrijven biedt het de mogelijkheid om geautomatiseerd bijverkoop te stimuleren. Daarnaast wordt er natuurlijk een database van waardevolle klantenbestelgegevens opgebouwd.

Weinig risico

Stefan Brehm ziet weinig weerstand of problemen bij de acceptatie van deze dienstverlening: "De meeste gasten zitten sowieso constant op hun smartphones." Natuurlijk kan de techniek wel een keer haperen, maar omdat de gegevens zowel on- als offline worden bewaard gaan ze niet verloren. “Verder gaan er niet veel arbeidsplaatsen verloren. Deze dienstverlening zal altijd een aanvulling zijn en blijven. Gelukkig zal de horeca altijd mensen-business blijven.”

De race van apps is begonnen

Het grote potentieel van zelfbestelling heeft zich verspreid in de Tech-scene. Verschillende leveranciers staan in de rij om het bestelproces aan te leveren. De een werkt met een QR code, bij de ander kan je een bestellocatie invoeren en er zijn systemen die gebruik maken van iBeacons, waardoor de smartphone een bestelterminal en tegelijkertijd een mobiel betalingssysteem wordt. U kunt met één klik selecteren, bestellen en betalen. De obers hoeven alleen het eten te bezorgen. En de iBeacon geeft aan waar. "Dit bespaart tijd, verkort de wachttijd en zorgt zo voor een snellere tafelomzet."

“Bovendien, dankzij de digitale presentatie van het menu, maken gasten een betere keuze. De aandacht voor specialiteiten kan worden aangepast aan de persoonlijke behoeften van de gasten. Cateraars geven er de voorkeur aan om maaltijden te koken, loyaliteitsprogramma's in te stellen en de verkoop in real-time te bekijken.”

Conclusie

Samengevat is Brehm ervan overtuigd dat zelforder alleen maar groter wordt en mogelijkheden gaat geven waar we nu nog niet eens bij stil staan. Ook in Duitsland zal dit in de meeste bedrijven in meer of mindere mate worden doorgevoerd.