Waarom Sanidirect vooral goede verkopers zoekt

Loek UijtdeHaag startte in 2008 als eerste franchisenemer van de badkamerformule Sanidirect - waarvan hij mede aan de wieg stond. Zijn grote passie: verkopen. Dat de formule ‘ontzorgt’ op zaken als marketing en logistiek is dan ook een grote plus. Misschien nog wel belangrijker is dat franchisenemers een eigen inbreng hebben. “Als je als verkoper ergens achterstaat, ga je ook verkopen”, zegt hij. Directeur Wim van Dijk: “Je hoeft bij ons alleen maar te doen wat je leuk vindt.”

Het concept Sanidirect, onderdeel van De Mandemakersgroep (DMG), sprong destijds in op het gat tussen de bouwmarkt en de badkamerspeciaalzaak. “Tussen de levering van los sanitair en het twaalf weken wachten op je nieuwe badkamer”, vertelt Wim van Dijk. 

Franchisenemer van het eerste uur Loek UijtdeHaag kreeg van DMG de vrijheid om een badkamerconcept te ontwikkelen, gebaseerd op zijn jarenlange ervaring als verkoper bij diverse organisaties. “Waar ik destijds tegenaan liep, verwerkte ik in de nieuwe winkel”, zegt Loek. “Zo was de markt niet transparant. Je was klanten aan het helpen en tijdens het verkoopgesprek gelijk aan het steggelen over prijzen.” Dat moest anders in de nieuwe franchiseformule, vond hij: “Bij Sanidirect verkopen we goede producten voor een eerlijke prijs, gekoppeld aan een internetwinkel. Daarbij is fysiek en online 100% hetzelfde. Dat biedt vertrouwen aan de klant. Het was pionieren in het begin en daar leerden we veel van. Bijvoorbeeld dat we door te spelen met de voorraad betere inkopen en snellere handel kunnen hebben.” Loek opende in 2008 een winkel in Breda en een jaar later zijn tweede in Barendrecht, waar zijn dochter nu de scepter zwaait. Zijn zoon werkt mee in de Bredase vestiging – een echt familiebedrijf dus. Inmiddels telt Sanidirect 25 winkels, de 26e gaat binnenkort open.

Herkenbaar

In het 12,5-jarig bestaan van de franchiseformule is er wel wat veranderd. Niet alleen is het speelveld gewijzigd – er zijn nu meer formules en er is meer online verkoop – ook de formule zelf transformeerde, vertelt Wim: “Het assortiment en de winkels kregen een duidelijker en eigentijdser uitstraling. Voorheen kon je in Heerlen en in Sneek verschillende winkels zien. Nu hebben we het van buiten en van binnen strakgetrokken, trendgericht gemaakt en er eenheid in gebracht.” Loek stond als eerste klaar om de verbouwing door te voeren. “Nu zijn we weer herkenbaar, dat is heel goed aangepakt”, zegt hij. 

Wim: “Met ons eigen marketingteam zijn we continu aan het doorgroeien. We hebben geïnvesteerd in systemen die het voor klanten makkelijker maken om online een afspraak te maken, aangepast aan de bezetting van de winkel. Daarnaast zijn we online veel nadrukkelijker aanwezig dan voorheen.”

‘Ontzorgen’ van de franchisenemers is het doel, vertelt hij. “Zo hebben we accountants die de boekhouding verzorgen, we hebben iemand die de showrooms bijhoudt en we hebben een personeelsplanningssysteem. Ondernemers hoeven alleen te zorgen dat de klant de juiste spullen krijgt en dat het kwalitatief goed is. Als je voor een baas werkt en je hebt het gevoel dat jij het verschil maakt in de winkel, ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ons doe je het voor jezelf, binnen het concept; je hoeft alleen maar te doen wat je leuk vindt.”

Inspraak

Loek beaamt dat. “We worden ontzorgd bij zaken die me weinig interesseren – er zit veel knowhow op het hoofdkantoor in Waalwijk. Wel zit ik zelf in de assortimentscommissie. Ik maak het digitale verkoopboek voor alle franchisenemers en de verkoopmedewerkers en dat houd ik voortdurend bij.”

Groot voordeel vindt hij dat Sanidirect is aangesloten bij DMG. “Zo kunnen we gebruik maken van de montagemogelijkheden. Service, aftersales en logistiek worden helemaal geregeld. Moet je dat zelf doen, dan vreet dat enorm veel energie en tijd, die je niet kan besteden aan verkopen.”

Het is echt een goed concept, aldus Loek. “Je bent zelfstandig ondernemer, maar hebt niet de nadelen van alles zelf moeten regelen. Daarbij heb je wel duidelijk inspraak in het reilen en zeilen. Die eigen inbreng vind ik belangrijk. Als je als verkoper ergens achterstaat, ga je ook verkopen.”

Collegialiteit

De recente ontwikkelingen hebben de franchisenemers enthousiast gemaakt, denkt Wim. “Het geloof in de formule en in de naam is toegenomen. Daarnaast word je vanzelf enthousiast als je de juiste producten hebt staan die aansluiten bij de klant. Verder geven we veel trainingen – in producten, in verkopen en in trends. Ik vind het belangrijk dat mensen altijd doorleren. Van beginnend tot ervaren verkoper: wij moeten je blijven prikkelen om jezelf te verbeteren.” 

Wim bezoekt alle franchisenemers elke 4 à 5 weken. “Verder hebben we een franchiseraad, een assortimentscommissie en een marketingcommissie. Er heerst betrokkenheid, collegialiteit en er is direct contact met elkaar. De wil om er met elkaar wat van te maken, elkaar het beste te gunnen en van elkaar te leren, is erg aanwezig”, aldus de directeur.