Voor deze formule pakt de coronacrisis goed uit

“Het ging goed, maar het gaat nóg beter”, antwoordt Welkoop-franchisenemer Hans Edelaar in Rijnsburg. De vraag: hoe vergaat het je bedrijf in coronatijd en hoe helpt je formule? Hans bewijst dat niet alle ondernemers sombere vooruitzichten hebben. “Wij zitten in de positieve hoek. Mensen kunnen nergens heen en gaan thuis dingen doen, zoals werken in de tuin.” De formule op de achtergrond geeft hem rust.

Hans Edelaar werkte 32 jaar bij de vorige eigenaar van deze locatie, toen nog geen Welkoop. Toen die stopte, nam Hans de zaak over, nu zes jaar geleden. “Ik was al bekend met de Welkoop”, vertelt hij. “Welkoop is een rijdende trein – ik was 48 en wilde niet vanaf 0 beginnen. Een mooiere formule kun je niet krijgen. Het past bij mij. Ik ben een buitenmens, werk graag met dieren en in de tuin. Ook zakelijk past het. Natuurlijk volg ik de formule, anders moet je er niet aan beginnen, maar je hebt ook een gedeelte vrijheid. Die eigen creativiteit is voor mij belangrijk, anders had ik net zo goed bij een baas kunnen blijven werken.”

Huisdier

Dat de coronacrisis voor de formule verrassend goed uitpakt, had Hans niet van tevoren kunnen bedenken. “Voor de horeca is het een zwart gat, ik ken de verhalen van dichtbij. Maar wij zitten in de positieve hoek. Mensen kunnen nergens heen, de vakanties gingen niet door en ze gaan thuis dingen doen, zoals werken in de tuin. Dus zijn ze op zoek naar potgrond, plantjes en gereedschap. Ook zien we aan de verkoop van diervoeders en dierhokken dat meer mensen een huisdier nemen. Artikelen als zwembaden liepen ook goed.”

Verder ziet hij een verschuiving naar het duurdere segment. “Bij het elektrisch tuingereedschap en de diervoerders bijvoorbeeld. Veel mensen hebben meer te besteden omdat het geld op de rekening blijft staan.”

Doelgericht

Ook de grootte van zijn winkel – 2.000 m2 – en de aard van zijn publiek helpen mee aan de enorme omzetgroei in deze voor veel ondernemers toch moeilijke tijd. “De mensen kunnen zich makkelijk verspreiden in de winkel, wij mogen hier 80 mensen binnen hebben. De meesten komen ook doelgericht: ze hebben iets nodig en komen dat kopen. In een tuincentrum bijvoorbeeld zit vaak een horecagedeelte en zijn er een hoop presentaties, waardoor de klanten langer in de winkel blijven; die gaan shoppen. Bij ons zijn ze relatief kort in de winkel. Ook daardoor kun je op een dag meer mensen in je winkel hebben.”

Voorraadbuffer

Dankzij het collectief van de formule kon er snel geschakeld worden bij aanvang van de coronamaatregelen. Hans: “Spatschermpjes, stickers en pijlen hadden wij al vrij snel.”

Daarnaast ervaart hij de rust van een grote organisatie achter zich: “We hebben bijvoorbeeld een behoorlijke voorraadbuffer, er is niet gelijk paniek qua levering.” 

De formulewebsite – onderscheiden met retailprijzen – ervaart hij als ondersteuning van de winkel. “Mensen kijken naar de trends en zien op de site of het bij mij op voorraad is. We hebben een verspreidingsgebied, maar ik zie ook wel mensen van daarbuiten komen omdat ze hebben gezien dat ik iets op voorraad heb. Als kleine ondernemer kost zo’n website meer moeite; het is fijn als je kunt leunen op de organisatie.”

Kerst

Ook de komende maanden ziet Hans positief in. “Wij zullen niet snel dicht gaan, wij verkopen immers diervoeders voor huis- en erfdieren. En ik denk dat het drukke maanden gaan worden, mede omdat het complex is om in deze coronatijd alles in goede banen te leiden. De mensen blijven thuis en willen het zeker in de feestmaanden gezellig maken. Nu doen wij veel in buitenverlichting en kerstbomen. Daar voorzie ik wel aankopen”, aldus Hans.

E-commerce

Welkoop-directeur Casper Meijer: “Hans is een heel betrokken, actieve ondernemer en een goede franchisenemer voor ons.” De formule probeert zijn ondernemers maximaal te ontzorgen, zeker in coronatijd, vertelt Casper. “We wisten dat er op bepaalde artikelen een run zou komen. We hebben daarom voor onze ruim 90 franchisewinkels en 60 eigen winkels extra ingekocht op alle productgroepen waarvan we dachten dat er verder rek in zou zitten – wetende dat de klant thuis zou zitten en op de tuin gericht zou zijn. Ook kochten we extra artikelen in als zwembaden en trampolines, omdat veel vakanties niet doorgingen.” 

Alle franchisenemers zijn gegroeid, zegt hij. “Ten opzichte van vorig jaar is de index 125 tot 130. Daarvan is een groot deel corona-omzet.”

Geluk – “of noem het een vooruitziende blik”, aldus Casper – had de formule met de geplande investering in e-commerce. In maart ging het nieuwe distributiecentrum voor online aankopen open. “Veel klanten kijken op de site of er op een locatie voldoende voorraad is”, vertelt hij. “Daarnaast groeide de omzet in verstuurde pakjes, maar ook van de online bestelde producten die in de winkel werden opgehaald. Dat betekent toegevoegde omzet voor de winkel.”

Ook de grootte van zijn winkel – 2.000 m2 – en de aard van zijn publiek helpen mee aan de enorme omzetgroei in deze voor veel ondernemers toch moeilijke tijd. “De mensen kunnen zich makkelijk verspreiden in de winkel, wij mogen hier 80 mensen binnen hebben", vertelt Welkoop-franchisenemer Hans Edelaar.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook