'Volledige focus, dan zien we verder'

Max de Lange en Vincent Verweij zijn helemaal thuis in de De Beren-formule. Beiden groeien door vanuit hun rol als vestigingsmanagers naar eigenaren van een eigen bezorgrestaurant in Leiden-Zuid. Een gesprek met hen.

Wie door Leiden-Zuid rijdt, over de Vijf Meilaan, kan er niet om heen. Het bezorgrestaurant van De Beren van Max en Vincent springt meteen in het oog. “Ja, het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat”, lacht Vincent. Twee jaar lang hebben de ondernemers samen met De Beren gezocht naar een geschikte locatie. “Eerst in Gouda, toen in Alphen, maar het werd Leiden. Daarin zijn we gezamenlijk opgetrokken, De Beren en wij. Dan weer droegen wij een pand aan, dan weer De Beren zelf. We beoordeelden het samen en bepaalden samen we of het passend was. Nou, dit hier in Leiden is passend”, aldus Max. De Beren zoekt namelijk zichtlocaties, ook vanuit marketingoogpunt. “In de Randstad, met name in Rotterdam en omstreken, is De Beren heel bekend. Hier in Leiden moeten we werken aan naamsbekendheid, een zichtlocatie helpt daarbij natuurlijk”, legt Max uit.

Eerst bezorger, later teamleider

Max en Vincent zijn goed thuis in de formule van De Beren. Vincent: “Ik heb jarenlang gewerkt voor het De Beren bezorgrestaurant in Capelle. Eerst als bezorger, later als teamleider. Dit was een vestiging van een franchisenemer, die deze later verkocht aan twee andere jonge ondernemers. En omdat zij zelf de zaak runden, en ik niet meer de avonden draaide, ben ik in gesprek gegaan met de Holding. Zo ging ik uiteindelijk aan de slag in een vestiging in Rotterdam-Zuid. Dit was een eigen zaak van De Beren, een moeilijke zaak. Maar met veel energie en een strakke lijn heb ik die vestiging goed op poten gekregen. Leuk om te doen.” Waar het volgens hem om draait is kwaliteit. “Korte wachttijden, de juiste bereiding, niets vergeten bij bestellingen; dat soort zaken. Daar heb ik enorm op gefocust.” Die energie die Vincent erin heeft gestoken is niet onopvallend gebleven. “Het hoofdkantoor zag ook dat een eigen vestiging, wat ik heel graag wilde, tot de mogelijkheden behoorde.” Ook bij Max loopt De Beren als een rode draad door zijn loopbaan. “Wij kennen elkaar vanuit de vestiging in Capelle, Vincent was leidinggevende en ik stond in de keuken. Daar hebben wij elkaar echt goed leren kennen, we weten ook precies wat we aan elkaar hebben.” Vincent vult aan: “Twee kapiteins op één schip, dat werkt niet. We zijn allebei eigenaar van de zaak en we hebben allebei onze eigen kwaliteiten. Mijn kwaliteiten zitten in leidinggeven, Max zit veel meer in de operatie en bewaart de rust en het overzicht. Als bezorgers een keertje niet kunnen of iets willen wijzigen in het rooster, dan bellen ze Max. Niet mij.” Het duo-ondernemerschap bevalt Max en Vincent prima. “Er komt veel bij kijken bij het runnen van een eigen vestiging van De Beren, we kunnen taken verdelen en altijd focus houden op het proces, de kwaliteit en de klanten”, aldus Max. Na de periode in Capelle heeft Max overigens even een uitstapje gemaakt, toch kriebelde het. “Ook ik wilde graag een eigen zaak openen, daarom heb ik altijd contact gehouden met Vincent.” Met hem, en met De Beren, ging men dan ook - nu ruim twee jaar geleden - op zoek naar een eigen locatie. “Ik heb in die twee jaar ook nog even op Rotterdam-Zuid gewerkt, om de formule weer eigen te maken”, laat Max weten. 

Marge

Het ideale pand werd gevonden in Leiden, aan het Bevrijdingsplein en naast de drukke doorgaande Vijf Meilaan. De zaak meet zo’n 150 vierkante meter en er is ruimte voor afhaal en bezorging. “De meeste bezorgrestaurants doen 5 procent afhaal, wij zitten hier al op 10 tot 15 procent. Ideaal, qua marge is afhaal natuurlijk beter voor ons. Geen scooter, geen bezorger, geen brandstofkosten”, aldus Max. Toch beslaat bezorging nog het grootste deel van de activiteiten. “Snelheid en kwaliteit is alles. Doel is om binnen een half uur de bezorging te hebben afgeleverd. En er mag niets ontbreken. De bestelling moet kloppen.” Zowel Max als Vincent zitten dan ook bovenop de operatie. “Wij bewaken het proces. Een hamburger moet twee keer vier minuten worden gebakken, niet korter en niet langer. We doen alles volgens de bereidingswijze die door De Beren is gesteld, we leveren kwaliteit. Ook als de gast daardoor iets langer moet wachten, want voor een goed gerecht komen ze terug”, aldus Vincent. De jonge ondernemers gebruiken hun rijke ervaring bij De Beren voor het optimaal runnen van de zaak. “De laatste week van de maand roosteren we altijd extra mensen in. Dat is namelijk de periode waarop mensen hun salaris ontvangen, studenten hun studiefinanciering binnenkrijgen en uitkeringen worden uitgekeerd. Dat merken we meteen, dan is het drukker dan normaal. Wanneer we goed zijn voorbereid kunnen we ook dan de juiste kwaliteit leveren zonder dat de wachttijden oplopen.” De ondernemers spreken over een echt horecabedrijf. “De operatie bij De Beren is iets heel anders dan alleen maar even volgens een vaste standaard een paar frietjes afbakken. Alles komt vers binnen, salades maken we iedere dag vers, net als de burgerslaatjes en de rauwkost. We beleggen en bereiden alles vers. Dat betekent dat we het proces heel nauwkeurig hebben beschreven en de medewerkers daarin hebben getraind. Bij de bakwand hangen bereidingsborden, waarop de processen nog eens worden uitgelegd. Als reminder, zodat ze het altijd even terug kunnen kijken als ze het even niet weten. Dat werkt heel goed.”

Groeiend klantenbestand

Inmiddels is het team van rond de twintig medewerkers goed ingewerkt. Max: “We hebben een mooi klantenbestand opgebouwd met een grote groep vaste klanten. En we hebben een reviewscore van vierenhalf van de vijf sterren. Dus we worden goed gewaardeerd; wat we doen, doen we goed. Onze focus ligt  nu op het vergroten van de naamsbekendheid.” Dat gebeurt samen met het hoofdkantoor, stelt Vincent. “Vanochtend zijn we nog op het hoofdkantoor geweest en hebben we met de marketingafdeling de campagnemogelijkheden besproken.” Ook komen de ondernemers dikwijls op het kantoor voor het bespreken van de cijfers. Daarbij kijken Vincent en Max samen met De Beren ook al voorzichtig naar de toekomst. “Wij bedienen nu Leiden-Zuid, Zoeterwoude Rijndijk en Voorschoten, een postcodegebied met 90.000 inwoners. Maar Leiden en omstreken is natuurlijk groter. Het is de bedoeling dat hier dan ook binnen nu en vijf jaar een tweede zaak opent, die het noorden van Leiden gaat bedienen. Dat zien wij natuurlijk wel zitten. Maar goed, voorlopig ligt de focus volledig op deze vestiging en daarna zien we verder.”

 ‘Wij bewaken het proces. Een hamburger moet twee keer vier minuten worden gebakken, niet korter en niet langer.’
 

Lees meer over: