Verhuurmakelaar HouseHunting: inventief in moeilijke markt

De woningmarkt is grillig. De voorgaande jaren daalde de woningverkoop hard, terwijl deze nu weer fors in de lift zit. De verhuurmarkt maakt juist een tegenovergestelde beweging. “Maar dat maakt ons niet minder ambitieus.”

Franchiseorganisatie HouseHunting is één van de grootste verhuurmakelaars van Nederland. De formule groeit gestaag: vijftien franchisevestigingen in ruim tien jaar tijd. “De eerste jaren heb ik zelf twee vestigingen in eigen beheer gerund in de provincie Brabant. Het concept is pas in 2009 voor franchise beschikbaar gesteld”, zegt bedenker en franchisegever Frank Reede. Hij zag landelijk kansen. Vandaar de franchiseconstructie. “De ondersteuning richting huurders is vaak minimaal maar niet bij ons. De sleutel krijgen ze vaak direct, ook op zondag, en we helpen bijvoorbeeld bij een telefoon- of internetaansluiting.” 

Crisisjaren

Sinds de start van de formule heeft Reede de concurrentie zien verviervoudigen. “Er zijn partijen gelijk met ons op de markt gekomen, en in de crisisjaren hebben ook verkoopmakelaars zich meer en meer toegelegd op de verhuurmarkt.” HouseHunting is met gemiddeld vijftig woningen per vestiging in portefeuille nog steeds één van de grootste verhuurmakelaars van Nederland. De formule richt zich op studenten, starters op de woningmarkt en expats. “Die laatste groep heeft onze focus, ook vanwege het feit dat bij hen de behoefte aan ondersteuning en service groot is”, verklaart de franchisegever. 

De verhuurprijzen van het woningaanbod liggen tussen de 700 euro en 1.500 euro. “Alles staat of valt met het aanbod, juist nu de woningmarkt aantrekt en meer mensen hun huis verkopen in plaats van verhuren.” Door die ontwikkeling hebben ze het aanbod zien halveren. “Dat is niet direct een probleem, aangezien we nog steeds een ruim aanbod hebben. Het maakt ons ook niet minder ambitieus. Voor kleinere partijen is de situatie nijpender. Het zal mij niet verbazen als er daarvan een paar het niet redden.” Dat creëert ruimte, weet Reede. “We willen groeien en meer vestigingen openen en ook online verkoop van woningen gaan aanbieden. Het doel is een landelijke dekking te realiseren in de komende vijf jaar.”

Verhuurders en huurders binden

Het is volgens Reede belangrijk om als franchisenemer de lokale markt te kennen. “Het vinden van huurwoningen kost tegenwoordig veel energie. Met kennis van de regio en de juiste ondersteuning van de franchiseorganisatie bij met name de acquisitie van het woningaanbod bereiken onze ondernemers echter veel.” Zo zijn de franchisenemers de afgelopen periode dikwijls betrokken geweest bij kantoortransformaties. “Projectontwikkelaars realiseren in zo’n geval in leegstaande kantoorpanden tal van appartementen en studio’s. Een mooie markt voor ons, het gaat vaak om grote aantallen”, vertelt Reede. 

Via allerlei handige en inventieve tools proberen ze de verhuurder en huurder in deze moeilijke markt te ontzorgen en binden. “Zo hebben we de opleverapp gelanceerd. Waar dat normaal via allemaal ingewikkelde formulieren moest, wordt het verslag nu met één druk op de knop verstuurd. Snel, makkelijk en betrouwbaar.”