Velgenshop: Velgen met klasse

Velgen Shop startte begin 2011 met franchise. De formule richt zich nadrukkelijk niet op jongeren die hun auto willen tunen. De doelgroep van Velgen Shop heeft een gemiddelde leeftijd van 41. Dus prijsbewuste consumenten met gevoel voor stijl.

Velgen Shop is ontstaan doordat de automotive branche aan het veranderen is. Oprichter Kai Peters vertelt dat de markt in banden en velgen steeds meer wordt bepaald door grote partijen. Bovendien zijn de winterbanden in opkomst. “We hebben een aantal stevige winters gehad en daardoor zijn de winterbanden onder de aandacht gekomen. Bovendien gaat een aantal mensen op wintersport. In Duitsland is het van oktober tot februari verplicht om op winterbanden te rijden. Dat heeft de verkoop goed gedaan.” De Velgen Shop verkoopt alle soorten banden en profileert zich als verkooppunt van velgen. Peters: “Als je op winterbanden rijdt, betekent dat dat je twee keer per jaar de banden moet laten verwisselen. Daar ben je al snel tweehonderd euro per jaar mee kwijt. Wij adviseren consumenten om de winterbanden te voorzien van stalen velgen. Dat kost hen ongeveer 150 euro en daardoor kunnen ze de banden eenvoudig zelf verwisselen. Als ze de zomerbanden dan voorzien van mooie, licht metalen velgen dan geven ze hun auto in de  zomernet even iets meer klasse.”

HBO denkniveau

Peters heeft een eigen vestiging en is in februari 2011 gestart met de eerste franchise pilot-store. Wat hem daarin meeviel is de begeleiding die een franchisenemer nodig heeft. “We hadden gedacht dat we daar veel tijd mee kwijt zouden zijn. Maar eigenlijk liep het al vrij snel op rolletjes. Misschien komt dat door de goede voorbereiding. We hadden vanaf de eerste dag een uitgebreid handboek online en een goed intranet. Bovendien is het een hard franchiseformule waarin we duidelijke richtlijnen geven. Misschien dat die eenvoud het werken eenvoudiger maakt.”

Wat Peters tegen viel, is het vinden van goede kandidaten. “We hebben met een redactioneel artikel in De Telegraaf gestaan en daar kregen we zeventig reacties op. Toch zaten daar slechts enkele geschikte kandidaten bij.” Peters verwacht dat dit komt door de hoge eisen die hij stelt. “Het verkopen van banden en velgen lijkt zo eenvoudig. Maar franchisenemers moeten bij ons een flinke dosis automotive-ervaring hebben en een HBO denkniveau.” Desondanks heeft Velgen Shop eind vorig jaar zijn derde franchisevestiging geopend. Peters verwacht dat er in 2012 tien tot twaalf vestigingen bijkomen. Het is zijn ambitie om het aantal vestigingen in 2013 te verdubbelen.