TGI Friday’s komt naar Nederland

Goed en betaalbaar eten in een sfeervolle, ongedwongen omgeving, ofwel ‘casual dining’. Dat is waar de formule TGI Friday’s voor staat.

Na een succesvolle herpositionering in thuismarkt Amerika en elders in de wereld, staat nu Nederland op de agenda. Als opstap voor de omringende landen. De start was in New York in 1965. Inmiddels zijn er ruim vijfhonderd vestigingen in de VS en bijna vierhonderd restaurants in het buitenland. Nu is het oog gevallen op West-Europa. En er zijn volgens Jean Baudrand, vice-president internationale ontwikkeling bij TGI Friday’s, hele goede redenen om daarbij te beginnen in Nederland. In Groot-Brittannië is het dit jaar geïntroduceerde vernieuwde concept zodanig aangeslagen dat het naar meer smaakt. “Dat succes willen we naar andere markten in Europa brengen. En een succesvolle aanwezigheid in Nederland betekent een goede opstap voor de rest van Europa, aldus Baudrand. De meer persoonlijke benadering, de omgeving met meer emotie en het eten dat ‘relevanter voor de markt’ is hebben de formule in rap tempo nummer 1 in de Britse markt van ‘casual dining’ gemaakt. Net zoals in Zweden en Noorwegen. Ook in landen als Spanje, Rusland, Australië en Argentinië timmert de formule aan de weg. Die beslissing om Nederland als ‘stepping stone’ te nemen, is niet over één nacht ijs gegaan, maar de uitkomst van een half jaar marktonderzoek. Daaruit bleek dat er ruimte is op de markt voor een casual diningformule. “Daarnaast dragen de eetgewoonten en de multiculturele bevolkingssamenstelling ertoe bij dat Nederland een uitstekende showcase is.”

Grote centrale bar

De nieuwe TGI Friday’s formule is volgens Baudrand nog beter dan voorheen geschikt voor internationale expansie. Zowel qua uitstraling als qua eten. Er  worden in aanvulling op de universele ‘kernrecepten’ meer lokale garnituren en kruiden gebruikt. De nieuwe restaurants hebben daarnaast onder meer een lichter interieur en een open keuken. De grote centrale bar, het handelsmerk van TGI Friday’s, is verder verbeterd en levert een belangrijke bijdrage aan het rendement van het restaurant. “Het is een ruimte met veel energie. Heel uitnodigend, charmant en bovenal ontspannen. Bij ons is het altijd vrijdag.” De formule opent 35 tot 50 nieuwe restaurants per jaar op mondiale schaal. De doelen voor Nederland zijn op korte termijn bescheiden. Eerst de juiste partner vinden die als ‘developer’ meerdere restaurants op franchisebasis wil exploiteren. De ambitie is daarbij om binnen vijf jaar vijf restaurants te openen, vooral in de grote steden in de Randstad. Het is zeker een voordeel als de partner horeca-ervaring heeft, maar geen absolute must, benadrukt Baudrand. “Hij moet met lokale expertise vooral aanvullend zijn voor onze globale kennis. En hij of zij moet houden van entertainment en mensen. Dit is een ‘people’s business’ in een plezierige omgeving.”

+