't Verswarenhuys: Alle ambachten onder één dak

t Verswarenhuys brengt de producten van versspecialisten samen in een formule. Wij maken ambachtelijke producten toegankelijk voor iedereen, zegt franchisegever Ruud van Oers. Deze zomer opende hij de tweede vestiging in Schijndel.

Een bezoek aan ’t Verswarenhuys is een belevenis. Het ene moment heb je het gevoel dat je een groentespeciaalzaak binnen loopt. Het volgende moment sta je - als het ware - in een warme bakkerij of kijk je in de toonbank van een slagerij. In deze winkel worden de noten en pinda’s zelf gebrand. En klanten kunnen een echt lekker stukje kaas proeven. Al deze versproducten worden afgewisseld met biologische producten en producten uit de streek. “Wij willen gewone producten bijzonder maken”, zegt Ruud van Oers. “Tegelijkertijd willen we toegankelijk zijn. Dus we hebben de basisproducten van de bakker en de slager, aangevuld met enkele specialiteiten. En we zijn betaalbaar. Voor tien euro kopen klanten hier een mandje met bijzondere levensmiddelen.”

Weer pionieren

Van Oers is van oorsprong groothandelaar. De afgelopen jaren boekte de ondernemer succes met de productie en levering van kwaliteitssnacks, bijvoorbeeld voor het tankstationkanaal. In 2013 verkocht hij de groothandelstak en besloot hij opnieuw te beginnen. “We waren te groot geworden”, vertelt hij. “We hadden 350 medewerkers in dienst. Ik was niet meer bezig met de producten, maar met vergaderen. Ik wilde weer pionieren.” Als groothandelaar leverde Van Oers aan ’t Verswarenhuys in Beek en Donk. Hij zag in de markt dat dit een concept is waar in de toekomst veel vraag naar komt. De bedenker, Roland van de Laarschot, wilde het concept graag verder uitbouwen. Maar hij wilde ook ondernemer blijven van zijn eigen winkel. “We hebben toen besloten dat ik als franchisegever het concept ga uitbouwen”, vertelt Van Oers. “Roland en zijn broer Jeroen zijn onze eerste franchisenemer.”

Ambachten

’t Verswarenhuys werkt samen met leveranciers die in staat zijn om ambachtelijke producten op grote schaal te produceren. “Ons gebak krijgen we bijvoorbeeld geleverd van Van Tim Patisserie”, vertelt Van Oers. “Tim is een vakman die prachtige producten maakt voor zijn eigen vestigingen. Door ook aan ons te leveren kan hij zijn ambacht uit blijven voeren en hoeft hij niet klein te blijven.” Overal in de winkel liggen folders van de leveranciers. Hierin vertellen vakmensen, op een persoonlijke manier, hoe zij de producten produceren. In de winkel staan geen ambachtslieden, maar verkoopmedewerkers die over verschillende productgroepen iets kunnen vertellen. Van Oers: “Medewerkers mogen bij ons allround zijn. Dus ze lopen met onze klanten van de groente naar de kaas of de noten. Ze hoeven niets zelf te produceren. Dus een globale kennis over de producten is voldoende. En klantvriendelijkheid is belangrijk. Dus ze maken een praatje met klanten en lopen eventueel mee naar de auto. ’t Verswarenhuys moet een gezellige winkel zijn.”

Flexibel blijven

Van Oers wil ’t Verswarenhuys de komende vijf jaar uitbouwen tot een formule met zo’n dertig vestigingen en daarna verder. Hij legt daar nu het fundament voor. Veel faciliteiten worden al centraal aangestuurd, zoals de inkoop, de marketing, de administratie en de ICT. Ook staat de formule gedetailleerd omschreven in een handboek. “Ons hoofdkantoor bestaat nu nog uit 2,5 fte”, vertelt Van Oers. “Dus we zijn nog niet groot. Samen bouwen we aan een goede basis om straks professioneel door te groeien.” Tegelijkertijd blijft ’t Verswarenhuys een formule die snel inspeelt op de veranderende vraag in de markt. “Onze klanten vragen om bijzondere producten, bijvoorbeeld uit de streek. Die producten nemen we snel in ons assortiment op, tenminste als ze bij onze formule passen. Dat doen we nu en dat blijven we doen als we groter zijn.”

Aantrekkelijk winkelgebied

Van Oers wil vestigingen openen in de nabijheid van supermarkten en versspeciaalzaken. “We hebben de supermarkt nodig voor de traffic”, zegt Van Oers. “Maar ik vind het net zo belangrijk dat we ons vestigen bij versspecialisten. Het is namelijk een utopie dat consumenten al hun verse producten bij ons gaan kopen. Ze willen de keuze hebben. Misschien gaan ze eerst naar een  kaasspecialist en kopen ze vervolgens bij ons het brood, het vlees en de streekproducten. Dus samen met de andere versspecialisten kunnen we er een leuk, aantrekkelijk winkelgebied van maken.”