Stomerijcollectief: de revival van de colporteur

De colporteur is terug van weggeweest. In een modern jasje, dat wel. Mensen die hun kleding willen laten wassen, strijken, vouwen of stomen kunnen voortaan namelijk online terecht bij Stomerijcollectief. De franchisenemers van dit concept halen het wasgoed met collectiviteitskorting of on demand op en leveren het op het afgesproken tijdstip thuis schoon af.

“Nederland staat aan de vooravond van een stomerijrevolutie, waarbij online platformen in combinatie met een app de toekomst bepalen”, vertelt franchisegever Marco van Barneveld van Stomerijcollectief. Het is geen opmerking die uit de lucht is gegrepen, verzekert hij. De ondernemer meet dit af aan de opkomst van webwinkels, online supermarkten, maaltijdbezorginitiatieven en diensten als Uber. “Die zijn enorm succesvol. De reden? Ze hebben een belangrijke gemene deler, namelijk gemak. Je hebt honger, bestelt via de app een maaltijd en die wordt binnen het uur thuisbezorgd. Nou, dat gemak geldt straks ook voor kleding die moet worden gewassen of gestoomd. Binnen een aantal klikken is het geregeld.”

Slim algoritme

Hoe werkt het? Via de app kunnen mensen ‘een bestelling plaatsen’. Op het afgesproken tijdstip zal de franchisenemer van Stomerijcollectief het wasgoed ophalen. “We willen kwaliteit leveren, daarom wordt al het wasgoed door gecontracteerde en gespecialiseerde textielreinigers gereinigd”, zegt Van Barneveld. Vervolgens wordt op het afgesproken moment het wasgoed weer schoon en fris bij de mensen aangeboden. Dit is ook het moment dat men, contant of met pin, betaalt voor de dienst. “We werken met unieke collectiviteitskortingen. Een slim algoritme zorgt ervoor dat er een gezamenlijke korting wordt berekend aan de hand van het aantal orders en de volumes in een bepaalde regio. Hoe meer vrienden, buren en familieleden een bestelling plaatsen in hetzelfde postcodegebied en voor dezelfde datum en hetzelfde afhaaltijdsbestek, hoe hoger de korting wordt”, aldus Van Barneveld. De dag voor het ophalen van de bestellingen wordt de opgebouwde korting voor alle betrokken orders toegepast. “De mensen krijgen hiervan een bevestiging per mail”, verklaart Van Barneveld. Hij is er zeker van dat het concept op deze manier snel aan populariteit wint. “Geheid dat ze de service via social media met elkaar gaan delen. Immers, hoe meer zielen hoe meer vreugd. En voor mensen die geen tijd hebben om te wachten en hun wasgoed meteen willen laten afhalen, kunnen kiezen voor de ‘on demand’ optie. Dan komen we meteen in actie en geldt het standaardtarief.”

Vraag en aanbod

Stomerijcollectief is het platform dat de vraag en het aanbod bij elkaar brengt. “In principe zijn wij alleen een logistiek dienstverlener. Wij hebben het platform en de contacten met de professionele textielreinigers die de kleding voor ons wassen, stomen, vouwen en strijken. De franchisenemers halen en brengen het wasgoed. In feite zijn de franchisenemers dus ook accountmanagers en relatiemanagers”, legt Van Barneveld uit. Zijn zoektocht naar franchisenemers is breed. “Ik kijk naar koeriers, mensen die bijvoorbeeld al eens voor PostNL, DHL of DPD hebben gereden. Maar ook ondernemers met een eigen stomerij zijn welkom.” Voor die laatste groep kan een samenwerking interessant zijn, stelt Van Barneveld. “Zij kunnen hun markt vergroten, immers ook online klanten behoren ineens tot de doelgroep. Bovendien kunnen deze ondernemers ook de was van de franchisenemers van Stomerijcollectief uit omliggende steden en dorpen reinigen. Zo creëren zij dus snel meer volume.” Daaraan stelt de franchisegever overigens wel voorwaarden. “De kwaliteit van de machines en het werk moet optimaal zijn, daar zijn wij heel kritisch op. Mensen besteden hun was uit, die is vaak heel persoonlijk. En dierbaar. Daarom moet je er zorgvuldig mee omgaan.” Ook denkt Van Barneveld niet dat ondernemers dit er zomaar even bij kunnen doen, ook niet parttime. “Textiel reinigen is een specialisme, maar ook de logistieke afhandeling is dat.”

Zakelijke markt

Stomerijcollectief mikt naast de particuliere markt ook op de zakelijke markt. Kantoren, zorginstellingen, sportverenigingen en garagebedrijven. “Voor iedereen kunnen wij wel iets betekenen. Neem hele specialistische kleding, zoals de kleding voor wegwerkers met allerlei reflecterende delen. Dat verdient bijzondere aandacht, die wij kunnen geven. En voor de zorg: dat gaat vaak om grote volumes. Wij kunnen dat aan. Dit gecombineerd met onze service, het persoonlijke contact zorgt ervoor dat er kansen liggen in deze markten.” Van Barneveld stelt dat franchise een belangrijk middel is om de kansen te benutten. “Schaalgrootte is essentieel, ook om nationale accounts te kunnen bedienen en om mee te kunnen dingen naar bijvoorbeeld aanbestedingen in de zorg.”

In het franchisemodel ligt volgens Van Barneveld ook het onderscheid ten opzichte van de stomerijdiensten bij bijvoorbeeld supermarkten. “Onze franchisenemers worden opgeleid en hebben daardoor kennis van textielzaken. Zo volgen zij verplicht de cursus ‘textiel warenkennis’ en ook weten ze alles van vlekken en het verwijderen ervan, ook wel detacheren genoemd. Kortom, onze franchisenemers kunnen advies geven. Dat vind je niet in de gemiddelde supermarkt.”