Speciaal voor mannen!

Na een succesvolle pilot in Deventer opent AMI Kappers dit najaar in Enschede een salon speciaal voor mannen. De naam: AMI Gents. De formule: scherper dan de gemengde salons en gericht op de complete verzorging van haar, baard en snor. “Het is een concept voor mannen die op zoek zijn naar specialismen”, vertelt AMI-directeur Gerben ter Avest. “Het exploitatiemodel van AMI Gents blijkt voor zowel franchisenemer als voor ons aantrekkelijk.”

“De kappersbranche ontwikkelt zich de laatste jaren richting specialismen. Je ziet in de grote steden zelfs salons waar je niet terecht kunt voor knippen en kleuren, maar alleen voor wassen, föhnen en een ‘hairdo’, bijvoorbeeld vlechten of opsteken. Ook mannen zijn op zoek naar speciaalzaken”, vertelt Gerben ter Avest. “Wij hebben de afgelopen 2,5 jaar AMI Gents in Deventer getest en uitgekristalliseerd en durven nu de tweede winkel aan. Het exploitatiemodel van AMI Gents blijkt voor zowel franchisenemer als voor ons aantrekkelijk.” De intentie is om te kijken of we in grootstedelijke gebieden en in winkelcentra meer herensalons kunnen exploiteren.”

Gerben is een van de weinige ondernemers die zowel kapper is als eigenaar van een franchiseformule in de kappersbranche. Hij groeide op in de salon van zijn moeder en stond zelf lange tijd achter de stoel. “Mijn moeder startte eind jaren ’60 een dameskapsalon, de eerste AMI-salon. Eind jaren ’80 nam ik die salon over en zijn we de formule gaan uitbouwen. Tot midden jaren ’70 vormden dames- en herensalons echt gescheiden werelden; pas daarna werden gemengde salons geopend. Dat zie je nu eigenlijk terugkomen: het herenkappersvak onderscheidt zich weer steeds meer van het damesvak.” Vandaar dat AMI Gents zich volledig richt op mannen van 25 tot 45 jaar die geïnteresseerd zijn in gespecialiseerde haar-, baard- en snorverzorging. Gerben: “Dat is een iets jonger publiek dan in onze gemengde salons. In Deventer zit AMI Gents middenin het centrum en dat trekt een ander publiek dan een salon in een winkelcentrum, waar het vaak gemêleerder is doordat je meer klanten krijgt uit de omgeving. In de stad krijg je een publiek dat speciaal naar díe kapsalon gaat.”

Betrokken 

Met de opening van AMI Gents in Enschede telt het familiebedrijf bijna 90 salons. Volgens de directeur is dat nooit bewust zo gepland, maar is de franchiseorganisatie organisch gegroeid. “Wij zijn 50 jaar geleden begonnen en hebben nooit veel plannen gemaakt. Vanaf dag 1 heb ik alles op een natuurlijke manier gedaan. Dat geldt nu nog steeds en ook voor AMI Gents: als het een succes is, komen er meer en als het geen succes is, komen er niet veel meer.” Nuchterheid en bescheidenheid kenmerken Gerben en zijn onderneming, maar ook de warme sfeer van een typisch familiebedrijf. “Ik denk dat het aan alles te merken is dat wij een familiebedrijf zijn. We zijn erg betrokken bij onze franchisenemers en alle medewerkers. Wij hebben het kappersambacht altijd hoog in het vaandel gehad en opleiding vinden we dan ook heel belangrijk; dat is bij ons echt een speerpunt. Van onze franchisenemers verwachten we dat ze het zowel intern als vaktechnisch goed voor elkaar hebben. 
Uiteindelijk draait het echt om het vak. Daarnaast moet je zorgen dat je voor jonge mensen aantrekkelijk bent om te komen werken.” 

Hard franchise

Als franchisegever investeert AMI Kappers volop in de training van alle medewerkers. Drie keer per jaar krijgen zij training in een AMI-studio in Deventer en zes keer per jaar worden ze in de eigen salons bijgespijkerd in knip- en kleurtechnieken en nieuwe trends en producten. “Onze formule is hard franchise, dus we ondersteunen in de volle breedte”, vertelt de directeur. “Naast de financiering, de bouw van winkels, opleiding, inkoop, automatisering en webshop, verzorgen wij een complete, eigen verkooplijn én een AMI-haarmodelijn met eigen kleur- en kniptechnieken. Voor onze franchisenemers is het tevreden houden van de klanten en medewerkers – zes dagen per week en in sommige salons zelfs zeven dagen – enorm intensief. Dat kost hen een bak energie en dus moeten wij voor de rest zorgen.”

Doelen en ambities

Op één na, zijn alle franchisenemers van AMI Kappers vrouwen. En die ene man runt geen AMI Gents. De nieuwe AMI Gents in Enschede wordt gerund door een vrouw voor wie dit de vierde AMI-salon is. De AMI-franchisenemers variëren van kleine tot grote ondernemers; de grootste heeft vijf salons en 40 werknemers. Een doel dat oprichter Gerben altijd voor ogen heeft, is het creëren van mogelijkheden voor vrouwen om een economisch zelfstandig bestaan op te bouwen. “Ik ben achter in de kapsalon van mijn moeder opgegroeid en zag dat het voor haar niet altijd gemakkelijk was om een stabiel inkomen te verwerven. Met onze franchiseformule kunnen vrouwen dat wél. Dat is altijd een drijfveer van mij geweest. In deze tijd, met heel veel concurrentie van goedkope zzp’ers, is het erg moeilijk om volledig zelfstandig een salon met personeel draaiende te houden.”

Ook al is de organisatie op natuurlijke wijze gegroeid, zoals Gerben zelf zegt, er ligt wel degelijk een planmatige aanpak. De plannen voor nog verdere uitbreiding liggen al klaar, maar al teveel wil hij daar nog niet over kwijt. “Ik kan wel onthullen dat we volgend jaar sterk gaan uitbreiden. AMI Kappers is ruim vertegenwoordigd in het oosten, noorden en het midden van het land, maar we willen ook in de Randstad op de kaart komen. Daar liggen nu onze ambities.”