Sides: ‘Wij openen de digitale wereld voor franchiseorganisaties’

Bestellingen voor afhaal, bestellingen voor bezorging en tal van gasten die in het restaurant willen eten. Volop dynamiek, in het restaurant en in de keuken. Met Sides creëert de franchisenemer orde in de ‘chaos’

Sides is opgericht in 2014 in Berlijn. Sindsdien is het uitgegroeid tot een bedrijf van meer dan 140 medewerkers en bedienen zij meer dan vierduizend klanten in acht landen. Sides heeft kassasoftware ontwikkeld met diverse modules om de werkzaamheden voor franchiseorganisaties te optimaliseren. Met de infrastructuur en de modules die zij aanbiedt, is het volgens eigen zeggen marktleider op de internationale food-deliverymarkt.

Online is onderdeel van het huidige retail- en horecalandschap; website, webshops en orderplatformen zijn cruciaal voor het succes van een franchiseonderneming. “Als ondernemer kun je natuurlijk meeliften op het succes van partijen als Thuisbezorgd.nl. Maar je geeft dan wel veel uit handen, een deel van de verdiensten belandt bijvoorbeeld in de portefeuille van die platforms”, weet Maik Kruiswijk van Sides. Hij merkte de afgelopen jaren dan ook een opkomende vraag naar een eigen alles-in-één systeem bij franchisehoreca. “Van een kassasysteem en bezorgwebshop tot franchisebeheer en keukenschermen. Daarop spelen wij in met Sides. Sides omvat alles. Of je nu pizza’s, sushi of hamburgers serveert.”

HET DIGITALE TIJDPERK

Sides is in 2014 opgericht met het idee om franchisebedrijven in food delivery te helpen met slimme software in het digitale tijdperk. “Franchise is natuurlijk heel specifiek met meerdere vestigingen in verschillende regio’s. Bovendien heb je te maken met twee partijen, met de wensen van de franchisenemer en de franchisegever. Die laatste wil bijvoorbeeld data inzien van de franchisewinkels en artikelen vanuit één centraal punt beheren. Daarop moeten het systeem en de software wel zijn ingericht”, legt Kruiswijk uit. Sides is dat volgens hem. “Door de modulaire opbouw van ons platform kunnen franchiseorganisaties zelf kiezen wat zij binnen hun bedrijf wel, of juist niet nodig hebben. Zo hebben wij voor Bestellingen voor afhaal, bestellingen voor bezorging en tal van gasten die in het restaurant willen eten. Volop dynamiek, in het restaurant en in de keuken. Met Sides creëert de franchisenemer orde in de ‘chaos’. de partijen die samenwerken, Thuisbezorgd, UbertEats en Nederland-Eet, een integratie met die platformen. Dit wil zeggen dat de orders, die via de platformen binnenkomen, automatisch in de kassa terechtkomen en met onze software kunnen worden afgehandeld. Dit bespaart veel tijd en minimaliseert fouten. Orders hoeven immers niet meer handmatig te worden ingevoerd.”

CENTRAAL SYSTEEM MET LOKALE INVULLING

Kruiswijk vertelt dat er tien modules zijn, die aan het systeem van Sides kunnen worden toegevoegd. “Sides is eigenlijk een centraal systeem, waaraan specifieke wensen kunnen worden toegevoegd. Lokaal, regionaal en internationaal. Via modules, maar ook via maatwerk. Wij zijn namelijk actief in acht landen en overal zijn de behoeftes anders. In Nederland wil men bijvoorbeeld meer tijdsloten voor bestellingen en andere dashboards.” Om dergelijke wensen in te kunnen vullen heeft Sides developers in dienst op het regionale servicekantoor voor de Benelux in Bosschenhoofd. “Hierdoor kunnen we snel schakelen, en dat doen we samen met de opdrachtgever. Een klant is bij ons ook geen klant, wij partneren. Meestal zetten we een projectgroep op en zo brengen we de wensen in kaart en kijken we welke modules passend zijn en welke extra opties we moeten inbrengen”, aldus Kruiswijk.

ONBOARDEN

Overigens betekent dat niet dat het lang duurt voordat het systeem operationeel is. “We kunnen snel onboarden”, verzekert Kruiswijk. Sides kijkt daarbij naar het design, de menukaart, de bezorggebieden en de kassa-inrichting van klant. “Dat zijn de uitgangspunten voor het ontwerp van het systeem dat wij bouwen. De webshop en app worden bijvoorbeeld helemaal in de look-and-feel van de franchiseorganisatie gebouwd. Het eigen design dus, niet standaard. Heel belangrijk.” Sides plaveit hiermee de weg voor franchiseorganisaties die nog niet of nog niet professioneel voldoende online actief zijn. “We openen de digitale wereld voor franchiseorganisaties, en verhogen de winstgevendheid. Neem bijvoorbeeld de kioskmodule, hiermee kunnen gasten op een gebruiksvriendelijke manier zelf hun bestellingen doorvoeren. Dit zorgt aan de ene kant voor meer omzet en aan de andere kant voor minder personeelskosten. En de selfservice terminal wordt ook nog eens volledig in de huisstijl van de franchiseorganisatie gemaakt.”

GEEN VERLOREN MINUTEN MEER

Maar Kruiswijk heeft meer voorbeelden. “Neem de drivers-app, waarmee ritten automatisch worden toegewezen aan bezorgers. En is een bezorger op de weg terug, dan weet het systeem precies wanneer hij of zij bij de vestiging terug is en weer met een volgende bestelling op pad kan. Heel efficiënt; geen wachttijden meer, geen verloren minuten meer.” En als het om de keuken gaat, dan behoort met Sides het papier tot het verleden. Kruiswijk: “Via de keukenmanager wordt het proces volledig geautomatiseerd, en kunnen verschillende werkplekken en processtappen worden ingebouwd. Zo kunnen bestellingen zelfs worden gesplitst naar de koude- en warme kant van de keuken. En wanneer de warme kant begint met de bereiding, dan ziet de koude kant dat. En andersom, als de koude kant start ziet de warme kant dit. Zo verloopt de bereiding gestroomlijnd. Daarbij kan de franchisegever vanuit één login via de franchisebeheermodule over de schouder meekijken, en zien wat de resultaten zijn. Wat is er nog meer te wensen?”

Hoe werken het onboarden en de uitrol?

Stap 1

In kaart brengen van de wensen en behoeften, analyseren van bedrijfsprocessen om vervolgens een advies te kunnen geven.

Stap 2

In kaart brengen van het design, de menukaart, de bezorggebieden en de kassa-inrichting van klant.

Stap 3

Het systeem wordt ontworpen. De webshop en app worden bijvoorbeeld helemaal in de look-andfeel van de franchiseorganisatie gebouwd.

Stap 4

Testfase en finetunen van de oplossing

Stap 5

Uitrol

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur