Schouder aan schouder voor het beste resultaat

Een zorgvuldig vormgegeven formule waarin alles goed is uitgedacht. Dat was waar franchisenemer Bert Hillen naar op zoek was. En dat was ook precies de reden waarom Petro Hameleers, master franchisegever voor de Benelux, kort daarvoor als een blok voor het concept van Anytime Fitness was gevallen. 

Nog steeds zijn beide heren nog even enthousiast als in het begin. Dat allereerste begin was in 2009, toen fysiotherapeut en sportliefhebber Petro een buitenlandse bekende tegen het lijf liep. “Hij vertelde me over Anytime Fitness en was verbouwereerd dat wij het concept in Nederland nog niet kenden. In onder andere de Verenigde Staten en Australië waren toen al ruim duizend vestigingen!” 

Petro’s interesse werd gewekt. Hij had nog niet eerder ervaring opgedaan met een franchiseconcept, maar het idee sprak hem zo aan, dat hij de grote stap zette. Hij besloot master franchisegever te worden voor de gehele Benelux. “Hoewel de markt voor fitnesscentra een verdringingsmarkt is, zag ik volop mogelijkheden. Anytime Fitness is kleinschalig en persoonlijk en voor een franchisenemer een relatief veilige investering.” Hameleers startte eerst zelf een vestiging en al heel snel volgden er nog drie vestigingen.

Heel efficiënt

Toen Bert Hillen in contact kwam met Petro, zag ook hij de mogelijkheden van het concept. “Ik wist al van tevoren dat ik niet zelf de dagelijkse leiding zou doen, ik heb ook een ander bedrijf waar ik me mee bezighoud. Ik zag Anytime Fitness echt als een leuke investering”, vertelt Bert. Het was 2012, de economische crisis was nog volop aan de gang, ondernemers durfden nauwelijks risico’s te nemen of te investeren. Maar Hillen zette de stap. “De investering is relatief laag omdat er scherp is nagedacht over het effectieve gebruik van de ruimtes. Dat scheelt kosten voor personeel en de huur van de benodigde vierkante meters en is daarmee heel efficiënt.”

Intensief contact

Hillen was -na Hameleers zelf- de allereerste franchisenemer die een Anytime Fitness opende in Nederland. De twee hadden daarover vaak en intensief overleg. Hillen: ”Omdat het concept van oorsprong Amerikaans is, was het niet direct een-op-een toepasbaar in ons land. Petro en ik hebben in de beginfase veel contact gehad over onder andere materiaalkeuze, aannemers en preferred suppliers. Inmiddels is alles tot in detail uitgewerkt en is een welgemeend compliment op zijn plaats. Het franchisemodel is nu écht helemaal kant en klaar.”

Onderlinge klik

Petro beaamt dat. “Op procesniveau is alles nu exact uitgewerkt, maar dat mag je ook verwachten van een organisatie van dit niveau.” Begin volgend jaar zal de tachtigste vestiging van Anytime Fitness openen en Petro gaat uit van voortdurende groei. “Als franchisegever hebben we veel contact met de franchisenemers. Voordat iemand kan starten met een vestiging, hebben we van tevoren verkennende gesprekken met elkaar. Klikt het onderling goed? Is hij of zij de juiste persoon om ons idee uit te dragen? Als franchisegever en -nemer werk je nauw samen, dus een goed contact is van het grootste belang”, onderstreept Hameleers. 

Nieuwe ideeën

De franchisegever investeert veel tijd en moeite in het contact met zijn franchisenemers. “Heel regelmatig zijn er regiomeetings. Dan kunnen de ondernemers elkaar ontmoeten en hun ervaringen uitwisselen. Daaraan gekoppeld is overleg met marketing- en reclamebureaus, zodat we de ideeën kunnen vormgeven en ook echt een plek in het bedrijf kunnen geven.” Ten minste twee maal per jaar wordt er uitgebreid gesproken met de franchise-adviesraad, die bestaat uit een delegatie franchisenemers. “Die stellen positief kritische vragen waarop wij uitleg en antwoord geven. Hierdoor ontstaat over en weer inzicht in elkaars processen, waardoor een sterker samenwerkingsverband ontstaat.”

Schouder aan schouder

Als voorbeeld van goed onderling contact met de franchisenemers noemt Petro een recente actie. “We werden gebeld door een franchisenemer die zijn vestiging aan het versieren was voor de herfst. Of we konden helpen een Halloween-actie op te zetten. We hebben dit idee opgepikt en het plan laten uitwerken. Nu zijn materialen en andere benodigdheden voor iedereen te verkrijgen.” Hameleers vindt dit mooi om te zien: “We kunnen alleen maar sterk staan als we samenwerken. Schouder aan schouder komen we tot de beste resultaten.”

De grens over

Ook Bert Hillen heeft als franchisenemer van het eerste uur nog vaak contact met de franchisegever. Sterker nog: Bert is zo enthousiast over de formule dat hij binnenkort een vestiging in België gaat openen. “Met een compagnon gaan we de grens over. Daar heb ik veel vertrouwen in. Ook al weet ik dat Belgen en Nederlanders ondanks dezelfde taal toch heel verschillend zijn.”

Delen en vermenigvuldigen

Hillen heeft twee vestigingen in Nederland, binnenkort zijn derde in België en heeft vergevorderde plannen voor een vierde vestiging op zijn naam. “Het concept leent zich goed om dat samen met een manager te doen. Mijn motto: ‘als je kunt delen, kun je ook vermenigvuldigen’. Dat betekent dat zij ook aandeelhouder kunnen worden in een vestiging.”  

Petro Hameleers ziet deze ontwikkelingen als een tevreden mens aan. “Het is zo bevredigend om zulke succesverhalen van franchisenemers te horen. Niet voor niks is 60 procent al multiclub-owner. Dat komt voor een deel door de interessante winstgevendheid van het concept. Maar natuurlijk ook door de franchisenemers met wie we werken. Het zijn echt mensen met passie en daarmee is het fijn samenwerken. Elke dag opnieuw het verschil maken, dat is de uitdaging die we met z’n allen telkens met veel plezier aangaan.”