Ritel-vestiging voor Maurits van der Tas

Franchisenemer Maurits van der Tas opende begin dit jaar een Ritel-vestiging in Oud-Beijerland. Even was het stressen omdat de internetaansluiting de dag voor de opening nog steeds niet werkte. Tot diep in de nacht werkte een monteur door om alles op tijd af te krijgen.

Als we Maurits van der Tas bellen, is zijn zaak net een paar weken open. Hij is al goed te spreken over de eerste bezoekersaantallen. “Ik merk dat we meteen al profiteren van de naamsbekendheid”, vertelt hij. “De zaak is gevestigd in Oud-Beijerland en ik krijg klanten uit de brede regio, zoals Rotterdam en Barendrecht.” Werken in een telecomwinkel is niet nieuw voor Van der Tas. Hij liep stage bij t for telecom. Toen hij besloot om voor zichzelf te beginnen, heeft hij verschillende telefoniewinkels met elkaar vergeleken. De winkel en de internetshop van Ritel spraken hem het meeste aan. “De webshop van Ritel ziet er goed uit en heeft veel acties. Bovendien komt hij altijd goed uit de vergelijkingssites. Dit vind ik een groot voordeel want als je een goede webshop hebt, komen die klanten uiteindelijk ook naar je winkel voor een persoonlijk advies.”

Gestolen

Qua locatie dacht Van der Tas in eerste instantie aan Zuidplein in Rotterdam. “Maar toen we daar vaker kwamen, ging het me tegen staan omdat het niet zo’n nette buurt is. Op een gegeven moment zagen we zelfs iemand wegrennen omdat hij iets gesloten had. Dat was de druppel.” Van der Tas ging verder kijken en kwam zo in Oud-Beijerland uit. “Dit is een leuke, nette buurt waar mensen servicegerichtheid nog waarderen.” De franchisenemer vertelt dat de verbouwing voorspoedig verliep. Ritel is een hard-franchiseformule. Toch vond Van der Tas dat hij best veel dingen zelf kon bepalen. “Ik heb zelf bepaald waar ik opbergruimte wilde hebben”, vertelt hij. “Ook moest er volgens de formule een poster achter in de winkel. Ik wilde daar liever een led-televisie. Dat was prima.” Hoewel alles op rolletjes liep, was het de dag voor de opening toch nog even spannend. Er waren wat problemen met het externe bedrijf om de telefonie en het internet aan te sluiten. “Ik heb toen een bevriende ICT-er gebeld en die heeft tot diep in de nacht doorgewerkt om het probleem op te lossen. Vervolgens heeft het externe bedrijf de dag voor opening alles alsnog goed aangesloten, daardoor was alles net op tijd af.”

Ondernemersmentaliteit

Ritel heeft nu vijftien vestigingen waarvan vijf franchisevestigingen en wil de komende tijd met vier tot vijf vestigingen per jaar groeien. Directeur Ritel Franchise Stores René Joziasse vertelt dat hij hiervoor vooral aanmeldingen krijgt van jonge kandidaten. “Jongeren hebben vaak veel affiniteit met telecom.” Het is voor Joziasse de kunst om uit die groep de echte ondernemers te selecteren met voldoende levenservaring, ondernemersdrift en passie voor telecom. Bij Van der Tas had hij meteen het gevoel dat dat wel goed zat. “Van der Tas vroeg niet alleen om een brochure maar wilde ook meteen langskomen. Hij is een echte ‘doener’.” Natuurlijk zijn er volgens Joziasse ook valkuilen. “Het zal even wennen zijn om werk over te laten aan het personeel. En de boekhouding is voor veel ondernemers vaak een lastig punt. Wij hebben een samenwerking met een administratiekantoor zodat hij daar zo weinig mogelijk tijd mee kwijt is.”