Reind Wolthers, Stichting Formido Franchisenemers

Het gaat goed met Formido. Heel goed zelfs. Alleen dit jaar al hebben dertien nieuwe franchisenemers zich aangemeld. Toch blijft Formido ook oog houden voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dankzij het sponsorschap van Formido kon het Nationale Dovenelftal dit jaar meedoen aan het WK Dovenvoetbal in Griekenland.

Het expansieteam van Formido maakt overuren. De nieuwe deco-formule is een succes en dat trekt veel nieuwe franchisenemers aan. Dit jaar gaan circa dertig bouwmarkten om naar de nieuwe formule en de reacties zijn zeer positief. “De resultaten liggen ver boven onze doelstellingen”, vertelt Reind Wolthers, directeur en voorzitter van de Stichting Formido Franchisenemers. “De klanten zijn enthousiast en dat vertaalt zich in een hoge omzet en goede rendementen. Bovendien zijn we erin geslaagd het marktaandeel substantieel te vergroten.” De nieuwe formule heeft een aantrekkelijk en periodiek wisselend assortiment woningdecoratie, zonder dat dit ten koste gaat van het doe-het-zelfassortiment. “Vooral het middenplein spreekt klanten aan”, vertelt Wolthers. “Het is open en overzichtelijk. Bovendien hebben we een uitgebreide verflijn met een professionele mengmachine, waardoor mensen veel meer keus hebben. We merken dat klanten nu langer in de winkel blijven.” Het nieuwe concept is geschikt voor kleine en grote vestigingen. Zo is het deco-concept prima in te vullen op 1.200 m², maar recent opende in Brielle een vestiging van 3.000 m² haar deuren. Nog dit jaar krijgt zelfs een vestiging van 4.500 m² de deco-formule. Ondanks de sterke groei blijft de Stichting Formido Franchisenemers ook de kwaliteit scherp in de gaten houden. “Elke geopende of omgebouwde vestiging wordt nauwgezet geëvalueerd. Trends en lokale behoeften spelen hier evenzeer een belangrijke rol”, zegt Wolthers. “De franchisenemer van Formido heeft écht iets te zeggen over de formule en zijn winkel. Dat zie je terug in de resultaten.”

Dovenelftal

Ondanks de successen verliest Formido ook de maatschappij niet uit het oog. “Tijdens het EK voetbal hadden we een knallende actie”, vertelt Wolthers. “We hebben namelijk een cd uitgebracht met maar liefst zestien oranjenummers, gezongen door André Hazes.” Dit viel perfect samen met het concert ‘Samen met Dré’ in de Amsterdam Arena en het EK. Meer dan 500.000 cd’s gingen over de toonbank. Tijdens die actie hoorde één van de vestigingsmanagers dat het Nederlands team voor slechthorende en dove voetballers zich geplaatst heeft voor het wereldkampioenschap in Griekenland, maar niet kon gaan omdat ze geen sponsor had. “Dat vonden we echt te gek voor woorden”, vertelt Wolthers. “Vooral als je je bedenkt dat er miljoenen omgaan in de voetbalwereld.” Daarom nam Wolthers contact op met de Stichting DovenTV en binnen enkele dagen had Formido een sponsorcontract voor drie jaar afgesloten zodat het team alsnog naar het WK kon. “Niet alles draait om de cijfers op de balans”, aldus Wolthers. “Soms moet je ook iets doen omdat je daar mensen op een goede manier mee kunt helpen. Dat geeft een goed gevoel.”

Lees meer over:
Bekijk ook