Piepjonge hamburgerformule verovert Nederland

Wie ze nog niet gezien heeft, gaat binnenkort ongetwijfeld kennis met ze maken. Johnny’s Burger Co. is namelijk hard op weg om heel Nederland te veroveren als meest professionele hamburgerketen in de bezorg- en afhaalmarkt.

Piepjong is de franchiseformule van Johnny’s Burger Co. nog maar. In 2015 stapte het bedrijf af van de shop-in-shopformule waarmee het in 2011 gestart was en ging het verder als volledige franchiseorganisatie. Een kleine drie jaar later staat de teller van het aantal franchisenemers op zeventien. “Er zitten op dit moment nog vijf vestigingen in de pijplijn”, zegt marketingmanager Quirinus Bogaarts, “dus we eindigen dit jaar op 22.” “We willen snel groeien. Door voor volledig franchise te kiezen, kunnen we dat realiseren”, verklaart managing director Maarten Luk de overstap. “Ons doel is om op de lange termijn leidend te blijven in de markt van delivery en take-away voor hamburgers. Eind 2018 willen we afsluiten met dertig vestigingen. Die doelstelling gaan we zeker realiseren.”

‘Toegankelijker’

Het vertrouwen in het behalen van die doelstelling komt niet uit de lucht vallen. Franchisenemers kiezen namelijk graag voor Johnny’s, zegt Maarten. “Franchisenemers komen naar ons omdat grote delivery- en take-awayketens als Domino’s Pizza en New York Pizza in veel plaatsen al goed vertegenwoordigd zijn. Bij ons hebben ze nog de mogelijkheid om een goed gebied te kiezen én daar in de breedte te groeien. Bij Johnny’s kun je nog zeggen: ik wil meerdere vestigingen in Rotterdam openen. We hebben inmiddels twee franchisenemers die drie winkels hebben en een daarvan gaat al naar de vierde toe.” “Daarnaast bieden wij franchisenemers een concept waar ze vrij gemakkelijk in kunnen stappen”, vult Quirinus aan. “Omdat we nog niet zo groot zijn als andere formules, zijn we qua entreefee en investering toegankelijker.” “Maar laten we ons product niet vergeten”, reageert Maarten. “De hamburger is hip. Daarbij zijn onze hamburgers gegarandeerd halal, waardoor we een grote doelgroep bereiken.”

Veel ondersteuning

Nieuwe franchisenemers mogen rekenen op veel ondersteuning vanuit het – eveneens groeiende – hoofdkantoor van Johnny’s. “Dat begint met het helpen bij het rond krijgen van de financiering, maar we helpen ook met het vinden van een huurpand”, vertelt Quirinus. “De verbouwing is turnkey; als die klaar is, hoeft er in principe niets meer te gebeuren. En zijn ze eenmaal geopend, dan ondersteunen we de ondernemers in de marketing. Verder hebben we onze eigen groothandel waar franchisenemers alles kunnen bestellen wat ze nodig hebben.”

Kwaliteitsslag

De afgelopen twee jaar heeft Johnny’s een flinke kwaliteitsslag gemaakt. “Sinds november 2015 hebben we een nieuwe, eigentijdse huisstijl waarmee we gaandeweg een andere look-and-feel hebben gecreëerd”, zegt Quirinus. “Begin 2017 hebben we de eerste winkels in deze huisstijl geopend. We werken met een professionele aannemer die de vestigingen conform de huisstijl oplevert en we gebruiken betere en natuurlijke materialen, zoals hout. Daarmee hebben we de inrichting van de winkels naar een hoger niveau getild. Waar we in het begin nog zo snel mogelijk tegen een zo laag mogelijk tarief een winkel uit de grond wilden stampen, zie je dat we nu meer op de beleving zitten. Dat als je bij Johnny’s binnenkomt, je echt op je gemak bent.”

“Een en ander is ook gekoppeld aan betere locaties”, vult Maarten aan. “Lieten we ons eerst nog leiden door de huurprijs, nu is de locatie leidend. We kiezen voor zichtlocaties, doen postcode-onderzoek, zoeken uit hoeveel mensen er langslopen, dat soort dingen.”

‘Geen nadelen’

Ook de eigen groothandel, die sinds een jaar open is, draagt bij aan de kwaliteitsverbetering. “De groothandel is voor onze franchisenemers een soort webshop waar ze alles en tegelijkertijd alleen maar vinden wat ze nodig hebben. Ze hoeven niet te zoeken tussen duizenden artikelen zoals bij een reguliere groothandel.” Maarten: “De eigen groothandel past in de groei van ons bedrijf. We kunnen de winkels hiermee beter aansturen en de kwaliteit van ons product borgen. Bovendien ontzorgen we op deze manier onze franchisenemers, zodat die hun tijd kunnen gebruiken voor de dagelijkse activiteiten in hun bedrijf. En doordat met het openen van nieuwe winkels onze volumes toenemen, hebben we een betere onderhandelingspositie bij de leveranciers. Nee, we hebben nog geen nadelen kunnen ontdekken, eigenlijk.” 

Verbeterpunten

De snelle groei en het feit dat Johnny’s nog maar een jonge organisatie is, zorgen er ook voor dat intern niet altijd alles geheel vlekkeloos verloopt, zien Maarten en Quinirus. “Wij nemen kritiek van onze franchisenemers ter harte en verbeteren die punten waar mogelijk”, zegt Maarten. “We werken er hard aan om ook op het hoofdkantoor de kwaliteit te verbeteren. Zo hebben we een financieel directeur aangesteld die bij accountants- en adviesorganisatie BDO vandaan komt. Ook gaan we iemand aanstellen die de franchisenemers gaat helpen om de servicegraad in de winkels nog hoger te krijgen.” Wat blijft, zijn de korte lijnen, verzekert Quirinus. “Onze franchisenemers hebben hun formulemanager als vast aanspreekpunt. Daarnaast kunnen ze direct met de verschillende afdelingen op het hoofdkantoor communiceren. Daar gaan we geen laag tussen zetten, dat geeft alleen maar vertraging en ruis.”

Johnny’s goes abroad?

Is de snelle groei van Johnny’s in Nederland al indrukwekkend, ondertussen lonkt ook het buitenland. “We krijgen al aanvragen uit de Verenigde Arabische Emiraten, Engeland, Canada en Marokko”, zegt Quirinus. Toch is dat op dit moment nog geen serieuze stap, zegt Maarten. “We gaan pas naar het buitenland als we in Nederland de organisatie sterker hebben staan.”