Papa John’s zet in op kwaliteit

Pizzaformule Papa John’s heeft de Nederlandse markt betreden. De start is veelbelovend, met negen vestigingen in de eerste tien maanden. De snelle groei moet resulteren in honderd afhaal- en bezorgrestaurants binnen zeven jaar. Het is de kwaliteit van de pizza waarmee Papa John’s het verschil denkt te maken.

In het Verenigd Koninkrijk heeft de Amerikaanse formule al langer vaste voet aan de grond. Daar zijn inmiddels 340 vestigingen. De afgelopen twaalf jaar heeft Jitesh Patel die groei van nabij meegemaakt als franchisenemer in Engeland. Hij is ondertussen de uitdaging aangegaan als master franchise voor Nederland. Gelijktijdig betrad Papa John’s de markt in Frankrijk en Spanje.   

Waarom Nederland? “Omdat er in Nederland een reusachtige markt is, die nog lang niet is verzadigd”, licht hij toe in het nieuwe hoofdkantoor van de Nederlandse tak in Amstelveen. “De economie doet het goed en er waren slechts twee grote spelers op de markt, Domino’s Pizza en New York Pizza. Dat is niet te vergelijken met de situatie in de UK en Amerika, waar veel meer aanbieders zijn.” Hij gelooft heilig in het succes van Papa John’s in Nederland. “Want wij hebben de beste ingrediënten voor de pizza’s. We zijn ook het snelste gegroeid van alle pizzaketens wereldwijd, vanwege de kwaliteit van de pizza.”     

Daar heeft de historie en de cultuur van de formule mee te maken. De oprichter John Schnatter begon klein en enthousiast met het zelf maken van lekkere pizza’s en drukt nog steeds die stempel op het bedrijf. Maar ook de infrastructuur van de formule helpt, legt Patel uit. De supply chain in vijftig landen biedt de mogelijkheid om de beste ingrediënten te vinden en te gebruiken. 

Overal kansen

De zaken staan op de rit in Nederland. Vanuit het hoofdkantoor in Amstelveen geven franchisemanagers leiding aan een supportteam voor de inmiddels zes franchisevestigingen. Drie zaken zijn nog in eigen beheer. Eind dit jaar beoogt Papa John’s vijftien afhaal- en bezorgrestaurants te hebben draaien en in 2018 moeten daar nog eens vijftien tot twintig bijkomen. Het voorlopige einddoel is honderd vestigingen binnen zeven jaar. Patel: “Terwijl de concurrentie de meeste gebieden heeft ingevuld, hebben wij alle ruimte om te groeien de komende jaren. Omdat we hier beginnen zijn alle trade areas voor ons nog vrij.”

Elke potentiële locatie wordt door een onafhankelijk bureau onderzocht. Er wordt geen plek uitgesloten, niet in de stad en ook niet op het platteland. Kansen kunnen er immers overal zijn. Ondertussen contacteren veel potentiële franchisenemers de formule, merkt hij. “Dat zijn vaak mensen die willen overstappen van een andere formule, en kleine zelfstandige ondernemers.”

Ervaring in de horeca is geen vereiste. Geen ervaring kan zelfs een voordeel zijn, stelt hij. “Dan heeft iemand ook geen slechte gewoontes en kun je hem vanaf het nulpunt gaan trainen.” Die praktijktraining duurt zes weken en vindt plaats in de vestigingen in Utrecht en Amsterdam. 

Carrièremogelijkheden

De komende jaren zullen er in Nederland alleen afhaal- en bezorgrestaurants komen, die geven immers de beste return of investment voor de franchisenemers. Van een franchisenemer verwacht Papa John’s vooral veel ambitie, toewijding, investeringsbereidheid (in tijd en geld) en communicatieve vaardigheden. Wanneer de zes stappen in het selectieproces zijn doorlopen, valt er een goede boterham te verdienen. Qua eigen vermogen heeft de nieuwe franchisenemer tussen de 50.000 en de 80.000 euro nodig, de rest wordt gefinancierd bij de bank. 

Uiteindelijk mikt Papa John’s op franchisenemers met meerdere vestigingen. In dat geval komen er ook nog eens managementvaardigheden bij kijken. Niet alleen heeft de formule de komende jaren franchisenemers nodig, ook op het hoofdkantoor is ruimte voor groei en carrièremogelijkheden om het nu twaalfkoppige team te versterken. Patel zet zich nu volledig in om de nieuwe business in Nederland aan te sturen, en het supportteam en de infrastructuur op te bouwen.  

Papa John’s is in de branche inmiddels nummer 2 qua grootte in de wereld. Maar de grootste worden is helemaal geen doel op zich, benadrukt hij. “We willen de beste zijn in de wereld en niet concurreren op prijs, maar op kwaliteit.” Geen prijzenoorlog dus als het aan Papa John’s ligt. De ingrediënten, daar ligt het zwaartepunt. Die komen nu allemaal vanuit de hele wereld binnen in het distributiecentrum in Nieuwegein. Daar wordt ook het deeg gemaakt. Ondertussen is het selecteren van Nederlandse leveranciers om hun steentje bij te dragen aan de internationale supply chain in volle gang.

Franchisenemer Zakaria El Yazidi:
‘Je moet het zelf proeven’

Binnen een half jaar tijd opende hij twee vestigingen van Papa John’s. Zakaria El Yazidi kent een vliegende start als franchisenemer. En dat terwijl hij geen ervaring had in de horeca. Maar wel als zelfstandig ondernemer van een mini-super in Amsterdam.

De eerste vestiging van Papa John’s op de Rijnstraat in de hoofdstad trok zijn aandacht. Hij las erover in de media en reed er regelmatig langs. Als liefhebber proefde hij er ook de pizza’s. “En die waren veel beter dan dat er op de markt beschikbaar was”, vertelt hij. “Daarnaast was het een strakke winkel met een professionele opzet.” Al met al kreeg hij een goed gevoel bij Papa John’s en verdiepte zich in de formule.  

Tijdens gesprekken met de franchisegever kwamen alle consequenties van het franchisenemerschap aan bod. Hij woog alles zorgvuldig af en besloot om in te stappen. 

Tijdens een online cursus leerde hij alles over Papa John’s. Daarna volgde een uitgebreide praktijktraining in de Rijnstraat. In keukenschort en werkkleding ging hij in de weer met de veelgeprezen ingrediënten. Hij mocht daarbij zelf bepalen wanneer hij meedraaide, er werd hem niets opgedrongen. “Want je moet het vooral zelf heel graag willen. Er echt iets voor over hebben om succesvol te willen worden.”  

Ook lokale marketing

Op 30 januari dit jaar opende hij zijn eerste zaak in Diemen. In een gebied dat al door de concurrentie wordt bestreken. En toch was het ‘een gekkenhuis’ vanaf dag 1. Het is de kwaliteit van de pizza die het verschil maakt, weet hij zeker. “Dat spreekt de echte pizzaliefhebbers aan. Je moet het zelf proeven.” Zoals de slogan van de formule al luidt, wijst ook hij op ‘de betere ingrediënten’. “Het fruit en de groenten die wij op de pizza’s doen zijn bijvoorbeeld altijd dagvers. Niet voorverpakt. Dat zorgt voor een supergoed product.” Daarbij staat service hoog in het vaandel. “Wanneer een klant bijvoorbeeld klaagt en het is niet onze fout, brengen we toch een nieuwe pizza.”     

Op 3 juli opende zijn tweede vestiging, op de Amsterdamse Overtoom. Ook daar was het direct heel druk. Voorlopig is hij zelf voornamelijk aanwezig in de zaak op de Overtoom, om het personeel zo goed mogelijk in te werken. Ondertussen heeft hij in de twee vestigingen al zo’n 40 parttimers aan het werk.

Hij ervaart veel steun vanuit het hoofdkantoor. “Ik krijg goede tips en we zitten vaak aan tafel om te bespreken hoe we de operationele zaken kunnen upgraden en de marketing aanpakken.” De landelijke marketing wordt vanuit het hoofdkantoor geregeld, maar lokaal is hij zelf ook actief. Zo sponsorde hij al een school en deelde gratis pizza’s uit in een buurthuis.

Zakaria El Yazidi denkt in de toekomst meer vestigingen te openen. Maar, first things first. “Je moet alles goed op de rit hebben om verder te kunnen groeien. Snelle groei mag niet ten koste gaan van kwaliteit en service.”

De Camaro

John Schnatter verkocht in 1984 zijn geliefde auto, een oude Chevrolet Camaro, om het restaurantje van zijn vader te redden. Hij bouwde daarna de bezemkast om tot pizzakeuken. Een jaar later opende hij de eerste Papa John’s in Jeffersonville, Indiana.  De Camaro wordt in 2009 teruggevonden, de vinder ontvangt een beloning van 250.000 dollar voor de auto die destijds door John voor 2800 dollar was verkocht. De auto zou het symbool voor de visie van de formule worden: soms is het nodig afstand te doen van iets waardevols om je doelen te kunnen verwezenlijken.

Anno 2017 heeft Papa John’s meer dan 5.000 vestigingen in 44 landen over de hele wereld en is John Schnatter nog steeds de bevlogen leider van het bedrijf.