‘Onderscheiden fit20 streeft naar miljoen leden in 2028

De franchiseformule fit20 wil verder professionaliseren en de groei versnellen. Ieder jaar moeten er 30 nieuwe vestigingen in Nederland openen, naast dat het ieder jaar in 4 nieuwe landen wil starten. “Eind 2028 willen we wereldwijd een miljoen leden hebben.” Om dit te realiseren heeft fit20 een investeerder aangetrokken.

Aan het woord is Walter Vendel. Hij zit op het terras van Dutch Golf Club Hattem en heeft een glimlach van oor tot oor. De directeur heeft de avond voor het interview met Franchise+ namelijk de NFV Trofee in de wacht gesleept. fit20 is daarmee op dit moment de beste franchiseformule van Nederland. “Het geheim? Ik woon net als veel medewerkers in de buurt hier, heerlijk. Ik lunch altijd thuis”, lacht Vendel. Een aspect dat volgens hem niet mag worden onderschat en een aspect dat naadloos aansluit op de formule fit20. “Mensen die goed in hun vel zitten presteren beter. En dat bereik je in mijn ogen onder meer met een fit en gezond fysiek en door te werken op een fijne werkplek. Onze medewerkers trainen hier zelf ook allemaal, inpandig hebben we een eigen fit20-studio. Iedere vrijdag doe ik mijn training.” Vendel zit er dan ook ontspannen bij, ondanks zijn torenhoge ambities.

Hij wil groeien met zijn franchiseorganisatie die nu wereldwijd 140 studio’s heeft. “Wij zijn in oktober 2009 gestart, toen wij hier in Hattem in 2014 kwamen, hadden we 38 vestigingen. Nu vijf jaar later zijn dat er dus 140, waarvan 118 in Nederland. De andere 22 studio’s zijn gevestigd in Duitsland, Frankrijk, België, Qatar, UK, USA en Nieuw-Zeeland”, verklaart Vendel. Hij wil er maar mee aangeven dat het allemaal heel snel is gegaan met de franchiseformule. Maar bij een dergelijke snelle groei zitten ook valkuilen. Kan de organisatie het bijvoorbeeld wel allemaal bijbenen? “Ja, met groei komen ook groeistuipen. Maar wij hebben veel geïnvesteerd. Je moet weten dat we letterlijk op de zolderkamer zijn gestart, inmiddels werken we hier met achttien mensen. Daaronder bijvoorbeeld ook drie business developers die onze franchisenemers in Nederland en buitenland actief helpen groeien.”

Een doener

Verder heeft fit20 in de loop van de jaren een professionaliseringsslag gemaakt en met name de procesmatige kant van de organisatie gestroomlijnd met een helpdesksysteem, draaiboeken en workflows. Vendel: “Maar we hebben ook een recruiter in dienst, eerder deed ik alle gesprekken met potentiële franchisenemers zelf, stelde ik de contracten op met een collega en begeleidde ik de franchisenemers tijdens de opstart van hun studio.” En dat dit nu niet meer zo is, is aanpassen voor Vendel. “Ik ben van karakter impulsief, een doener. Maar tegenwoordig stuur ik mede op basis van dashboards en spreadsheets. Dat moet ook, de KPI’s zijn belangrijk in deze fase waarin de organisatie zit met alle ambities die er liggen. We willen verantwoord groeien. En we willen een A-merk zijn. Een plek waar klanten weten wat ze er kunnen verwachten, all over the world. Of ze nu hier in Hattem zijn of op Curaçao; de dienstverlening is overal op hetzelfde hoge peil. Dezelfde apparaten, dezelfde knowhow en dezelfde uitstraling.”

De nodige flexibiliteit

Van de oprichter van fit20 is in de afgelopen tien jaar de nodige flexibiliteit gevraagd. Zo was er aanvankelijk nogal wat scepsis rond de fitnessmethode waarbij je fit wordt in slechts 20 minuten trainen per week. Zonder te zweten. fit20 is namelijk gebaseerd op High Intensity Training (HIT), in de jaren zeventig in de Verenigde Staten ontwikkeld en gevalideerd door verschillende wetenschappelijke studies. “Ik was zelf ook terughoudend toen ik voor het eerst hoorde van de formule. Maar na het aan den lijve te hebben ervaren, was ik al snel om: fit20 werkt uitsluitend op afspraak en klanten trainen altijd onder begeleiding van een personal trainer. De kracht is deze persoonlijke begeleider die je in 20 minuten op een veilige, gedoseerde manier tot het uiterste laat gaan en je stimuleert waardoor je iedere week weer op je afspraak komt. Oefeningen worden altijd perfect uitgevoerd, bovendien zorgt de trainer ervoor om net dat ene stapje meer te zetten, ook als je denkt niet meer te kunnen. Zo ontstaat een korte, maar hele effectieve training.”

Steeds meer fitnessconcepten zien de meerwaarde van korte, intensieve trainingen. Vendel: “Veel mensen zoeken resultaat, maar wel binnen een kort tijdsbestek. Wij kunnen hen helpen.” Daarbij ontstaan er ook copycats, de formule wordt gekopieerd. Vervelend? “Nee, niet echt. Ik ben namelijk van mening dat hoe meer marktpartijen kort trainen omarmen hoe groter het bereik wordt. Immers, de vraag zal groeien door een groeiend aanbod. En daar profiteren wij ook van.” 

Voorsprong opgebouwd

Daarbij heeft fit20 volgens Vendel een voorsprong opgebouwd ten opzichte van de concurrenten. Een voorsprong die hij alleen maar verder wil uitbouwen. “Maar daar is geld voor nodig, geld dat we hebben gevonden”, glundert Vendel. Na een zoektocht van bijna jaar heeft hij namelijk een investeerder aan zich weten te binden. “We willen door, financiële middelen zijn daarvoor onontbeerlijk. Ik ben blij dat dit nu is gelukt. En eigenlijk ben ik ook wel een beetje trots. Iemand die geld in ons concept steekt doet dat omdat hij erin gelooft, er spreekt waardering uit en het geeft vertrouwen.” Zo ziet Vendel nu kansen om bijvoorbeeld de ICT aan de achter- en voorkant van de formule verder te optimaliseren. “Zo willen we de customer experience verbeteren en de klant digitaal ondersteunen in het bereiken van resultaat met mooiere dasboards van de verrichte arbeid en de toevoeging van gamification tijdens de workout.”

Uitdaging: geschikte franchisenemers vinden

Toch betekent het met het aantrekken van een investeerder niet dat fit20 geen uitdagingen meer heeft. Het is en blijft lastig om geschikte franchisenemers te vinden voor de formule. “We zoeken mensen met een affiniteit met sport en gezondheid, natuurlijk. Maar het hoeven echt geen personal trainers te zijn. Nee, wij zoeken hosts, franchisenemers die de formule omarmen en die formuleconform opereren, mensen bij wie de dienstverlening hoog in het vaandel staat, die de gunfactor hebben. En de drive om hard te werken.” Dat laatste is heel belangrijk, verzekert Vendel. “fit20 is anders dan andere formules. Onze klanten zijn over het algemeen veertig jaar en ouder. Tijd is schaarser dan geld voor deze groep. Hen begeleiden wij naar een fitter en gezonder leven. Niet voor niets is onze slogan ‘Changed by fit20’. Dat is echt zo, wij veranderen het leven van mensen met een programma op maat en een intensieve begeleiding van de franchisenemer en zijn of haar trainers.”

Goede boterham

Vendel laat desgevraagd weten dat ondernemers met de formule een goede boterham kunnen verdienen. “Maar liefst 95 procent van de inkomsten bestaat uit abonnementen, particulier of zakelijk. Honderd leden resulteert gemiddeld in een modaal inkomen voor de franchisenemer. Bij tweehonderd leden is dat twee keer modaal en dat voor een eenmalige investering van €75.000. All-in. Daarvoor belandt men in een gespreid bedje.” Overigens kunnen ondernemers die investering in vijf jaar aflossen en binnen deze termijn uit de afschrijvingen de opening van een tweede vestiging financieren. “Dat is essentieel voor ons, we willen zoals gezegd groeien naar een miljoen leden wereldwijd in 2028. Dat kan deels ook via de uitbouw van het bestaande netwerk van franchisenemers.”


fit20 wint NFV Trofee

fit20 heeft recent de NFV Trofee in de wacht gesleept. De NFV Franchise Trofee is de vakprijs voor franchiseformules. De Franchise Trofee wordt sinds 2004 uitgereikt en geeft franchiseformules erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid. fit20 won al eerder meerdere prijzen en nominaties, zoals de NFV Innovatieprijs in 2014 en de FD Gazelle Prijs in 2015, 2017 en 2018.

fit20…

... is een Nederlands bedrijf. De eerste fit20 studio opende in 2009 in Zwolle. Inmiddels hebben zij 140 studio’s. 118 daarvan in Nederland en ook zijn er fit20 studio’s in Duitsland, Frankrijk, België, Qatar, UK, USA en Nieuw Zeeland.

... ontving meerdere prijzen en nominaties, zoals de Innovatieprijs in 2014, de FD Gazelle prijs in 2015 en 2017 en de finale nominatie van de EY Entrepreneur of the Year 2015.

... heeft een eigen opleiding voor haar franchisenemers en haar personal trainers: de fit20 Academy.

… heeft een eigen studiomanager of franchisenemer in ieder fit20 studio. Vaak werken in een fit20 studio meerdere personal trainers aangestuurd door hun studiomanager of franchisenemer. Op dit moment werken er wereldwijd meer dan 300 mensen onder de fit20 paraplu.

... is bij een aantal multinationals dé in-house oplossing voor vitaliteit en fitheid van het personeel: fit20@work. Zo hebben Ahold, Randstad, Siemens, Yokogawa, Nationale Nederlanden, NXP, PWC, Douglas en Danone een inpandige fit20 studio.