Ondernemende verpleegster nu succesvolle franchiseneemster

Het is snel gegaan met Mirella Westhuis. Ruim vier jaar geleden was zij nog een toegewijd verpleegster die steeds ongemotiveerder werd door de verschralende gezondheidszorg. Nu is zij ondernemer met drie franchisevestigingen van Shoeby en één van Lake Side.

De zon schijnt uitbundig rond de paasdagen, ook in de Rotterdamse nieuwbouwwijk Nesselande. “En dan is het hier net alsof je in Spanje rondloopt”, klinkt Mirella Westhuis opgetogen. Zij is aan het werk in haar nieuwste franchisevestiging. “Deze winkel is het toefje slagroom op het dessert voor mij. Ik had al bouwtekeningen gezien op het internet en heb meteen de directeur van Shoeby gebeld dat dit zeer interessant was. Het is een heel bijzondere locatie geworden aan de Zevenhuizerplas. Hartje Rotterdam maar toch aan het strand. Er is een boulevard met palmbomen, horeca en een prachtig nieuw winkelcentrum. Dit jaar start de bouw van een jachthaven.”

In maart 2009 opende zij de vestiging in deze inspirerende omgeving. “En het gaat goed, ik ben er ontzettend blij mee. Ondanks het crisisjaar 2010 en het tot nu toe grillig verlopende 2011 mag ik niet mopperen.” Dat geldt ook voor de andere twee Shoeby-winkels die zij heeft en eigenlijk voor vrijwel alle 220 Nederlandse en zeven Belgische vestigingen van het uitdijende bedrijf. “Het concern heeft het vorige jaar met een goede plus afgesloten. Dat komt ook voort uit de basis, uit de formule zelf. We bestaan dit jaar dertig jaar en ondertussen zit er heel veel expertise bij de franchisegever. Die kennis uit zich al in het uiterst gedegen onderzoek voordat een nieuwe vestiging van de grond komt. In de projectie weet je als franchisenemer dan al wat er overblijft onder de streep. Je bent altijd verzekerd van rendement als je je aan de afspraken houdt.”

Cijfers

Hoewel het bedje daarmee gespreid lijkt door de franchisegever, komt er voor succes toch meer kijken, benadrukt zij. “Je moet natuurlijk wel een goede, nadenkende en kritische ondernemer zijn die kan vooruitkijken en veel aandacht heeft voor het personeel.”

Zelf heeft zij inmiddels meer dan dertig medewerkers in dienst. Met de winkelmanagers bespreekt zij iedere maandag de voorafgaande week en formuleert samen de doelstellingen voor de komende week, waarin altijd wel een actie of een folder gepland staat. Op die dag krijgt zij van het hoofdkantoor de cijfers van haar winkels en van zo’n dertig andere vergelijkbare vestigingen van Shoeby. “Dat is zeer leerzaam en dient ook als een handige kapstok om met je winkelteam de week mee te evalueren. Het zijn weliswaar zelfsturende teams maar je wilt ze wel goed op de hoogte houden. Daarnaast bespreek en vergelijk ik de cijfers vaak telefonisch met collega’s.”

Zij beschouwt de wekelijkse benchmarkcijfers niet als onrustgevend. “Het is heel nuttig want je hebt in één oogopslag de interne ratio’s beschikbaar. Die transparantie werkt juist heel motiverend voor het personeel. De cijfers hangen in mijn winkels daarom altijd in de keuken bij het koffiezetapparaat.”

Decadent probleem

In 2007 begon haar nieuwe leven. Na twintig jaar werkzaam te zijn geweest in de gezondheidszorg verruilde zij haar baan als verpleegster voor dat van fulltime verkoopster in een winkel van Shoeby in Schiedam. Het plezier was een beetje aan het verdwijnen in de door bezuinigingen verschralende gezondheidszorg. Ze was toe aan wat anders en bleek helemaal op haar plek in de modebranche. Tegelijkertijd ontdekte ze dat zij graag zelfstandig werkte. Eenmaal aan de praat geraakt met de franchisecoach, was het traject naar het zelfstandig ondernemerschap eigenlijk al ingezet.

Is die ondernemingslust dan twintig jaar lang onderdrukt geweest? “Niet helemaal. Ook in de zorg heb ik commerciële functies gedaan. Het klinkt misschien niet erg sympathiek, maar zorg is ook business. De kamers en bedden moeten vol wil je kunnen voortbestaan.”

In augustus 2007 opende zij haar eerste vestiging in Barendrecht. Daar moest wel een winkel van de door Shoeby zojuist opgekochte modeketen Lake Side voor omgebouwd worden. De start was vliegend, mede door de goede samenwerking met de franchisegever. “Er was direct een klik.”

De winkel heeft slechts een kleine oppervlakte. “We moesten dus heel goed nadenken over hoe we dat in gingen richten. Nu we hoge omzetten draaien, is het natuurlijk wel een heel decadent probleem waar we in die kleine ruimte alle artikelen kwijt kunnen.” Anderhalf jaar later volgde een winkel in Nieuwerkerk aan den IJssel. “Die mogelijkheid diende zich spontaan aan vanwege een faillissement. Toen ik ging kijken was ik meteen verkocht. Het is een prachtige locatie, echt een cadeautje.”

Stagebedrijf

Hier trof zij een tegenovergestelde situatie aan als bij haar eerste vestiging: de winkel was met een oppervlakte van 300 vierkante meter eigenlijk te groot. Er was wel plek voor twee winkels, bedacht zij. Zodoende opende zij een vestiging van Lake Side in hetzelfde pand, met een aparte ingang. “Het blijkt heel leuk om met twee verschillende concepten naast elkaar te werken. Lake Side is puur gericht op heren en dames en is nogal jeans gerelateerd. Bij Shoeby hebben we ook kinderkleding.”

‘Nieuwerkerk aan den IJssel’ is inmiddels het project geworden van haar 21-jarige dochter Kirsty. “Zij doet het al twee jaar zelfstandig en dat gaat geweldig. Ik knip mijzelf nu op tussen Barendrecht en Nesselande.”

Zij neemt momenteel even een adempauze wat verdere groeiplannen betreft en concentreert zich op de bestaande vestigingen en haar neventaken. Zo is de winkel in Barendrecht tevens een stagebedrijf voor nieuwe franchisenemers. Zij worden na een proefperiode door haar samen met de franchisegever wel of niet geschikt geacht voor het ondernemerschap. En zij is lid van de franchiseraad. “Om de drie maanden hebben we daarmee overleg en verder ben ik altijd een aanspreekpunt voor vragen van ondernemers.”

Shoeby groeit ondertussen gestaag door. Deze lente werden er acht nieuwe winkels geopend en bij de jaarwisseling moet de teller op 250 staan. Het succes is de oprichters en eigenaren John en Mieke van Deursen geenszins naar het hoofd gestegen volgens Mirella Westhuis. “Het is nog steeds een heel leuk bedrijf met een platte organisatiestructuur, zonder veel managementlagen. Door die korte lijnen is de bereikbaarheid heel goed. Er wordt altijd adequaat en ad hoc gereageerd.”