Olympia uitzendbureau kiest voor 100% franchise

Olympia Uitzendbureau bestaat 40 jaar. Maar er is meer reden tot feestvreugde, vinden Sander van der Linden en Robert-Jan van den Berg. Het internationale merk Olympia groeit structureel harder dan de markt en de verwachting is dat de formule door de keuze voor honderd procent franchise nog succesvoller zal worden. Dus is Olympia op zoek naar capabele franchisenemers.  

Aan het einde van het gesprek in het statige pand aan het Lange Voorhout in Den Haag komt de overname van de vestiging in Dordrecht ter sprake, de vestiging die in 1998 de tweede franchisevestiging van de formule was. “Echt leuk hoor”, vertelt Sander van der Linden, Directeur Franchise. “Het is een jong stel (25 en 28 jaar) dat het filiaal overneemt van de vorige franchisenemer. Zij zijn ooit gestart als intercedenten en kennen de formule als geen ander.”

Groeien met honderd procent franchisevestigingen is sinds december 2008 de grote ambitie van Olympia Uitzendbureau. Dat betekent dat Olympia alle vestigingen in eigen beheer nu ter franchise aanbiedt en dat er mogelijkheden zijn om in diverse regio’s nieuwe franchiseondernemingen te openen. “In 1998 zijn we gestart met franchise en we zijn als franchiseformule inmiddels marktleider in de uitzendbranche. Dit is nu een logische stap in onze strategie”, zegt Corporate Director Franchise Robert-Jan van den Berg, die binnen de overkoepelende, internationale Olympia Flexgroup verantwoordelijk is voor de franchiseformule. “Door de jaren heen zijn we sterk gegroeid. Eerst met nieuwe franchisevestigingen en naarmate het concept zich verder bewees, hebben we steeds meer eigen vestigingen geconverteerd.” En de laatste fase in dit omzettingsproces is nu aangebroken: ook de vestigingen in de grote steden, zoals Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam, worden ter franchise aangeboden. Verder wil Olympia ook nieuwe vestigingen openen in de ‘witte vlekken’, gebieden waar Olympia nog niet vertegenwoordigd is.

Eigen boterham

Het was vooral het succes van de franchisenemers dat inspireerde tot de conversie. Sander van der Linden: “De langdurige betrokkenheid, de lokale marktkennis en het lokale netwerk zijn grote voordelen. Gemiddeld genomen groeien franchisevestigingen harder dan de vestigingen in eigen beheer en in slechtere tijden zakken ze minder ver terug. Dat heeft uiteindelijk te maken met het feit dat het de eigen boterham is en dat franchisenemers zich dat goed realiseren. Ze hebben de drive en resultaatgerichtheid van een ondernemer. Ze voelen zich meer dan anderen verantwoordelijk voor het succes van de klant en zijn daardoor initiatiefrijk, beter bereikbaar en lopen nét even wat harder. De klant waardeert dat.”

Ook volgens Robert-Jan van den Berg heeft het feit dat Olympia structureel harder groeit dan de markt te maken met ondernemerschap. “Juist in dit huidige economische klimaat zijn ondernemers de mensen die kansen zien. Kansen zijn er altijd, zeker als je ziet hoeveel marktaandeel we nog kunnen winnen. Degenen die ze als eerste zien en ze weten te benutten, zijn in staat om het beter te doen dan de concurrentie.” Hij ziet het als de belangrijkste reden dat Olympia niet alleen in voorgaande mindere tijden voor de uitzendbranche - rond 2000 - nieuwe vestigingen bleef openen maar ook nu nog altijd nieuwe deuren opent ondanks een stagnerende markt. De groeiambitie in Nederland ligt op circa 130 franchisevestigingen met volledige dekking tot in de witte vlekken.

Feeling

Behalve voor de voordelen van ondernemingszin was de keuze voor honderd procent franchise een keuze voor focus. “Zo hoeven we geen tweesporenbeleid meer te voeren, geen twee structuren meer overeind te houden en kunnen we de franchisenemers nog beter ondersteunen”, aldus Robert-Jan. Beide mannen benadrukken dat het niet meer beheren van eigen vestigingen niet inhoudt dat het hoofdkantoor het contact met de klanten en de markt verliest. Sander: “Wij hebben franchisenemers die zich graag beschikbaar stellen om zaken te piloten. Van hen krijgen we de mogelijkheden en de onmogelijkheden door van dingen die wij willen uittesten. De vernieuwde inhouseconstructie bijvoorbeeld - waarbij we bij de klant zelf een vestiging inrichten - hebben we eerst bij deze franchisenemers uitgeprobeerd en verder geprofessionaliseerd.”

Daarnaast blijft de organisatie via het servicecenter in Den Haag feeling houden met de markt . “Onze national account afdeling, waar zo’n twintig mensen werken, haalt vooral grote, landelijke klanten binnen. Daardoor behouden we niet alleen het contact met de markt maar ondersteunen we ook de franchisenemers”, zegt Robert-Jan. “Wij hebben als enige uitzendorganisatie nationale accounts, dankzij ons landelijk dekkende netwerk van meer dan honderd vestigingen.”

Landelijke exposure

Nieuw in de strategie van Olympia Uitzendbureau is dat de grote steden nu worden opgedeeld in meerdere postcodegebieden, waardoor meerdere franchisevestigingen succesvol in een stad kunnen bestaan. Zo gaat Amsterdam van vier naar zes postcodegebieden.

Belangrijk bij de hele conversie is, zoals Robert-Jan aangeeft, het bewaken van het contact met de opdrachtgevers. “Voor hen moet duidelijk zijn dat de continuïteit is gewaarborgd. Sterker nog, dat die béter is gewaarborgd doordat er een franchisenemer aan het roer staat. In de praktijk blijkt deze valkuil dus juist een voordeel, omdat onze klanten het ondernemerschap van de franchisenemers herkennen.”

Voor Olympia Uitzendbureau staat daarom dan ook centraal dat de ondernemer in de lokale markt via zijn formule toegevoegde waarde geboden krijgt. “Hij moet continue zijn marktaandeel kunnen vergroten, partij kunnen bieden aan zijn concurrenten”, zegt Sander. “We zoeken steeds naar oplossingen, bijvoorbeeld hoe je grote klanten aan je kunt binden. En als enige franchiseformule in de uitzendbranche hebben we ook landelijke exposure dankzij de reclame op tv.” Robert-Jan vult aan: “Het hebben van nationale accounts biedt ook toegevoegde waarde. Grote klanten geven continuïteit aan je vestiging. Zij zullen ook minder vraag naar uitzendkrachten hebben in deze slechtere economische tijd maar zijn nog steeds grote klant bij Olympia.”

In Europa

Olympia Uitzendbureau maakt deel uit van de internationaal actieve organisatie Olympia Flexgroup, één van de grootste Europese uitzendorganisaties die met zo’n tweehonderd vestigingen dagelijks werk biedt aan meer dan 18.000 uitzendkrachten. In 2007 realiseerde Olympia Flexgroup een omzet van 400 miljoen euro. Op dit moment bestaat Olympia Uitzendbureau in zeven landen, sinds een rebranding in juli vorig jaar ook overal onder die naam. “In alle landen waar wij actief zijn, willen wij een franchiseformule worden”, vertelt Robert-Jan. “Daar willen we naar analogie van Nederland een landelijke dekking van maken. Verder willen we het grootste franchiseconcept in de branche worden. In veel Europese landen is wetgeving op arbeids- en uitzendgebied stringent. Dat vroeg om kleine aanpassingen in de franchiseformule om deze geschikt te maken voor al deze landen.

In Duitsland hebben we de formule in 2007 geïntroduceerd. Op dit moment hebben we daar zestien franchisevestigingen, de helft van het totaal. In Spanje zijn we na een voorbereidingstijd eind vorig jaar gestart met franchise en daar zijn we nu met twee vestigingen actief. Met een derde vestiging zijn we bezig met de opstart. In Spanje hebben we dertig eigen vestigingen, verkregen door overname. Voor ons is het belangrijk dat we in het buitenland al kunnen werken met een basisnetwerk en een hoofdkantoor. We kunnen zo de franchisenemer direct optimaal ondersteunen en heel snel nieuwe vestigingen openen. Italië en Polen zijn de volgende twee landen waar we een start gemaakt hebben met het vinden van kandidaten.”

Schaalvoordelen

Sander van der Linden: “Voor de Nederlandse franchisenemer is het voordeel dat hij zichzelf lokaal kan verkopen als kleine ondernemer, gesteund door een grote, internationale organisatie die daar achter zit. Hoe groter de organisatie hoe meer exposure. En we kunnen natuurlijk van elkaar leren. Daar waar andere landen van Nederland kunnen leren, kunnen wij van andere landen weer dingen oppikken waar wij ons voordeel mee kunnen doen. Zo kunnen wij bijvoorbeeld leren van de succesvolle reclameacties in Spanje op Monsterboard.” De schaalvoordelen van een grote internationale organisatie zijn duidelijk: “Voorheen hadden we een marketingafdeling met twee mensen, tegenwoordig hebben we zowel op de internationale holding als op het Nederlandse servicecenter een geprofessionaliseerde marketingafdeling”, aldus de franchisedirecteur.

Verder speelt de internationalisering een rol in het klantenbestand. Robert-Jan: “In andere landen kun je contracten hebben met grote spelers waar we nog geen zaken mee doen in Nederland en andersom, dus dat maakt het gemakkelijker om ook internationale accounts te verwerven.”

Uit handen

Een sterk en succesvol merk als Olympia Uitzendbureau biedt franchisenemers niet alleen het voordeel van exposure maar ook van een brede ondersteuning. “Wij zorgen ervoor dat de franchisenemer zich kan focussen op dat waar hij goed in is en dat is de handel in de lokale markt, het uitzendproces”, zegt Sander. “Wij nemen hem zoveel mogelijk dingen uit handen die hem daarvan afhouden, zoals de verloning van uitzendkrachten, facturering en debiteurenbeheer. Daarnaast bieden we hem marketing en ICT-ondersteuning, we doen de werving van nationale accounts en we geven natuurlijk trainingen. Iedere franchisenemer profiteert van ons lidmaatschap van de brancheorganisatie, de Algemene Bond Uitzendondernemingen (de ABU).”

Olympia Uitzendbureau biedt zijn ondernemers ook het voordeel van benchmarking waardoor je als franchiseondernemer kunt zien waar jouw vestiging staat ten opzichte van andere vestigingen.

Franchisemanagers zijn met regelmaat op de vestigingen te vinden. Hun taak: primair de omzet helpen vergroten in de winkel en het bewaken van de formule. Daarnaast is de franchisemanager een sparringpartner van de franchisenemer. Sander: “De franchisemanager doet ervaring op in meerdere vestigingen en die kan hij weer delen met de franchisenemers.”

De franchiseraad van Olympia is het afgelopen jaar zeer actief geweest. De leden komen op dit moment een keer per maand bij elkaar. “In goed overleg met de franchisenemers kijken we wel naar andere manieren om met elkaar de dialoog op te zoeken omdat we merken dat ze nu toch echt de focus op de handel willen hebben”, zegt Sander. “Open en duidelijke communicatie vinden we belangrijk en staat altijd op ons lijstje.”

“Franchise”, vult Robert-Jan aan, “is met elkaar ondernemen, ofwel ondernemen in verbondenheid. En dat kun je alleen maar doen als je met elkaar in contact bent, als je dezelfde taal spreekt, dezelfde ambitie hebt en dezelfde manieren vindt om je doelen te bereiken. En daar is structurele communicatie voor nodig. Als we merken dat het ergens niet goed gaat, gaan we onmiddellijk de dialoog aan.”

Stapje extra

Uitdaging voor de komende jaren is het vinden van capabele franchiseondernemers die ofwel nieuwe vestigingen starten ofwel de eigen vestigingen kunnen overnemen. Voor de vestigingen in de stad geldt een iets ander, zwaarder profiel dan voor winkels daarbuiten, terwijl ook over te nemen en nieuw te openen vestigingen hun eigen vaardigheden eisen. “Het schaap met de vijf poten”, verklaart Sander, “komt bij voorkeur uit de uitzendbranche, is commercieel sterk, een teamspeler en heeft managementcapaciteiten - zeker als het gaat om de overname van een bestaande vestiging.”

En natuurlijk zoekt Olympia ondernemende mensen die passen bij de no-nonsensecultuur, die de mouwen kunnen opstropen en die nét dat stapje extra zetten. “Dat zijn de mensen die als eerste zien wanneer de markt weer aantrekt en daar ook als eerste van profiteren”, zegt Robert-Jan. “De uitzendbranche is juist ook een sector die als eerste profiteert van een aantrekkende markt. Daar waar de werkgelegenheid weer gaat aantrekken, zal die met name worden ingevuld met flexibele krachten.”

Tot slot wil Sander nog benadrukken dat het je als franchisenemer moet aanspreken dat het in de uitzendbranche om mensen gaat. “Wij zijn een mensenorganisatie. Het draait bij ons zowel om de uitzendkrachten als om de franchisenemers, om de opdrachtgevers en om de collega’s. We werken dus vanuit een simultane belangenbehartiging.” Robert-Jan: “In de uitzendbranche heb je wat dat betreft heel veel balletjes hoog te houden en dat maakt het wel spannend!”

‘Bij Olympia vielen een heleboel schakels in elkaar’

Snel veranderende situaties kenmerken de uitzendbranche. Het ene moment is het bij een klant rustig en het volgende moment is het heel druk en dan moet je toch ergens de mensen vandaan zien te halen. Of andersom. “Het doet een beroep op je vaardigheid om snel te kunnen schakelen en dat vind ik heel erg leuk”, zegt Martiene Veldhuis, sinds twee jaar franchisenemer van Olympia Uitzendbureau in Zeist. Voor Olympia koos ze omdat ze enthousiast was geworden dankzij een goede bekende die al als franchisenemer bij de organisatie werkte. “Tijdens een gesprek bij Olympia vielen daarna een heleboel schakels in elkaar. Omdat de uitzendwereld nieuw voor mij was, gaf het me een veilig gevoel dat er een bewezen succesformule en een professionele organisatie achter mij staan. Zo kon ik me volledig toeleggen op de commerciële er organisatorische aspecten van mijn bedrijf.”

(Lachend:) “Ik kwam niet uit de branche dus ik was waarschijnlijk het meest serieuze geval dat ze moesten opleiden! De Olympia Basis Training voorziet in praktische kennis om je geschikt te maken voor de functie van intercedent. Denk daarbij aan branchespecifieke kennis en ook aan relevante juridische aangelegenheden. Bovendien is het een kennismaking met de Olympia-organisatie.”

Martiene nam een bestaande vestiging in Zeist over. “Omdat mijn voorganger al weg was, was er geen echte overdracht. Toen heeft Olympia ervoor gezorgd dat een zeer ervaren vestigingsmanager mij kon inwerken. Verder is er een franchisemanager per district die ik regelmatig zie en met wie ik ideeën uitwissel. Deze manager ziet ook welke ideeën elders succesvol of geflopt zijn zodat je een horizontale stroom van informatie krijgt waar je mee verder kunt.”

Het gaat goed met de vestiging in Zeist. “We zijn enorm gegroeid. Ik heb een leuk team en we hebben leuke klantencontacten in een gezonde mix. Klanten herkennen in mij ook de ondernemer en dat schept een band.”

Ondanks de onzekere markt ziet Martiene kansen in de trend dat bedrijven die geen vast personeel meer mogen aannemen maar het nog wel druk hebben, juist kiezen voor flexibel personeel. “In flexibiliteit van de arbeid ligt nog groei. En ik ambieer nog wel een behoorlijke groei”, aldus de enthousiaste franchisenemer.

 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook