NR1 webshops mikt op nichemarkten

Franchiseformule in e-commerce zoekt specialisten met passie

De nieuwe franchiseformule NR1 webshops is klaar om nichemarkten in Nederland te veroveren. Franchisegever Bert Berkers legt uit hoe franchisenemers kunnen gaan uitblinken met hun specialiteit.

Naast een deskundigheid op een bepaald terrein, moet er ook passie bestaan voor datgene waar je de beste in wilt worden. Dat vindt Bert Berkers en hij put daarbij uit eigen ervaring. Ooit begon hij als motorliefhebber een webshop voor motoronderdelen en nu is NR1 motor de grootste webshop voor motortoebehoren in Nederland. 

Dat kunstje kunnen anderen met een andere passie ook, dacht hij. En hij begon te werken aan de realisatie van een volgende droom: een franchiseformule voor webshops. Corona vertraagde de voortgang van het optuigen van NR1 webshops vorig jaar enigszins, maar nu is de formule live en helemaal klaar voor expansie. Gesprekken met potentiële franchisenemers zijn bij dit schrijven in een vergevorderd stadium.

Die kandidaten krijgen op het ruime hoofdkantoor in Veghel een presentatie over de formule. Ze horen dan allereerst dat ze er niet alleen voor staan qua e-commerce. ‘’We zijn altijd zoekende naar de juiste diensten en producten om een webshop te exploiteren”, aldus franchisegever Berkers. “Als service-organisatie nemen we veel uit handen, je hoeft zelf niet het wiel uit te vinden. Daarnaast levert het je kostenbesparingen op”, schetst hij de grootste voordelen van het aangesloten zijn bij NR1 webshops.

Zes pijlers

De formule onderscheidt zes pijlers in het aanbod voor de franchisenemers: één ondernemer per branche of segment, een professionele webshop, een duidelijke structuur als hulpmiddel hoe de webshop te runnen, operationele support vanuit Indonesië, logistieke diensten en deel zijn van merk en marketing.

Het centrale magazijn van het hoofdkantoor biedt met veel opslagruimte een logistieke oplossing voor de franchisenemers. Maar ook drop shipping is mogelijk. Flexibiliteit staat hoog in het vaandel.

De verzameling manuals en hulprogramma’s plus alle ondersteuning vanuit Azië zorgen er voor dat in vergelijking met een gemiddelde webshop nog maar twintig procent van het werk bij de franchisenemer ligt, benadrukt Berkers. “Daardoor heb je nauwelijks personeelskosten in vergelijking met een gewone webshop.” En daar ligt ook de grootste besparing, op die personeelskosten. 

Zo worden vragen over logistiek en bestellingen vanuit Indonesië afgehandeld, net zoals het plaatsen en updaten van het assortiment in de webshop en ander routinewerk. Dat gebeurt door een team van specialisten, ieder op een eigen vakgebied, met veel ervaring in het runnen van grote webshops. Dit twaalf jaar geleden gestarte backoffice heeft een groot aandeel gehad in het succes van NR1 motor. 

De franchisenemer kan zich richten op de puntjes op de i en het beantwoorden van eerstelijns vragen, die zijn specialistische kennis en passie aanspreken. “Verder zitten wij overal bovenop. Zo creëer je de beste klantervaring.”

Opleiding

De route voor het op- en afschalen in seizoenen wordt ook uitgestippeld in het formulehandboek. Tijdens de opleiding tot franchisenemer bij NR1 wordt dit allemaal haarfijn uitgelegd.  

De opleiding is een traject van drie maanden waarin de webshop eerst wordt gebouwd en na een maand de producten worden geplaatst. Vervolgens gaat het leren verder in de draaiende praktijk van de webshop. 
Na het kennismakingsgesprek en in de aanloop naar het franchisenemerschap dient de kandidaat zelf ook huiswerk te doen. Zoals een marktonderzoek. Daaruit moet blijken of er winst te maken is in de beoogde branche. 

Ook moet hij of zij de brochure van de formule goed hebben doorgenomen, een rekenmodel hebben ingevuld en een ondernemingsplan maken. 

Wanneer deze zaken zijn geregeld, wordt in een tweede gesprek duidelijk of er potentie zit in de gekozen branche. Blijkt dit niet het geval, dan is het even einde oefening en mogelijk op zoek gaan naar een andere specialiteit.

“Het marktonderzoek is cruciaal”, weet Bert Berkers. “Daaruit bleek bijvoorbeeld dat je niet moet beginnen met NR1 camera’s. De concurrentie is te groot op dit terrein. Gelukkig heeft deze kandidaat nu wel een kansrijke nichemarkt gevonden.”

Marge en marktpositie

Ook voor deze aankomende franchisenemer zijn, naast tijds- en kostenbesparing, het gedeelde merk en de gezamenlijke marketing van de formule straks belangrijke onderscheidende factoren ten opzichte van eenpitters. “Dit alleen doen is eigenlijk kansloos. Bij ons moet je je als ondernemer druk maken om je marge en je marktpositie, de rest is geregeld.”

Hoe kleiner de nichemarkt, des te groter acht hij de kans op succes. “Want dan pak je met een professionele webshop in no-time de volledige markt.” 

Berkers weet uit het blote hoofd wel wat van die nichemarkten te noemen: honkbal, katten, buitenspeelgoed, schaatsen. “Dan kun je breed én diep op het thema ingaan. Dat specialisme, die niche, is zó belangrijk.”  

Het afgelopen jaar beschouwt hij als een leerjaar. Nu de juiste richting is bepaald en de formulestructuur staat, is de zoektocht naar franchisenemers echt op gang gekomen, ook via sociale media. Zijn doel voor 2021 noemt hij ambitieus: vier franchisecontracten.