Noortje Coolen van Kaldi is franchisenemer van het jaar

“Ik let op details, ben een perfectionist. Alles moet kloppen.” Het is duidelijk. Franchisenemer van het Jaar, Noortje Coolen, runt Kaldi Koffie & Thee aan de Amsterdamse Herengracht met passie. Met respect voor de formule en de medewerkers.

“Alleen het beste is goed genoeg.” Coolen was het stralende middelpunt tijdens het slot van de eerste dag van de Franchise & Formule Beurs Onderneem’t! in Hoevelaken. Zij streed samen met Marianne Koen van Deleukstetaartenshop uit Naaldwijk en de broers Rob en Bas Besselse van Domino’s Pizza uit Venlo om de felbegeerde titel Franchisenemer van het Jaar. “Knikkende knieën? Nee. Ik vond het al geweldig dat ik in de finale belandde. Maar als je daar dan staat, ja dan wil je ook winnen en dat is gelukt. Fantastisch”, vertelt een enthousiaste Coolen. Zij is sinds 1,5 jaar eigenaar van Kaldi Koffie & Thee aan de Herengracht in hartje Amsterdam. “De vorige ondernemer wilde van zijn zaak af. De vut was eruit.” Coolen stapte in en zorgde voor nieuw elan en de nodige vrouwelijk bravoure. “Er is toch echt een verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben oog voor details, zijn perfectionistisch, maar brengen ook sfeer. Een bloemetje op tafel bijvoorbeeld zorgt er voor dat gasten zich bij mij thuis voelen.”

Barista’s

De gasten komen mede hierdoor soms wel meerdere keren per dag bij Coolen over de vloer. “Met koffie hebben we dan ook de tijd mee. Nederlanders houden tegenwoordig van kwaliteitskoffie. Daar hebben ze ook best iets voor over. Het is het verwenmoment op de dag.” Kaldi Koffie & Thee in Amsterdam biedt de beste koffie, perfect bereid en met een glimlach geserveerd. Coolen: “Koffie op basis van espressobonen is tegenwoordig breed verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij tankstations. Toch serveren wij, al zeg ik het zelf, pas echt kwaliteitskoffie. Handgemaakt door goed opgeleide barista’s. En als de koffie die is bereid mij niet aanstaat, dan gooi ik ‘m weg en maak ‘m opnieuw. Alleen het beste is goed genoeg.” 

Klik

Coolen doet het niet alleen. Samen met twee vaste medewerkers en haar vriend die als meewerkend partner in het bedrijf zit. “Ja, mijn twee vaste medewerkers, we hebben een super klik. We zijn vriendinnen en respecteren elkaars rol. Ik kan gerust kritisch op ze zijn en zij op mij. Zo houden we elkaar scherp. Dat vind ik belangrijk. Als werkgever moet je openstaan voor andere inzichten en soms ook zaken aan het personeel overlaten. Dit zorgt voor commitment.”     

Juryrapport Kaldi Koffie & Thee Amsterdam

“De carrière van Noortje Coolen heeft gezorgd voor een goede voorbereiding tot het ondernemerschap. Vakkennis, commerciële vaardigheid, maar ook realisme, inzet en focus om de uitdaging van het zelfstandig ondernemerschap aan te gaan. De winkel ziet er perfect uit en is uitnodigend voor de klant. Je voelt je er welkom. De franchisenemer zorgt voor een goede werksfeer voor de medewerkers. Deze franchisenemer ademt de formule uit. Is overtuigd van de kracht van de franchiseformule, maar denkt ook nadrukkelijk na over de extra mogelijkheden die de eigen winkel heeft en hoe de formule daar nog beter kan presteren.”

Juryleden

De jury van de verkiezing Franchisenemer van het Jaar werd gevormd door Theo de Wit, voorzitter, (Regbat),  Andreas van den Bout (ABN AMRO)en Joost Bos (Koelewijn & Partners). De mysterybezoeken werden uitgevoerd door Store Support. Zij beoordeelden de finalisten op diverse criteria, zoals uitstraling, kennis van de branche, lokale marketingactiviteiten, personeel, winstgevendheid en inzet voor de centrale organisatie. “Het niveau was ongekend hoog. Het enthousiasme, de klantgerichtheid en het gedegen ondernemerschap was bij alle drie de finalisten dik in orde”, vertelt juryvoorzitter De Wit. “Zoiets merk je meteen”, vult Ivo van de Boer van Store Support aan. “Meteen bij binnenkomst, het eerste klantcontact, het is een warme deken. Medewerkers zijn vriendelijk, geven inhoudelijk advies en ook zijn ze niet te beroerd om vragen te beantwoorden. Bij Kaldi Koffie & Thee werd de mysteryshopper zelfs nadien nog gebeld met een antwoord op de vraag die in de winkel niet meteen kon worden beantwoord door de medewerker. Zelfs voor de aftersales daar krijgen ze een tien.” Ook gebruiken de ondernemers volgens jurylid Van den Bout de franchiseformule op de juiste manier. “Ze conformeren zich aan de formuleuitgangspunten en zijn daarbij constructief kritisch. Daar waar zij verbeterpunten zien overleggen ze dat met de franchisegever hoe dit anders in te vullen. Zo moet dat. Samen bouwen aan een nog betere formule.”

Deleukstetaartenshop en Domino’s missen op haar na de hoofdprijs

‘Gewoon super’
Marianne Koen van Deleukstetaartenshop en Domino’s Pizza-eigenaren Rob en Bas Besselse misten tijdens de verkiezing van de Franchisenemer van het Jaar op een haar na de hoofdprijs. Maar teleurgesteld zijn ze allerminst. “Dit geeft veel voldoening.”
“We zijn net een jaar onderweg en dat dan al zoveel klanten de moeite nemen om op je te stemmen. Echt fantastisch”, zegt Rob Besselse. Samen met zijn broer Bas runt hij de Domino’s Pizza in Venlo. “We hebben zes mensen in dienst en die betrekken wij zoveel als mogelijk bij de zaak en de plannen die we hebben”, verklapt Bas een deel van het geheim achter het succes van de Domino’s Pizza. Enkele van die plannen zijn ook al bekend bij de ondernemers. Rob: “Uit het juryrapport blijkt dat onze koeriers, die op de piekmomenten natuurlijk in en uit lopen, klanten beter kunnen begroeten. Vriendelijker. Dat wordt nu in de haast nog wel eens vergeten.” Marianne Koen van Deleukstetaartenshop in Naaldwijk gaat in de nabije toekomst in de winkel klanten inspireren. “Volgens de jury van de verkiezing lagen op dit gebied nog kansen voor ons. Daarom gaan we klanten meer ideeën aanreiken waar ze thuis mee aan de slag kunnen.” Ook Deleukstetaartenshop wist zich tijdens de verkiezing gesteund door een grote groep klanten. “Dat we het uiteindelijk niet zijn geworden is niet erg. De steun van de klanten geeft veel voldoening. Gewoon super.”

+