Noordwijk: de chique badplaats voor iedereen

Noordwijk is de tweede congresplaats van Nederland. Dit trekt het hele jaar door een publiek naar het dorp dat behoorlijk wat te besteden heeft. In de zomer weten ook gezinnen de badplaats te vinden. Een wandeling door de winkelstraat is dan snel gemaakt.

Noordwijk staat bekend als een chique badplaats. Dit imago is ontstaan aan het einde van de 19e eeuw toen de Belgische Koninklijke familie een buitenverblijf in de duinen betrok en er regelmatig verbleef. Ook de Nederlandse Koninklijke familie heeft altijd een bijzondere band gehad met Noordwijk. Het imago dat het dorp nu nastreeft is ‘charmant, ingetogen en stijlvol’. Door de jaren heen is het dan ook uitgegroeid tot de tweede congresplaats van Nederland. “Noordwijk is populair in de congreswereld, onder andere vanwege het grote aantal vooraanstaande congreshotels dat we hebben”, vertelt Leendert de Lange (VVD), wethouder van economische zaken. “Ook werkt het in ons voordeel dat de luchthaven Schiphol vlakbij is. Daarnaast zijn we een toeristische plek die populair is bij gezinnen en goed bereikbaar vanuit grote steden zoals Leiden, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. De gemeente is centraal gevestigd in de Bollenstreek en vanuit de Keukenhof is Noordwijk de dichtstbijzijnde badplaats.” 

Jaar rond

Voor franchisenemers heeft Noordwijk als voordeel dat het een lang seizoen kent. De middenstand heeft een regiofunctie en er worden het hele jaar door congressen georganiseerd. Het ‘bollentoerisme’ komt vroeg in het voorjaar op gang als half maart de Keukenhof opengaat en in april het bloemencorso vele tienduizenden mensen trekt. Het strandtoerisme kent zijn piek natuurlijk in de zomermaanden, terwijl het European Sand Sculptures Festival eind augustus begint en de zandsculpturen de hele maand september op de boulevard te bewonderen zijn. Verder zijn de duin- en natuurgebieden rond Noordwijk in alle seizoenen aantrekkelijk en is Space Expo een goede trekpleister. “Als gemeente proberen we initiatieven te stimuleren waardoor Noordwijk het hele jaar rond interessant is”, vertelt De Lange. “We richten ons daarbij met name op het hogere segment en de gezinnen met kinderen. Ik ben er ook trots op dat Azzurro Wellness binnenkort haar deuren opent. Dit wellnesscentrum wordt een goede aanvulling op de bestaande spavoorzieningen. Ook hebben we dit jaar als gemeente gekozen voor een iets liberaler strandbeleid. Voorheen mochten strandpaviljoens alleen in het seizoen open zijn. Nu zijn op het strand ook ‘jaarrond’ paviljoens mogelijk.

Criminaliteit

Het grootste winkelgebied van Noordwijk - waar ook verreweg de meeste franchisenemers gevestigd zijn - is de Hoofdstraat. Deze straat start bij het strand en loopt door naar het achterland. Hoewel hier 119 winkels gevestigd zijn, vertelt de wethouder dat de straat weinig last heeft van criminaliteit. “We hebben veel contact met de ondernemers maar we krijgen vrijwel geen signalen van hanggroepjongeren of ander vervelend gedrag. In een heel jaar is er bijvoorbeeld slechts negentien keer aangifte gedaan van winkeldiefstal.” De gemeente en de politie hebben dan ook geen grootschalige projecten lopen om de criminaliteit in het winkelgebied te voorkomen of aan te pakken. “Dat is niet nodig”, aldus De Lange.

Bereikbaarheid

Een probleem dat wel kenmerkend is voor vrijwel elke badplaats, is de bereikbaarheid op zomerse dagen. “Bij ons is dit probleem iets minder groot dan bij andere badplaatsen”, vertelt De Lange. “Waar veel badplaatsen namelijk maar één toegangsweg hebben, is ons strand op vijf verschillende manieren te bereiken.” Maar de wethouder moet ook toegeven dat het dorp op zomerse dagen de drukte niet altijd aankan. Vooral het parkeren is dan een probleem. Daarom zijn er plannen om de parkeercapaciteit - vooral onder de grond - behoorlijk te vergroten. Ook de hotels hebben de laatste jaren geïnvesteerd in meer parkeercapaciteit. Daarnaast rijden er sinds vorig jaar elk weekend in juli en augustus en tijdens grote evenementen gratis luxe touringcars van de rand van Noordwijk naar het strand. Deze dienst wordt met grote borden langs de toegangswegen aangekondigd. Toeristen die hier gebruik van maken krijgen een boekje waarmee de ondernemers hen welkom heten in het dorp. Hierin staat wat er te doen is en er zitten kortingsbonnen in. “De dienst krijgt steeds meer bekendheid”, vertelt de wethouder. “Er zijn natuurlijk altijd mensen die hun auto naast het strand willen parkeren waardoor het op topdagen toch bumper aan bumper rijden is. Maar we zijn tevreden met de eerste resultaten van de strandpendel.”

Luxe food

Alles bij elkaar is de wethouder trots op ‘zijn’ gemeente. Natuurlijk geeft hij ook aan dat er punten zijn waarop het winkelgebied zich kan verbeteren. Uit een ‘brancheringsonderzoek’ van de gemeente blijkt bijvoorbeeld dat de Hoofdstraat gebaat is bij een diverser winkelaanbod. Er zijn nu veel modezaken gevestigd. Het zou goed zijn als er meer aanbod komt van ‘luxe food’. “Maar hoe zorg je ervoor dat dit soort ondernemingen zich hier vestigen?” vraagt de wethouder zich af. De gemeente probeert dit te doen door, bijvoorbeeld, meer kleine winkelpanden in de plannen op te nemen. “Kleine specialisten hebben niet altijd geld om grote panden te huren. Door in te zetten op kleine units, geven we hen toch de kans om in Noordwijk te starten”, aldus De Lange.

“Ook in de winter heb ik hier voldoende klanten”

“Het voordeel van Noordwijk is dat je hier het hele jaar door klanten hebt”, vertelt Werner van Keulen, franchisenemer van Hunkemöller. “In de winter heb je de vaste bewoners die veel in het dorp kopen. De stad vinden ze te ver weg en Noordwijk heeft hen voldoende te bieden. Bovendien profiteer je dan van de wintertoeristen uit de grote hotels. In maart is de eerste piek. De inwoners gaan dan badkleding kopen om zelf op vakantie te gaan. In juni komt het toerisme goed op gang. Bovendien vind ik dat Noordwijk een leuke winkelstraat heeft met een mooie balans tussen ketens en zelfstandige ondernemers.

In het hoogseizoen is het moeilijk om het strand en de winkelstraat te bereiken. Daarom rijden er op topdagen gratis touringcars naar het strand. Dat vind ik een goed initiatief. Maar het is typisch Nederlands dat mensen altijd denken dat zij zelf nog wel een parkeerplaatsje vinden bij het strand.

Het ontbreekt Noordwijk wel een beetje aan leuke evenementen. We hebben een actieve ondernemersvereniging die daar nu haar nek voor uitsteekt. Daarom hadden we dit jaar een kerstmarkt, zomermarkten en een modeshow. Dat was een groot succes. Ik heb me er wel altijd over verbaasd dat de winkels hier ’s avonds niet open zijn. Misschien dat daar geen behoefte aan is?

Ook vind ik het jammer dat de uitbreiding en de herbouw van het winkelgebied erg lang duren. Toen ik hier vijf jaar geleden mijn winkel opende, werd er al gesproken over de aanleg van een tweede ring om de winkelstraat met winkels en woningen. We wachten er nog steeds op. Ik zou het leuk vinden als ze daar iets meer vaart achter zetten.”

“Noordwijk is een plek voor iedereen”

“Wij hebben ervoor gekozen om ons in Noordwijk te vestigen omdat dit een badplaats is met een behoorlijk dorp”, vertelt Hester Baljet van Rituals. “Noordwijk heeft zo’n 25.000 inwoners, dus daar heb je een goede vaste klantenkring aan. Bovendien vind ik het een gezellig dorp met veel leuke restaurantjes, kroegjes en strandtentjes. Er komen hier veel gezinnen. Bovendien komen er in de hotels gasten die veel te besteden hebben. Die laatste groep is voor mijn winkel erg interessant.

Op topdagen is het druk in Noordwijk. Daarom is het goed dat er dan pendelbussen rijden. Met de auto kun je de winkelstraat nog wel bereiken, maar het is zoeken naar een parkeerplaats. Ook is het moeilijk om ’s avonds het dorp nog uit te komen. Maar als je hier de weg kent, lukt het wel.

We hebben hier wel last van diefstal, maar als je het vergelijkt met andere plaatsen, dan valt het hier wel mee. We hebben weinig overlast van hanggroepjongeren. Ik stoor me meer aan kleine ongemakken, zoals hondenpoep. Noordwijk wil ook een chique dorp zijn. Het klopt wel dat mensen hier veel te besteden hebben. Toch vind ik dat bijvoorbeeld Wassenaar veel meer klasse heeft. Noordwijk is voor mij meer een plek voor iedereen.”

“Er hangt hier een leuke vakantiesfeer”

“Met mijn zonnestudio richt ik me met name op de inwoners van Noordwijk en de omliggende dorpen, zoals Katwijk en Noordwijkerhout”, vertelt Gaby van Vessem, franchisenemer van Sunday’s. “Ik heb gekozen voor een vestiging aan het einde van de winkelstraat omdat mensen hier gemakkelijk kunnen parkeren. Doordat hier veel passanten komen, krijg ik sneller naamsbekendheid. Ik vind het wel jammer dat het hier aan het einde een beetje dood loopt. De doorstroming is veel minder dan aan het begin van de winkelstraat. Bovendien merk ik dat de winkelstraat in de zomer moeilijk bereikbaar is. Je moet dan overal betalen voor het parkeren. In de winter kunnen klanten hun auto wel gratis kwijt.

Ik vind dat Noordwijk veel leuke evenementen heeft, zoals het Bloemencorso en het Quality of Life Gala van Hotels van Oranje. Vooral met dat gala ben ik erg blij. Dat is gepromoot in de dure bladen en trekt een publiek uit het hogere segment naar Noordwijk.

We zijn ’s avonds tot uur open. Daarom is het wel prettig dat Noordwijk een veilig dorp is. Ik vind juist dat er in Noordwijk altijd een leuke vakantiesfeer hangt. Er zijn veel leuke restaurantjes, strandtentjes en terrasjes. Je kunt hier een hele dag goed vertoeven.”

“Koopzondag is de kers op de taart”

“Ik vind Noordwijk een erg leuk bruisend dorp”, vertelt Bert Koopman, franchisenemer van Music Store. “De boulevard en de zee zijn uitnodigend. Mensen kunnen een leuke combi maken van een dagje funshoppen en lekker genieten van het strand. Ik merk dan ook dat we een goede regiofunctie hebben. Zelfs vanuit Amersfoort komen mensen naar Noordwijk toe.

Een nadeel is dat de drukte in de winkelstraat sterk afhankelijk is van het weer. Het moet mooi weer zijn om mensen naar Noordwijk te trekken. Maar het moet ook weer niet te heet zijn. Anders komen mensen niet van hun strandbedje af. Ook vind ik dat de promotie van Noordwijk beter zou kunnen. Ik krijg bijvoorbeeld regelmatig mensen in mijn winkel die niet weten dat we het hele jaar door op zondag open zijn. Het zou goed zijn als we dat soort dingen in de regio beter kenbaar zouden maken.

Ik vind dat de middenstandsvereniging daarin steken laat vallen. Die vereniging bestaat in Noordwijk vooral uit ondernemers die vanaf de zijlijn roepen dat het beter zou moeten, maar die niet echt de kar trekken. En daarvoor steek ik de hand ook in eigen boezem. Door die instelling komen ook evenementen maar moeizaam van de grond. Een voorbeeld is de kerstmarkt waarbij we groot aankondigden dat deze zou bestaan uit veertig mooi verlichte kraampjes. Uiteindelijk stonden er maar een stuk of twaalf kraampjes. De goodwill is er zeker. Maar de uitvoering is het ‘net niet’.  Een belangrijke reden om je zeker in Noordwijk te vestigen is de koopzondag. Je verbaast je over het grote aantal mensen dat hier dan door de winkelstraat loopt. Het zijn bovendien mensen die gemakkelijk geld uitgeven omdat ze in een vakantiestemming zijn. Natuurlijk vraagt zondagsopening ook heel wat van je bedrijfsvoering. Maar ik vind het zeker de moeite waard. Het is de kers op de taart!”

“Noordwijk krijgt een vissersdorpachtige sfeer”

“Noordwijk kent vier seizoenen met elk seizoen weer een heel ander publiek”, vertelt Evert Jan de Boer, franchisenemer van HEMA. “In de winter hebben we de zakelijke congresgasten die naar ons komen voor een tube tandpasta of een cadeautje voor thuis. In de zomer hebben we de strandtoeristen. In het verleden was ook zondag een topdag. Nu in steeds meer steden de winkels elke zondag open zijn, loopt dat terug. Die teruggang is zelfs zo dramatisch dat ik me kan voorstellen dat sommige winkels daardoor moeten sluiten. In het verleden had Noordwijk ook veel twee- en driesterrenhotels. Bovendien verhuurden veel inwoners een kamer. Die tijd is voorbij. Mensen uit het middensegment komen wel een dagje naar het strand maar blijven niet meer een heel weekend. Daardoor is het voor ons niet meer rendabel om de winkels ’s avonds open te houden. We moeten ons - als dorp - meer gaan richten op de dagjesmensen. Daarom ben ik blij met het initiatief van de gemeente om meer kleinschalige winkels in het lagere huursegment te ontwikkelen. In de Hoofdstraat is er dan ruimte voor de grote ketens. In de straatjes links en rechts komen de kleine papa- en mamawinkeltjes die Noordwijk een vissersdorpachtige sfeer geven.

De bereikbaarheid op topdagen is moeilijk. Daarom zijn wij erg blij met het Park & Ride systeem, waarbij luxe touringcars de mensen naar het strand vervoeren. Daarnaast zijn er plannen om alle bovengrondse parkeerplaatsen te vervangen door parkeergarages onder de grond. Hierdoor ziet het dorp er in de winter - als er minder auto’s geparkeerd staan - niet zo leeg uit. Die plannen liggen er al lang en het komt maar moeilijk van de grond. De reden is - denk ik - dat de grond in Noordwijk erg duur is. Ondernemers moeten er wel een goede boterham aan kunnen verdienen. Als de grond goedkoper is, zal het sneller gaan.”

“De drukte is erg afhankelijk van het weer”

“Ik heb een winkel in Egmond en in Noordwijk en daardoor ga je plaatsen al snel met elkaar vergelijken”, vertelt Richard Kaandorp, franchisenemer van O’Neill. “Daarbij valt het me op dat de drukte ook in Noordwijk erg afhankelijk is van het weer.  ‘s Winter is het doordeweeks rustig. Het is dan druk in de weekenden.

Ik heb het gevoel dat de bereikbaarheid van het dorp goed is, ook op topdagen. Natuurlijk heb je altijd mensen die klagen over files of bereikbaarheid. Maar als ik zie hoe vol de winkelstraat op zomerse dagen is, merk ik dat ontzettend veel mensen het dorp - ondanks de files - hebben kunnen bereiken.

Noordwijk heeft wel een aantal evenementen, die extra bezoekers naar het dorp trekken, maar het kan - wat mij betreft - beter. We moeten wel concurreren met Katwijk dat een veel groter winkelgebied heeft. Aan de andere kant snap ik ook dat het in een winkeliersvereniging moeilijk is om dingen van de grond te krijgen. Het is toch altijd maar een kleine groep ondernemers die de kar trekt. Dat zie je in elk winkelgebied. Het valt niet mee om met een paar detaillisten voldoende te organiseren. Daarbij is het ook moeilijk om de ondernemers op een lijn te krijgen. De openingstijden van de winkels zijn hier een goed voorbeeld van.”

Lees meer over: