Nieuw adviesbureau gaat voor duidelijke taal

Alle neuzen staan een verschillende kant op en het gehoopte succes blijft achterwege – de ervaren ondernemers Peta Klaassen en Arie Uyttenbroek zien het regelmatig gebeuren in de franchisewereld. Met hun nieuwe adviesbureau Franchise Support Groep (FSG!) ondersteunen ze franchisegevers en -nemers bij de opstart of in hun groei. Rode draad: een heldere communicatie. Peta: “Voor een winwin moet je wel elkaars taal spreken.”

Peta Klaassen en Arie Uyttenbroek kwamen samen tot de conclusie dat zij, met hun ervaring in het mkb en in franchise, iets kunnen betekenen voor formules. Arie: “Ik heb te maken gehad met verschillende franchiseorganisaties – klein en groot. Elke organisatie heeft haar eigen problemen en uitdagingen. Algemene uitdaging: de onduidelijkheid binnen de formules. Ondernemers die onvolledig of niet tijdig zijn geïnformeerd over veranderingen bijvoorbeeld.” 

Mensen meenemen, dat is de basis voor een goede samenwerking, zegt Peta, die ervaring heeft als franchisedirecteur. “Stel, een formule heeft een hartstikke goed idee en wil vernieuwen, maar vergeet de mensen mee te nemen in de implementatie. Dan komt de vernieuwing onverwacht en krijg je weerstand.” Hun gezamenlijke kennis en enthousiasme leidde tot de oprichting van hun Franchise Support Groep (FSG!).

Academy

Ze richten zich op zowel startende als ervaren franchisegevers en -nemers, met als doel: versterking en groei van formule, organisatie of ondernemer. Ze begeleiden toekomstige franchisenemers naar de juiste franchisematch en startende franchisegevers naar een professionele start. Aan bestaande franchiseformules en organisaties biedt FSG! een second opinion, wake-upcall of bemiddeling. In september starten ze met de eerste opleiding binnen hun Franchise Academy: een praktische, 3-daagse training voor formulemanagers. “Daar leren ze basic zaken als ‘Wat is nu precies franchise’, maar vooral hoe je franchisenemers moet begeleiden”, aldus Peta.

Helder

De rode draad bij al hun diensten, is een heldere communicatie. Arie: “Die speelt bij alle processen een rol. Het handboek bijvoorbeeld, het format tot succes, is vaak een afgetimmerd contract dat niet meer werkbaar is. Wij willen de taal duidelijk hebben, zodat beide partijen weten wat ze tekenen.” “Franchise is een hartstikke mooie vorm van samenwerken. Het moet een win-winsituatie zijn, maar dan moet je wel elkaars taal spreken”, vult Peta aan. “Wij helpen om alle elementen binnen de formule tot een helder geheel te krijgen.”

Eilandjes

FSG! werkt zelf ook graag samen. Arie: “Wij willen een cirkel bieden zodat een relatie bij ons alles vindt wat hij nodig heeft. Daarvoor werken we samen met specialistische partners. Dat kennispartner-netwerk gaan we goed uitbreiden.” Ook met andere adviesorganisaties wil FSG! samenwerken. “We moeten van die individuele eilandjes afkomen en elkaar aanvullen”, vindt Arie. Peta: “Ons ideaal is dat ook de Franchise Academy niet alleen door ons gevoed wordt, maar eveneens door anderen. Zou toch mooi zijn?”

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur