NFV trofee geeft heel veel energie

De tiende NFV Franchise Trofee is in handen gekomen van Bagels & Beans. De vakjury prijst het doorzettingsvermogen van mede-oprichter Ronald Bakker in een moeilijke markt. Ook het maatschappelijk verantwoord ondernemen is een pluspunt. De winnaars waren ‘compleet verrast’. “We willen altijd weten wie er achter de producten zit.”

Alle drie de genomineerden verdienden het eigenlijk om te winnen en dus werd het op 13 mei in Den Haag een uitzonderlijke close finish. De eindstrijd ging dit jaar tussen Simon Lévelt (koffie en thee), The Read Shop en Bagels & Beans. “Het waren drie toppers van kandidaten”, benadrukt juryvoorzitter en voorman van MKB-Nederland, Loek Hermans. “De doorslag gaf denk ik toch dat het een zeer gecompliceerde markt is waarin de winnaars opereren. Bovendien zijn ze erg maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Dat leverde net dat ene extra plusje op.”

Voor mede-oprichter en franchisegever van Bagels & Beans Ronald Bakker kwamen zijn stoutste dromen uit. “Het is een complete verrassing”, reageert hij daags na de uitreiking. “We dachten dat de winnaar van tevoren gebeld zou worden. Dat was niet gebeurd. En de presentatie bij de vakjury ging dan wel prima, maar we vreesden dat we te jong zouden zijn.”

Voor hem en zijn vrouw Ninanda is het een onverwachte waardering voor jarenlang standvastig volhouden in een verdringingsmarkt. Er zijn immers al genoeg broodjeszaken. “Wij zijn ook enorme doorzetters. We zijn begonnen als één winkeltje en hebben zoals elke kleine ondernemer tegenslagen gekend. Maar we hebben de moed niet verloren.”

Bakker begon in 1995 ‘toevallig’ met het ronde broodje van Joodse origine, nadat hij een Amerikaanse bakker ontmoette die de bagel op de Nederlandse markt kwam introduceren. Nu is de gezonde snack mede-naamgever van zijn franchiseketen. Maar ook koffie en verse vruchtensappen zijn kernproducten van Bagels & Beans. “De koffie is heel belangrijk. Die komt rechtstreeks van een plantage uit Panama.”

Het was een andere doorslaggevende factor: het maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We willen altijd weten wie er achter het product zit. De koffieboer kennen wij bijvoorbeeld persoonlijk. Hij zit nu in een traject om op zijn koffie het predicaat ‘biologisch’ te kunnen plakken. Dat duurt drie jaar.”

Bakker voelt direct het effect van de prijs. “De trofee geeft heel veel energie. Het motiveert de franchisenemers. Die zijn nu met extra elan aan de slag. En het brengt ook heel veel publiciteit.”

Hij hoopt dat het ook potentiële franchisenemers over de streep trekt. Want Bagels & Beans zit in een sterke groeifase. Jaarlijks zouden er tien vestigingen bij moeten komen om uiteindelijk van de huidige 39 winkels door te stoten tot een aantal van 75. “Maar het moeten wel kwalitatief goede vestigingen zijn”, benadrukt hij. “Er moet kans op een goed rendement voor de ondernemer zijn. Het is het allerbelangrijkste dat we op een duurzame manier groeien.”

Ook Loek Hermans ziet de gunstige effecten van de competitie. “De trofee is een aanmoediging, het leeft absoluut. Dat merk je ook aan de grote teleurstelling bij diegenen die het net niet zijn geworden. Op die manier wakker je de competitie aan tussen franchise-ondernemers. Het vergroot daardoor hun kennis en ervaring.”

Juryrapport Bagels & Beans

De jury is van mening dat de winnaar zich op uitnemende wijze een plaats heeft veroverd in een moeilijke, verzadigde en zeer competitieve markt. De product-combinatie en de entourage waarbinnen de producten worden aangeboden vormen een stevige basis onder het succes. Ogenschijnlijk achteloos werd in een beheerst tempo het aantal vestigingen uitgebreid naar een landelijke dekking.

Bij de presentatie voor de jury bleek bij de winnaar bovendien een grote maatschappelijke betrokkenheid te bestaan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt met hoofdletters geschreven.

De winnaar is een prachtig voorbeeld hoe ondernemerschap, durf en inzet, gecombineerd met een vernieuwend concept en met oog voor MVO, kanleiden tot een win-winsituatie voor zowel de franchisegever als de franchisenemers. Vooral het geloof en vertrouwen in het zelf ontwikkelde concept gekoppeld aan de moed en vasthoudendheid bij de start en latere uitrol van de formule heeft op de jury grote indruk gemaakt.

De jury is dan ook van mening dat Bagels & Beans een voortreffelijke winnaar is van

de NFV Franchise Trofee 2009.

Voorwaarden lidmaatschap NFV

Recentelijk heeft de ledencommissie van de NFV de voorwaarden, verbonden aan één van de vier stadia in het 'lidmaatschap' verder verfijnd. Na het eerste stadium van ‘aanvrager’ groeit de formule door naar het ‘aspirant-lidmaatschap’ om vervolgens door te stoten naar het ‘vollidmaatschap’. Uiteindelijk kan men dan de 'eredivisie' in franchiseland bereiken in de vorm van het ‘keurmerklidmaatschap’. We praten dan over professionele, betrouwbare en daardoor succesvolle franchiseformules die over een lange periode niet alleen voldaan hebben aan de strenge eisen van de Nederlandse Franchise Vereniging, maar zich ook bewezen hebben als succesvol concept in hun markt.

Nieuwe keurmerkleden in de periode mei 2008 - mei 2009 zijn: Impulsus, Animal Greetings, Bakerstreet, De Hypotheker, Gall & Gall, Brezan, Faunaland, Délifrance en Sunday’s.

Lees meer over:
NFV
NFV
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur