NFV Franchise Trofee geeft Profile Tyrecenter impuls

In het voorjaar werd de champagne ontkurkt bij ProfileTyrecenter nadat bekend werd dat deze formule de NFV Franchise Trofee in de wacht had gesleept. Hoe ervaart de winnaar de impact van deze onderscheiding een half jaar later?

“Deze prijs leeft echt, zowel binnen als buiten de franchisewereld.” Voorafgaand aan de verkiezing was Profile Tyrecenter al zelfverzekerd en voorspelde directeur Harm Nieboer dat zijn formule zou gaan winnen. Maar dat was een beetje bluf, bekent hij nu. “Wij hadden geduchte tegenstanders en het was zeer spannend. De andere kandidaten waren ook goed.” Toch kwam zijn gewaagde voorspelling uit en kregen alle franchisenemers van Profile Tyrecenter Nederland een feestelijke taart. Eén van de doorslaggevende pluspunten voor de jury was de verdiencapaciteit voor de franchisenemers. Die is ook in recessietijd nog altijd goed. Daarnaast onderscheidde de winnaar zich door de sterke focus op de toekomst. “We zijn continu aan het innoveren. Ook nu weer met onze nieuwe vestigingen. Die zijn groter en nog meer op comfort en de klant gericht.”

Zo is er recent zo’n ‘next generation vestiging’ geopend in Tilburg. Met onder meer een leestafel, koffiehoek en loungegedeelte waar de klanten kunnen werken en wifi tot hun beschikking hebben. “Dat is vooral bij de bandenwissels, die er nu weer aan komen, zeer aangenaam. De praktijk leert dat driekwart van de wachtenden gaat werken.” De zaak in Tilburg is één van de zes nieuwe vestigingen sinds de bemachtiging van de Franchise Trofee. “De helft van die groei kan toegeschreven worden aan de winst van de trofee”, denkt Nieboer.

Het winnende team

Het is een eindresultaat van de verschillende gunstige effecten die de onderscheiding heeft opgeleverd. “De ondernemers waren sowieso heel trots, want dit hebben wij samen bewerkstelligd. Daarnaast kregen wij vanuit de zakelijke klanten heel veel felicitaties en positieve reacties.” Het succes werd actief gebruikt door de winnaar. Bij de werving en selectie van nieuwe ondernemers en in advertenties in automotive vakbladen. “We hebben paginagroot de ondernemers bedankt en daarbij nieuwe ondernemers uitgenodigd deel uit te maken van het winnende team. Daar hebben wij veel reacties op gekregen. Het geeft een impuls.” In alle uitingen wordt de prijs aangehaald, ook op het briefpapier. “Wij hebben meerdere prijzen behaald, maar deze heeft de grootste impact”, stelt Nieboer. Dit spreekt het meeste aan bij de ondernemers en de klanten. De reacties lopen ook nu nog door. Deze prijs leeft echt, zowel binnen als buiten de franchisewereld.”

Tot de nieuwe verkiezing in de lente van 2013 heeft Profile Tyrecenter de tijd om van de trofee te genieten. “Daarbij willen we het niveau dat wij hebben bereikt in ieder geval vasthouden, dat is de uitdaging.” De uitdaging om de prijs tweemaal op rij te winnen is er niet, want dat mag niet. Volgend jaar is er dus in ieder geval een nieuwe winnaar die de vruchten gaat plukken van de hoogste waardering. “Ik zou als formule aan de verkiezing meedoen”, raadt Nieboer aan. “Alleen de nominatie heeft al effect. Het geeft een toegevoegde waarde op meerdere vlakken, ook intern.”

Lees meer over:
NFV