Neemt u deel aan de stille revolutie?

Franchising is groot geworden in 'small en medium sized business' voor en door de kleine zelfstandige. Is dit ook de toekomst van franchising? Er voltrekt zich een stille revolutie in franchiseland, een revolutie waarin innovatie een sleutelrol speelt. De tijd dat een professioneel winkelbeeld en een eigentijds assortiment voldoende waren is nu echt wel voorbij...

Kent u uw klassieken? In het kort: commerciële intensieve samenwerking is in de vorige eeuw ontstaan onder invloed van de opkomst van filiaalbedrijven. Zelfstandige ondernemers bundelden de inkoop en bewerkten gezamenlijk de markt. Dit leidde uiteindelijk tot franchising, van soft tot hard. Voor veel sectoren in de detailhandel en zakelijke dienstverlening heeft de opkomst van franchising een positief effect gehad. De consument of eindgebruiker kreeg meer waar voor zijn geld of ging minder betalen. Goede voorbeelden zijn de optiekbranche (Pearle) en de glasreparatiebedrijven (Autotaalglas).

Er moet meer gebeuren

Terug naar de realiteit van vandaag. Economisch gaat het weer beter. De omzet voor veel franchisegevers en franchisenemers ontwikkelt zich positief. De marge staat echter voor veel sectoren en formules blijvend onder druk. Nog meer omzet is vaak moeilijk haalbaar. Duidelijk is dat er meer moet gebeuren om blijvend succesvol te zijn. Maar wat?

Bijblijven gaat niet vanzelf

Vast staat dat een formule een heldere strategische keuze moet maken tussen 'offline’ en/of ‘online’ dienstverlening. En dat iedere formule vandaag de dag op winkelniveau kan beschikken over professionele dagelijks online informatie over omzet, marge en personeelskosten in relatie tot het budget. Aldus kan tijdig worden bijgestuurd. De ontwikkelingen gaan steeds sneller. Denk aan de kansen en bedreigingen van Warcraft, YouTube en Second Life, ontwikkelingen die bij de jeugd 'hot' zijn. Niet dat u daar nu al mee aan de slag moet zijn, maar ze kunnen wel wezenlijke invloed hebben op uw business van morgen.

Bent u innovatief?

Franchising bestaat bij de gratie dat de franchisegever voor zijn franchisenemers gespecialiseerde kennis in huis heeft of kan halen, beter dan de individuele ondernemer zonder samenwerking. Een goede franchisegever ontwikkelt zich continu. Juist dát wordt in de komende jaren de kritische succesfactor bij uitstek. Heeft uw organisatie dit innovatieve vermogen?

Indien uw formule deel uit maakt van een groter geheel (Dexcom, United Retail of retailserviceorganisaties als Euretco en Intres) dan is de benodigde kennis en ervaring mogelijk onder handbereik. Maar veel franchiseorganisaties, zeker de kleinere,  hebben die kennis niet in huis.

Uitdaging!

En dat is nu juist de uitdaging voor veel franchiseorganisaties. Uiteraard geldt 'doe het gewone buitengewoon goed' maar ontwikkel daarnaast vooral uw innovatief vermogen. Bent u franchisegever en doet u dit niet, dan levert u zich bij voorbaat uit aan een groter geheel of erger, overleeft uw formule niet. Bent u franchisenemer in de franchiseraad, bespreek dit innovatieve vermogen eens met uw franchisegever. Zorg dat u en uw formule erbij zijn, bij die stille revolutie. Want de tijd is nu wel echt voorbij dat een professioneel winkelbeeld en een eigentijds assortiment voldoende waren...

______________________________________________________________

Tekst: Joost Bos, directeur-partner van Koelewijn & Partners

Reacties: info@koelewijn.nl

Lees meer over:
Joost Bos Joost Bos
Partner
Stel je vraag aan Joost Bos
CAPTCHA