Nederland wordt steeds groener

Groen is de huiskleur van THE READ SHOP, de formule die dit jaar vijftien jaar bestaat. Geen wonder dus dat het jubileumjaar in het teken staat van groen met als pay-off: 'Nederland wordt steeds groener'. Wat voor activiteiten worden er ondernomen om de feestvreugde met klanten te delen?

Vijftien jaar, honderdvijftig franchisenemers: op elke vijftiende van de maand vinden gedurende dit jaar de 'Nederland wordt steeds groener'-dagen plaats. Kortom, het getal vijftien speelt een belangrijke rol in het verhaal. "We zijn vorig jaar begonnen met de voorbereiding voor ons jubileumjaar." Aan het woord is Wouter Voskuijl, marketing manager van Retail Development Company, de holding en daarmee de moeder van THE READ SHOP. "In de zomer van 2006 was het marketingplan in concept klaar, in samenwerking met het bestuur. We hebben dit in september aan de franchisenemers gepresenteerd. Overigens is dit een gebruikelijke gang van zaken, deze grondige voorbereiding als het om marketing gaat. We vinden het namelijk belangrijk dat franchisenemers op tijd weten waar ze aan toe zijn en we willen ook graag dat zij meedenken met onze plannen. In het kader van ons jubileum hebben we gekozen voor het thema met de lange naam, omdat groen de kleur van onze huisstijl is én we spelen in op de trend dat consumenten steeds 'groener' gaan leven. Zo geven we ons feest een dubbele en herkenbare lading mee."

Het meest concreet zijn de acties in de honderdvijftig winkels, geconcentreerd op de vijftiende van iedere maand. Uitzondering op die ene dag is de periode 15 tot en met 30 april. "Op 15 april 2007 vieren we onze echte verjaardag", vervolgt Voskuijl, "dus deze datum hebben we gekozen als aftrap voor een verjaardagsfeest dat maar liefst twee weken duurt." In deze periode - en vanzelfsprekend telkens op de vijftiende - zijn er interessante acties voor de klanten. Er zijn speciale kortingen met leveranciers afgesproken, bijvoorbeeld op wenskaarten en tijdschriften, er worden unieke producten gelanceerd, zoals eigen boekenuitgaven en de winkels, met de medewerkers, laten duidelijk zien dat het feest is. "Voor deze bijzondere gebeurtenis dragen alle medewerkers op die ene dag speciale kleding, natuurlijk in de kleur groen." Ook de website van THE READ SHOP zal op de vijftiende telkens een ander uiterlijk krijgen.

Focus op lezen

Arno van Bijnen, directeur van THE READ SHOP, heeft het over 'lezensmiddelen' als het om het brede tijdschriften- en boekenassortiment gaat. "De focus op lezen zit ook in onze naam besloten en deze willen we, zeker dit jaar, nog eens extra accentueren. De afgelopen twee jaar hebben we bij boeken een gemiddelde autonome groei van elf procent gezien. Wat tijdschriften betreft, zijn we met zo'n 2.000 titels de grootste specialist in Nederland. Het assortiment kan door franchisenemers helemaal op de lokale vraag worden afgestemd. Dit geldt ook voor de boeken, met een keuze uit ruim 60.000 titels. De populaire genres literatuur, spanning en kinderboeken zijn sterk vertegenwoordigd bij THE READ SHOP. Tegen de achtergrond van ons jubileum zetten we eveneens in op het vergroten van de landelijke én lokale naamsbekendheid. De speciale acties die we in samenwerking met onze leveranciers houden, zullen hieraan zeker een belangrijke bijdrage leveren. Naast de acties willen we ook het element 'sfeer' onder de aandacht van consumenten brengen, iets waarvoor onze folders zich uitstekend lenen."

Daarop haakt Huub Winkeler direct in. Winkeler heeft twee winkels, in Rijssen en Velp, en is voorzitter van de zeer actieve franchisevereniging, THE READ SHOP(pers) genaamd. De vereniging bestaat al bijna tien jaar en is een belangrijke partner voor de franchisegever. Door de overname van De Boekelier in 2004 groeide de formule explosief en werd een verdere professionalisering van de franchisevereniging alleen nog belangrijker. "We werken in een aantal commissies samen met de franchisegever", vertelt Winkeler, "en dat bevalt uitstekend. Die samenwerking gaat vrij ver op een manier die volgens mij uniek is in franchiseland. Commissieleden zitten, met het management van THE READ SHOP, namelijk samen met leveranciers aan tafel. Alles is open, we hebben geen geheimen voor elkaar. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor afwijkende meningen, maar de praktijk leert dat we er in overleg vrijwel altijd uitkomen. Wat ik zelf prettig vind aan de samenwerking is dat er een vrijheid in verbondenheid bestaat. Als franchisenemer beslis je zélf over de aantallen die je van bepaalde artikelen opneemt. En ook een sterke ontwikkeling: ons private label met schrijfblokken en enveloppen. In het krachtige concurrentieveld om ons heen moeten we ons zo veel mogelijk zien te onderscheiden. Een private label is daarvoor een prima instrument."

Innovatie

Dat private label is één van de vele innovaties die door THE READ SHOP zijn of nog worden doorgevoerd. "Belangrijke vooruitgang is geboekt op het gebied van winkelautomatisering", aldus Arno van Bijnen. "We hebben vorig jaar vijftien pilots gedraaid en gaan het traject nu verder uitrollen over alle vestigingen. De franchisenemers zijn zeer nauw betrokken geweest bij de keuze voor het uiteindelijke pakket. Zij zijn tenslotte degenen die ermee gaan werken en hun expertise en ervaring was bepalend. THE READ SHOP wil altijd haar pay-off waarmaken: 'ondernemen met ondernemers'. Verder hebben we veel geïnvesteerd in ons nieuwe intranet en onze cijferservice die sinds een jaar, anderhalf jaar draaien. Ondernemers kunnen er alles vinden wat ze nodig hebben om hun winkel te runnen, inclusief advertentiemodules die ze naar eigen behoefte aan kunnen passen. Tot slot, maar zeker niet minder belangrijk: THE READ SHOP heeft met Hallmark het concept 'Total Solution' ontwikkeld. Het gaat om een eigen module in de winkel, met een breed aanbod wenskaarten, exclusief voor franchisenemers van THE READ SHOP. 'Total Solution' is inmiddels in bijna de helft van de winkels te vinden en blijkt een groot succes. Het zijn lucratieve vierkante meters waar ondernemers prima mee scoren."

Verdere verbetering

Hoewel het accent ligt op de festiviteiten dit jaar, wordt voortdurend nagedacht over de toekomst en ambitie van THE READ SHOP. "We hebben nu ruim honderdvijftig winkels in franchise en willen groeien naar zo'n honderdtachtig in de komende twee jaar met behoud van onze persoonlijke betrokkenheid. Dat is vooralsnog het maximum", vertelt Arno van Bijnen, "want dan is er een optimale dekkingsgraad bereikt. Bij THE READ SHOP staan de franchisenemers centraal en wij zijn hen ook dankbaar voor hun loyaliteit. Bijzonder hierbij is ook dat er sinds vorig jaar ook steeds meer bestaande franchisenemers overstappen naar THE READ SHOP. We investeren niet alleen in expansie maar zeker ook in een verdere verbetering van de huidige winkels, met name in kwaliteit. En ook een interessante ontwikkeling: we gaan samenwerken met de warenhuizen van Vroom & Dreesmann. Daar beginnen we met kiosken in THE READ SHOP-stijl, aangestuurd door lokale franchisenemers. Zo denken we onze naamsbekendheid een flinke impuls te kunnen geven. Vooralsnog concentreren we ons daar op de verkoop van tijdschriften, kansspelen en tabak. Op termijn zouden deze kiosken, waarmee we als pilots in Arnhem en Amstelveen starten, mogelijk tot volwaardige winkels kunnen uitgroeien. Zo blijven we, met een beperkt aantal kwalitatieve medewerkers op het hoofdkantoor, aan de weg timmeren de komende jaren," besluit Arno van Bijnen.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook