“Nederland is er hartstikke klaar voor, zo’n gezonde fast casual plek”

"Toen ik elf was, werd mijn vader gediagnostiseerd met uitgezaaide prostaatkanker”, vertelt Nina. “De dokters gaven hem maximaal twee jaar te leven. Hij wilde onderzoeken of er alternatieve manieren waren om zijn levensduur te verlengen. Al vrij snel kwam hij in zijn zoektocht samen met mijn moeder op voeding. Hij gooide zijn eetpatroon radicaal om – geen alcohol en een vrijwel plantaardig dieet – en wonder boven wonder daalden zijn waardes enorm. Hij leefde uiteindelijk nog elf jaar. SLA is mijn kleine ode aan hem.” 

SUCCESVOL

Jaren later, in een hectische periode in hun leven, liepen Nina en Jop tegen het probleem aan dat er geen plekken waren waar ze gezond en betaalbaar eten konden bestellen. En het belang van gezond eten kreeg voor hen extra gewicht na het lezen van De Voedselzandloper van dr. Kris Verburgh. 
Dan maar zelf zoiets opzetten, dachten ze. Niet beseffende hoeveel mensen er behoefte hadden aan lekker en gezond eten – en dus hoe succesvol hun idee zou zijn. “Nederland is er hartstikke klaar voor, zo’n gezonde fast casual plek”, zegt Nina. Succes dat naar meer smaakt: SLA wil de grootste go-to-plek van Europa worden waar mensen heengaan voor hun plant-focused gerecht, aldus Nina. “Zo hopen we bij te dragen aan de transitie naar een plantaardiger dieet en dus ook een duurzamere manier van leven. Ook werken we via een handig systeem met vrijwel geen waste, aan de voorkant zijn we zo goed als plasticvrij en we koken alles megavers.” En natuurlijk hopen ze bij te dragen aan een gezondere bevolking: “We roosteren, pekelen, stomen en kruiden onze ingrediënten, maar laten ze onbewerkt. Hierdoor haalt een klant de optimale nutriënten uit een maaltijd – niet alleen salades overigens.”
Een bijzondere ervaring in haar jeugd zette Nina Pierson op het spoor van wat gezond eten voor je kan betekenen. Dat spoor leidde in 2013 naar de oprichting van saladebar SLA. Samen met partner Jop van de Graaf opende ze de afgelopen jaren maar liefst dertien vestigingen met gezond, duurzaam en lekker fast food, met plantaardige producten in de hoofdrol. Nu is het tijd om verder te groeien via franchise. En met hun ervaring hebben ze franchisenemers – naast een uitgekiend concept – heel wat te bieden, vinden ze. “Je sluit je aan bij een club bevlogen mensen.”

KRACHT

De groei ging zo snel dat ze zichzelf op een gegeven moment wel een beetje tegenkwamen. Nina: “We wilden eigenlijk altijd zoveel mogelijk met eigen kapitaal groeien, maar dat betekent ook vaak genoeg een pas op de plaats maken, jezelf geen salaris uitkeren en keihard werken met de nodige stress. Het 
hoorde er allemaal bij.” Alle tegenslagen – inclusief corona – én positieve ervaringen maakten dat ze inmiddels een uitgekristalliseerd franchiseconcept hebben, vertelt ze. En groeien via franchise is naar hun overtuiging de mooiste manier van groeien. “Wij geloven heel erg in de kracht van de lokale ondernemer. Samen kunnen we ervoor zorgen dat SLA ook een succes wordt op andere plekken. 
Daarnaast vinden we het leuk om de kennis van SLA te delen en om van een plant-focused voedingspatroon de nieuwe standaard te maken.” Nina en Jop hopen dan ook dat de plannen van de EU om biologische productente subsidiëren, doorgaan. “Dat zou nou echt een veranderingteweegbrengen”, aldus Nina.

MEELIFTEN

Wat hebben ze een franchisenemer te bieden? Nina: “Je sluit je aan bij een club bevlogen mensen, die bijdraagt aan die transitie naar een duurzamere samenleving en een gezonder welzijn van het individu. Daarnaast kun je lekker meeliften met alle kennis en ervaring die wij de afgelopen tien jaar hebben 
opgedaan, zodat we samen zo snel mogelijk een succesvolle winkel kunnen neerzetten.” SLA verzorgt de marketing met bijbehorende materialen vanuit het hoofdkantoor, evenals de promotie op het SLA-kanaal en Nina’s eigen Instagram-kanaal, met 60.000 volgers. “Verder hebben we de fantastische op startmanager Alice die al ruim zeven jaar bij SLA werkt”, vertelt Nina. “Zij ondersteunt de ondernemer in de eerste periode en leert hem of haar alles over het runnen van een SLA-vestiging. Wij denken ook mee in de locatie en zitten bij de gesprekken met de interieurbouwers. Verder hebben we een centrale productiekeuken waar ons eten, dat dagvers wordt geleverd, bereid wordt.”

EUROPA

SLA wil binnen tien jaar groeien naar zo’n veertig vestigingen door heel Nederland, met de focus op Randstedelijk en stedelijk gebied. “Verder willen we ook de uitstap maken naar Europa”, zegt Nina. “Denk aan zo’n vijf steden waar we meerdere vestigingen willen openen.” Ook wil SLA meer focussen op de technologie: het optimaliseren van de SLA-app en de website, zodat het bestellen steeds makkelijker wordt. “En we willen ons ook richten op out of home, dat wil zeggen: verkrijgbaar zijn bij kantoorpersoneel en misschien zelfs wel via SLA-vending-machines. Wij zien het wel zitten!” 
 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook