Ruim honderd vestigingen van 'feestelijke' formule

Multi-Vlaai verovert Nederland

Vlaai: van oorsprong een typisch Limburgs streekproduct. Een ambachtelijk product dat geassocieerd wordt met begrippen als een Bourgondische levensstijl, gastvrijheid en feest. Sinds eind tachtiger jaren is de vlaai ook in de rest van Nederland verkrijgbaar. Multi-Vlaai is inmiddels uitgegroeid tot een franchiseketen met ruim honderd vestigingen. Het assortiment bestaat uit ruim veertig verschillende vlaaien. Dat aantal zal de komende vijf jaar doorgroeien naar zo'n 150 zaken, is de planning. Franchise+-redacteur en Limburgse vlaai-expert Bert Jongen belicht de achtergronden van de snelgroeiende keten. 

"Het is altijd feest in onze winkels", beweert Stephan Lesterhuis. "Want wij verkopen een feestelijk product. Er is altijd wat te vieren. Daar hoort wat ons betreft een Multi-Vlaai bij." De algemeen manager van Maxivlaai, de moederorganisatie van Multi-Vlaai, praat met groot enthousiasme over het succes van de franchiseformule. De basis is het product zelf. Dat is afkomstig uit de Bakkersland-vestiging in het Noord-Limburgse Sevenum, een dorp niet ver van Venlo. Vanuit Sevenum gaan zes nachten per week elf vrachtwagens op weg naar de 104 Multi-Vlaaivestigingen in Nederland. Stephan Lesterhuis: "Het succes van Multi-Vlaai is terug te voeren tot drie uitgangspunten. Op de eerste plaats natuurlijk de vlaai zelf. Het is een ambachtelijk Limburgs product dat dagelijks vers wordt gemaakt. Onze vlaaien worden bijvoorbeeld stuk voor stuk met de hand opgespoten. Het assortiment is met ruim veertig verschillende vlaaien erg uitgebreid. Er is altijd een vlaai te vinden voor een bepaalde gelegenheid. Het tweede aspect is de schaalgrootte. Door vlaaien in grote aantallen te maken kunnen wij hoge eisen stellen aan de ingrediënten en de hoogwaardige kwaliteit garanderen. Ten derde zijn wij door een uitgekiend logistiek systeem in staat om 's morgens versgebakken vlaai door heel Nederland te leveren."

Levering

Een gemiddelde dag ziet er bij de centrale bakkerij als volgt uit: in de loop van de ochtend geven de franchisenemers hun bestellingen voor de volgende dag door. Dat gebeurt telefonisch, per fax of bij sommige grote vestigingen on-line. Tot 15.00 uur kunnen de franchisenemers nog wijzigingen doorgeven. Daarna wordt de productie opgestart en worden dagelijks zo'n tienduizend verschillende vlaaien gebakken. Rond middernacht rijden elf vrachtwagens door heel Nederland (Lesterhuis: "op die manier vermijd je ook de files") om ervoor te zorgen dat de vlaaien uiterlijk 's morgensvroeg om acht uur geleverd zijn. Stephan Lesterhuis: "Wij werken met eigen chauffeurs. Die hebben een eigen sleutel van de vestigingen. Ze leveren de voorraad uit in de koelcel." Als de franchisenemer om acht uur 's morgens zijn zaak opent, kan hij meteen aan de slag. "Voor onze franchisenemers is het 's ochtends meteen prime time omdat veel mensen op weg naar hun werk een vlaai halen. Verder komen dan veel bestellingen binnen van bedrijven en organisaties via onze bestellijn 0900-Multivlaai. Als iemand dat nummer intoetst wordt hij/zij meteen doorverbonden naar de dichtstbijzijnde Multi-Vlaaivestiging."

Service

Service is een belangrijk onderdeel van de formule stelt Stephan Lesterhuis: "Vlaai is een gemaksproduct. Als een klant de vlaai voorgesneden wil hebben, is dat geen probleem." Het is ook mogelijk om vlaaien telefonisch te bestellen. Die worden dan door de franchisenemer bezorgd. "Het is een goede manier om het bestelgemak voor medewerkers van bedrijven of organisaties te vergroten. Een vlaai is niet alleen een feestelijk product om iets te vieren. Het is ook gelijk iets bijzonders, waarmee je je kunt onderscheiden."

De verkoop wordt ondersteund met een mix van marketinginstrumenten waaronder zaken als 'de vlaai van de week', advertenties in regionale dagbladen of huis-aan-huisbladen. Rondom de feestdagen wordt er in het verzorgingsgebied van een vestiging ook huis-aan-huis een folder bezorgd. En er is het nodige promotiemateriaal beschikbaar voor de aankleding van de winkel zelf.

De promotiecampagne krijgt de komende tijd een ander karakter. "Vroeger lieten wij de verschillende vlaaien vaak van bovenaf gefotografeerd zien" licht de algemeen manager toe. "Maar wij gaan nu meer van het product zelf laten zien. Als je een foto van een vlaai ziet, moet je gaan watertanden."

Expansie

Multi-Vlaai is van plan de komende jaren te groeien naar zo'n 150 vestigingen in heel Nederland. Stephan Lesterhuis daarover: "Wij zijn ervan overtuigd dat er voldoende groeikansen zijn. Multi-Vlaai is nu sterk vertegenwoordigd in de Randstad en de grotere steden. Wij gaan er van uit dat je een verzorgingsgebied moet hebben van tenminste 35.000 inwoners om een goede boterham te kunnen verdienen. Om een succesvolle Multi-Vlaaivestiging te hebben zijn er drie factoren belangrijk: de locatie, de ondernemer en de plaatselijke concurrentie. Wat locatie betreft hoeft het niet per se een A1-locatie te zijn. Het is wel belangrijk dat er voldoende winkelend publiek is. Maar een winkelcentrum in een wijk is ook een mogelijkheid." Samen met een (potentiële) franchisenemer gaat Multi-Vlaai op zoek naar een geschikt winkelpand. Dat pand moet tenminste vijftig vierkante meter zijn.

"Soms treden wij als hoofdhuurder op. Inmiddels zijn wij uitgegroeid tot een gewilde partner voor projectontwikkelaars en andere verhuurders van winkelruimten. Multi-Vlaai levert absoluut een meerwaarde aan een winkelcentrum: ze zien ons graag komen," aldus Stephan Lesterhuis. "Ondernemerschap is natuurlijk een andere, belangrijke randvoorwaarde. Natuurlijk kunnen franchisenemers rekenen op onze steun en ervaring. Maar je moet het wel leuk vinden om met mensen om te gaan en om klantgericht te werken."

Multi-Vlaai heeft zelf een lijstje met 'witte vlekken' waar de franchiseorganisatie graag een zaak zou willen vestigen. Stephan Lesterhuis: "Een van de eerste dingen die we aan een potentiële franchisenemer vragen is of hij eventueel bereid is om te verhuizen naar een plek waar we graag een vestiging zouden willen openen." Limburg en Noord-Brabant staan hoog op de prioriteitenlijst. In Limburg bijvoorbeeld is geen vestiging van Multi-Vlaai meer. Stephan Lesterhuis: "Dat heeft niets met het product zelf te maken. Onze vlaaien kunnen zich moeiteloos meten met de ambachtelijke bakker om de hoek. Want in principe maken wij de vlaai op dezelfde, ambachtelijke manier, alleen op grotere schaal. Natuurlijk is een vlaai in het zuiden van ons land een minder uniek product dan bijvoorbeeld in Leiden of Groningen. Wij hebben een aantal jaren geleden een vestiging gehad in hartje Maastricht. De omzet was helemaal niet slecht. Maar de huur in die winkelstraat was erg hoog. Dat was de reden dat wij daar gestopt zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat Multi-Vlaai op een andere plek in Maastricht een succes kan worden."

Honderdste in Arnhem

In oktober vorig jaar werd de honderdste vestiging van Multi-Vlaai geopend in de Arnhemse wijk Kronenburg. Voor Rob Bilderbeek (52) is het zijn derde vestiging. Hij was al eigenaar van de Multi-Vlaaivestigingen op het Velperplein en in het winkelcentrum Presikhaaf.
"Ik ben al van jongsaf detaillist. Mijn ouders hadden een speciaalzaak in koffie en thee. Daar kwamen naderhand kaas en noten bij. Ik heb dertig jaar een speciaalzaak gehad in kaas, noten en wijnen en daarnaast nog een aantal snoepwinkels. Toen twee jaar geleden een pand in het winkelcentrum Presikhaaf vrij kwam, ben ik me gaan verdiepen in de Multi-Vlaai-formule. Het is een uitstekend concept. Ik zou geen franchiseformule weten die erbij in de buurt komt. Ik concentreer me nu volledig om de Multi-Vlaai-activiteiten. Van de andere detailhandelsactiviteiten heb ik afscheid genomen. U hoeft me dus niet te vragen hoe tevreden ik ben over het concept, want anders zou ik deze stap niet hebben gezet. Naast de gebruikelijke feestdagen en de verkoop rond het weekend besteedt Multi-Vlaai veel aandacht aan speciale feestdagen zoals Valentijnsdag, moederdag en vaderdag. De formule speelt heel goed in op de wensen van de klant. Ik voel me als ondernemer niet in een keurslijf van een franchiseformule zitten. Integendeel: wij plukken er als ondernemers de vruchten van."

Kerngegevens Multi-Vlaai 
Franchise sinds: 1988 
Type franchise: hard franchise 
Aantal franchisenemers: 60 
Aantal franchisevestigingen: 104 
Eigen vestigingen: 1 
Toekomstig aantal vestigingen: 150 (binnen vijf jaar) 
Gemiddeld omzet per jaar vanaf: € 200.000,- 
Hoofdkantoor: De Steeg 27, Sevenum 
Aantal personeelsleden: 300 (gerekend in full time equivalenten) 
Entreebedrag: € 4538,- / ƒ 10.000,- 
Jaarbijdrage: 4% van de omzet  
Startinvestering: circa € 70.000,-- (eigen geld € 17.500,-). 
Contractduur: 5 jaar 
Handboek: ja 
Ervaring vereist: detailhandelservaring is een pre 
Beschermde regio's: ja 
Dienstenpakket: promotie, winkelbegeleiding, opleidingen 
Medezeggenschap: ja 
Lid NFV: ja 
Internet: www.multivlaai.nl 

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook