Monuta samen met franchisers sterk

Als uitvaartverzorger wil je 24 uur per dag, zeven dagen in de week en 365 dagen in het jaar klaar staan voor je klanten. Als éénpitter is dat soms lastig. Franchise is dan de oplossing.

Het franchisemodel van Monuta bestaat al ruim tien jaar. Franchisenemers krijgen bij Monuta een eigen postcodegebied waar zij uitvaarten verzorgen. Dit zijn uitvaarten van verzekerden, niet-verzekerden en mensen die vanwege de grote naamsbekendheid bij hen terechtkomen. “Franchisenemers zijn lokaal erg sterk en je merkt dat op basis van gunning veel niet-verzekerden hun uitvaart toch door de lokale ondernemer laten verzorgen”, vertelt Jeroen de Korte, manager business development lokale uitvaartzorg en relatiebeheer. Het aantal franchisenemers groeit. Dit zijn er nu 26, maar eind dit jaar loopt het aantal op naar 30. Eind 2014 streeft de formule naar 45 franchisenemers. “Lokale zichtbaarheid is de kracht van de franchisenemer, terwijl de centrale kracht van de franchisegever ligt op het vlak van backoffice, ict en uitvaartadministratie. Daarin ondersteunen wij de franchisenemers”, aldus Jeroen de Korte.

Servicecenter

Monuta verzorgt al decennialang uitvaarten. “Kennis en kunde die we inzetten om de dienstverlening van franchisenemers verder te optimaliseren. Maar je kunt je ook voorstellen dat wij met 15.000 uitvaarten op jaarbasis scherpe prijsafspraken maken met leveranciers. Ook de franchisenemers profiteren daarvan.” De telefoon doorschakelen naar het servicecenter van Monuta in Apeldoorn behoort ook tot de mogelijkheden. De Korte: “Als uitvaartverzorger ben je een dienstverlener en sta je altijd klaar. Maar tijdens een uitvaartdienst is de mobiele telefoon toch echt uitgeschakeld, terwijl mensen met emotie wel ad hoc hun verhaal kwijt willen. In dat geval wordt de telefoon doorgeschakeld naar ons servicecenter en wordt er opgenomen met de bedrijfsnaam van de franchisenemer. Zo maken we gebruik van elkaars krachten.”

Monuta Schoonderbeek: zelfstandig en toch samen

Martha Schoonderbeek is het gezicht van Monuta Schoonderbeek in Hilversum. Ze is daar op 1 juli als franchisenemer gestart en vertelt over haar eerste ervaringen.  “Mijn vestiging maakt onderdeel uit van het bestaande cluster van Monuta in Bussum. Dit houdt onder andere in dat ik meedraai bijvoorbeeld in diverse weekenden met het team daar. Daar staat tegenover dat ik tijdens mijn vakanties ook kan terugvallen op hen”, vertelt Martha. Zij heeft ook vaak overleg met collega’s uit Bussum over bijzondere wensen van families en over bijvoorbeeld de juiste routes voor de rouwstoet. “Dit is heel prettig. Want je bent zelfstandig, maar toch ook samen”, zegt de uitvaartverzorger. Martha Schoonderbeek werkte voor het franchisenemerschap tien jaar als uitvaartverzorger bij Monuta in hetzelfde gebied. “Ik ken de omgeving en de regionale gebruiken goed. Dat helpt in de lokale marktbewerking”, vertelt ze. Er zijn dan ook families die persoonlijk naar haar vragen als er een naaste overlijdt. Martha: “Ik wil er graag zelf voor de familie zijn om hen te begeleiden en steunen in de moeilijke tijd na een overlijden. Ik vind het belangrijk om samen met nabestaanden vorm te geven aan een afscheid dat bij hun wensen past. Als franchisenemer kan dat, mede ook omdat ik in mijn organisatie terug kan vallen op de services waarmee de formule mij ondersteunt.”

+