Mobile Service Centre gaat grondig te werk

In een branche die tot voor kort werd gedomineerd door enthousiaste eenpitters, boekt de nieuwe franchiseformule Mobile Service Centre snelle vooruitgang. Volgens oprichter Gerard van den Heuvel en Franchise Development Manager Felix de Wit was er behoefte aan een professionele formule die ondernemers ontzorgt.

De smartphone is anno 2017 een eerste levensbehoefte, daar is iedereen het wel over eens. En de apparaatjes gaan nogal eens stuk. De repairwinkels op de hoek schoten de afgelopen jaren dan ook als paddenstoelen uit de grond om deze markt te bedienen. 

Maar er bestaat nog geen grote speler op de markt, besefte Gerard van den Heuvel daags na een verjaardagsfeestje zo’n drie jaar geleden. De ervaren franchiseman zat even in een tussenfase in zijn loopbaan nadat hij verschillende, ook internationale, franchiseprojecten achter de rug had. Een andere verjaardagsgast droeg hem op: jij moet gewoon telefoons gaan repareren. “Je bent gek”, was de eerste reactie van Van den Heuvel.

Maar het idee bleek zo gek nog niet, ontdekte hij toen hij zich in de materie verdiepte. “Er bleek een enorme markt die bediend werd door wat rommelige winkeltjes van eenpitters die het er vaak bij deden.” Qua service en professionaliteit viel er een wereld te winnen in deze branche, concludeerde hij.  Hij sloot zich als franchisenemer aan bij een formule die alleen iPhones repareerde. Daar leerde hij het vak, maar kreeg ook frictie met de franchisegever over de te varen koers. Alleen iPhones repareren vond hij bijvoorbeeld veel te beperkt. “Dat is maar 30 procent van de markt.” In zijn hoofd was hij onbewust al zijn eigen formule aan het ontwikkelen. “Bij een ondernemer kriebelt het altijd, dat is niet tegen te houden.”

Lage aanvangsinvestering

Hij startte ruim een jaar geleden met een eigen vestiging van Mobile Service Centre in Arnhem. Deze proefwinkel smaakte al snel naar meer. Toen de omzet in de derde maand de 10.000 euro oversteeg, besloot hij op franchise over te gaan. Inmiddels heeft de formule zeventien vestigingen en zijn drie oud-collega’s uit de branche inmiddels franchisenemer van Mobile Service Centre.

In augustus vorig jaar sloot ook Felix de Wit zich aan bij de formule. Na een telefoontje van Van den Heuvel. “Gerard vroeg mij of ik tijd had om een internationale franchiseformule neer te zetten.” Na een goed gesprek geloofde De Wit er direct in. “We hebben samen een enorme expertise als franchisegever, we weten hoe we potentiële franchisenemers enthousiast kunnen krijgen om zich aan te sluiten bij een formule. Dat hebben we geleerd in Amerika.”

Ook De Wit is gepokt en gemazeld in de franchisewereld. Zo was hij samen met Van den Heuvel master-franchisenemer in Nederland voor de Amerikaanse makelaardijformule RE/MAX en rolde hij verscheidene franchiseformules uit in onder meer Italië en Rusland. 

De twee zetten hun schouders onder het project en zagen het zich ‘als een speer’ ontwikkelen. Ze bouwden de formule op basis van een lage aanvangsinvestering en vanaf de tweede maand een goede verdienste voor de franchisenemer. Van den Heuvel: “De eerste franchisenemers merkten snel dat ze goed geld verdienden. Zij zijn nu onze ambassadeurs. Er is voor een franchisegever niets mooiers dan dat.”

Twee financieringsopties

Voor de financiering van de aanvangsinvestering heeft Mobile Service Centre twee opties, een bank en crowdfunding. Ondertussen zijn er veel meer formules in deze branche op de markt. “Maar die staan stil”, weet Van den Heuvel. “Niet alleen onze kennis van franchise en marketing is groot, wij hebben ook de beste propositie voor de consument. We zijn het meest professioneel, geven de langste garantie en bieden de beste prijs.”

De kracht van het concept ligt in de ontzorging van de franchisenemer, vult De Wit aan. “Op allerlei vlakken, zodat de ondernemer zich alleen maar kan bezig houden met de reparaties. Dat is allemaal vastgelegd in het franchisecontract.”

De ontzorging gaat zo ver dat een klant nooit voor niets belt naar een winkel. Wanneer de franchisenemer te druk is om op te nemen wordt het telefoontje automatisch beantwoord door een deskundige op het hoofdkantoor in Arnhem. 

Die franchisenemers zijn aanvankelijk vreemde eenden in de bijt. Tachtig procent van hen heeft geen telefoon opengemaakt voordat ze met Mobile Service Centre in zee gaan. Ze leren het vak tijdens een intensieve vijfdaagse individuele praktijktraining. Bij het succesvol doorlopen daarvan is de ondernemer gecertificeerd met het ICT Keurmerk van brancheorganisatie ICTWaarborg. Mobile Service Centre is een van de organisaties in Nederland die bevoegd is dat keurmerk toe te kennen.

Internationale expansie

Dit jaar verwachten beide heren dertig vestigingen draaiende te hebben. De ambitie voor over vijf jaar reikt tot 150 vestigingen, tien procent van het marktaandeel in Nederland. De internationale expansie moet dan ook meer gestalte hebben gekregen. Vooralsnog zijn er twee vestigingen in België, maar andere omringende landen zullen snel volgen, voorspelt De Wit. “In 2018 beginnen we met master-franchises in andere landen. Waarschijnlijk eerst in Duitsland en Groot-Brittannië.”

De groei gaat samen met uitbreiding van het assortiment. Meer omzet uit bestaande klanten, is daarvoor een belangrijke drijfveer. Zo zullen er verzekeringen verkocht gaan worden, komt er een accessoirelijn en is in juni dit jaar begonnen met de verkoop van refurbished telefoons. 

De franchisegevers richten hun pijlen ondertussen op de ‘traditionele’ witte vlekken in de noordelijke drie provincies. Om hier franchisenemers te vinden, werken zij samen met Franchise+. “Wij werken al succesvol met hen samen sinds we bestaan. Zij genereren iedere dag leads voor ons. Ook door de laatste franchisebeurs hebben we twee nieuwe ondernemers binnengehaald.”