De meerwaarde van Ekoplaza

‘Biologisch’ staat op de kaart en dat is mede te danken aan het succes van Ekoplaza. Voor de formule zelf is ‘biologisch’ de minimumeis. Alle producten hebben hun eigen verhaal – online en offline – en op de winkelvloer valt voor de consument van alles te beleven. Uit concurrentieoverwegingen maar zeker óók uit innerlijke overtuiging, vertelt formulemanager Geert-Jan Smits. Die overtuiging zoekt Ekoplaza tevens in startende ondernemers.

Geert-Jan Smits heeft – sinds hij in 1996 terechtkwam in de natuurvoedingsbranche – veel zien gebeuren op het biologisch front. Niet alleen is het aanbod enorm gegroeid, het is ook bereikbaar geworden voor een groot publiek. In 2010 verscheen Ekoplaza op de markt. Wat de formule onderscheidt van andere aanbieders is onder meer de hoge eisen die ze stelt aan het assortiment. “Een product dat alleen voldoet aan biologische eisen vinden wij niet goed genoeg”, vertelt Geert-Jan. Wij zoeken meerwaarde. In het verhaal van de teler, de boer of de coöperatie bijvoorbeeld. Wij kénnen boer Klaas de Lange uit de Weerribben van wie we onze melk betrekken. Daar werken we mee samen. We weten precies wat we in huis halen en van wie.” 

Gastheerschap

Bij Ekoplaza horen franchisenemers die niet alleen vanwege het financiële gewin een onderneming willen drijven, zegt Geert-Jan. “Je moet snappen wat onze consument beweegt en je daar als ondernemer in herkennen. Het is geen marketing wat we doen, maar iets wat in onze ondernemers zit.” Gastheerschap is een belangrijke factor: “Dat creëert – gezien alle ontwikkelingen in het retaillandschap – veel kansen in de winkel.” Op de Ekoplaza Academie krijgen de franchisenemers naast een vakspecifieke opleiding ook klantgerichtheidstrainingen. 

Ekoplaza begeleidt ondernemers vanaf de eerste acquisitie van een pand – van meegaan naar de bank tot meekijken met de inrichting. “Daarbij is de ondernemer vrij om partijen te zoeken, zolang de uitstraling maar klopt”, aldus Geert-Jan. Als de winkel eenmaal open is, zorgen de winkelbegeleiders voor de meest actuele schappenplannen, maatwerk op het lokale marketinggebied en de laatste input vanuit de automatisering, waaronder een geavanceerd bestelsysteem. Geert-Jan: “We blijven samen met de ondernemer sturen op cijfers.” 

Omnichannel

De toekomst is bij Ekoplaza al begonnen. De formule investeerde veel in de beleving op de winkelvloer. Er zijn zelftapsystemen voor koffie, granen en olijfolie en er is een machine om zelf notenpasta te persen. Daarnaast zet Ekoplaza groot in op omnichannel. “Dat blijkt een erg succesvolle ontwikkeling, online en offline koppelen”, zegt Geert-Jan, “dus daar gaan we zeker mee door. Zojuist introduceerden we een app waarmee wij aan de klanten laten zien: ‘Wij begrijpen jou’. Als je vegetariër bent, krijg je in de toekomst ook geen aanbiedingen van vlees te zien. Het wordt steeds meer gepersonaliseerd.”
Geert-Jans tip aan starters: “Leef je droom!”