Master-franchisenemer Right at Home van start

Het verschil maken: voor Peter van de Burgt een belangrijke drijfveer voor de dingen die hij doet. Als kersverse master-franchisenemer in Nederland voor ouderenzorgformule Right at Home is hij ervan overtuigd dat verschil te kunnen maken. 

“We ontwikkelen ons van klassieke verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij en juist een franchiseformule biedt kansen om zorgvernieuwingen door te voeren.”

Brandweerman of piloot stonden niet op zijn ambitielijstje: “Ik vond het veel stoerder om iets aan te sturen en daar belangrijk in te zijn. Dat is wel een rode draad in mijn leven”, vertelt Peter van de Burgt. In januari van dit jaar werd hij master-franchisenemer voor de Amerikaanse zorgformule Right at Home, die zich vooral richt op thuiszorg en thuisservice voor ouderen. Een logisch vervolg in zijn carrière, vindt hij. Als registeraccount, adviseur, bestuurder en toezichthouder was hij betrokken bij verschillende zorgondernemingen, waar hij de ontwikkelingen zag rond de ouderenzorg. “De collectieve middelen worden teruggeschroefd en ouderen moeten langer zelfstandig wonen en zelf de regie pakken. Tegelijkertijd neemt de vraag naar ouderenzorg toe. De overheid zet in op mantelzorg, maar dat gaat niet altijd even makkelijk. Als je gewassen moet worden, wil je echt niet dat je buurman dat komt doen. Daar matchen dus een paar zaken niet met elkaar. Toen ging er iets borrelen”, zegt hij. Op dat moment werd hij vanwege zijn kennis en ervaring benaderd door Right at Home, die in Nederland een partner zocht.

Vernieuwend

Er moet aanvullend iets gebeuren en dat op een vernieuwende manier, vindt hij. “Nu is de zorg nog taak gestuurd maar daar gaat het niet meer om. Je moet het benaderen vanuit de relatie die je met de cliënt opbouwt. Toekomstige ouderen veranderen qua zorgbehoefte en dat vraagt om differentiatie. Right at Home helpt vanuit wat er nodig is, qua zorg of qua welzijn. Dat stelt andere eisen aan een zorgaanbieder dan in het verleden en daar moet je als organisatie op ingericht zijn. Klantvriendelijkheid, decentralisatie, differentiatie… dat zit allemaal in de formule.”

Ambitie

Right at Home heeft wereldwijd vijfhonderd vestigingen in negen landen. Peter: “Ik ga met mijn vestiging in Alphen aan den Rijn aantonen dat het model hier ook werkt en het daarna met gelijkgestemde franchisenemers uitrollen. Alles is doordacht en staat. Er is een nationaal en internationaal kenniscentrum en alle centrale diensten zijn geregeld, aangepast aan de specifieke Nederlandse situatie. Als lokale ondernemer hoef je je alleen bezig te houden met wat de cliënt nodig heeft en daar je organisatie op te sturen. We willen binnen tien jaar groeien naar circa dertig franchisenemers. Die ambitie is reëel. Je moet het gevoel hebben dat je het doet om het verschil te maken in de zorgvernieuwingen, dat moet voorop staan.”