Local Store Marketing: lokaal kansen benutten!

Marketingbureau Communiq richt zich op lokaal maatwerk voor franchiseformules. Ze ondersteunen diverse landelijke formules op het gebied van local store marketing (LSM) en inmiddels mogen ze zich alweer tien jaar één van de gecertificeerde LSM-leveranciers van McDonald’s Nederland noemen. In de dagelijkse praktijk hebben ze contact met diverse restaurants en franchisenemers van de fastfoodketen. Eén van de klanten is LSM-coördinator Mehmed Alic van McDonald’s Alkmaar.

Alic ziet LSM als verlengstuk van de landelijke marketinginitiatieven van McDonald’s; op landelijk niveau worden diverse campagnes uitgerold en om deze campagnes succesvoller te maken is het goed om ze lokaal door te vertalen. Dit kunnen bijvoorbeeld gepersonaliseerde POS-materialen zijn voor in en om het restaurant. Ook is het volgens Alic belangrijk om eigen LSM-initiatieven te initiëren gericht op het lokale verzorgingsgebied. Dit doen zij door het opstellen van een LSM-plan met doelstellingen en meetmomenten, opgedeeld in kwartalen en maanden. Communiq ondersteunt hierin diverse restaurants in Nederland en zorgt voor de uitwerking en vormgeving van de ideeën en plannen. Alic geeft aan dat hij erg tevreden is met de samenwerking: “Communiq ontzorgt. Als ik een actie in gedachten heb, hoef ik maar te bellen of te mailen en het wordt geregeld. Alles is mogelijk qua ideeën en materialen.” Hieruit komt de lijfspreuk van Communiq duidelijk naar voren: "kan niet, kan niet".

Het samenwerken met een LSM-bureau zorgt niet alleen voor gemak en handvatten voor de lokale ondernemers, ook ontzorgt het de marketingafdeling van het hoofdkantoor. Zo wordt traffic met betrekking tot lokale marketing ‘extern’ opgevangen. Daarnaast worden alle uitingen vormgegeven binnen de kaders en wensen van de formule (huisstijlbewaking), met de vrijheid voor lokale invulling. Het online LSM-portal van Communiq fungeert als spil tussen oplossingen voor lokale ondernemers en beheersbaarheid voor het hoofdkantoor. Lokale ondernemers beheren op het portal basisgegevens van hun onderneming. Ook zijn hier onder andere (doorvertalingen van) landelijke campagnematerialen te vinden, kennisartikelen, best practices en een LSM-kalender. Het platform is modulair en eenvoudig uit te breiden met aanvullende modules. Alic zegt de toegevoegde waarde van dit platform zeker in te zien, vooral als inspiratiebron voor LSM-acties en om kennis te delen. Het is volgens hem belangrijk om te weten welke LSM-acties collega-restaurants inzetten: ”Een succesvolle actie van restaurant X kan ook interessant zijn voor andere restaurants.”

Voor de toekomst denkt Alic dat het steeds belangrijker wordt voor organisaties om zich te onderscheiden binnen de lokale markt. "Op de landelijke marketing meeliften is allang niet meer voldoende, je moet je lokaal laten zien. Het is essentieel om onze plek in de samenleving te claimen, en dat doen we zeker niet alleen met kortingsbonnen. Dit doen we bijvoorbeeld ook door lokale zichtbaarheid door middel van sponsoring en door aanwezig te zijn op lokale evenementen. Kortom, we zijn elke dag bezig met LSM: hoe trekken we meer gasten, hoe verhogen we onze omzet en hoe groeit de gemiddelde besteding."

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook