Leonidas zoekt en vindt de verbinding

Leonidas ruikt kansen in Nederland en focust op de uitbreiding van het fysieke winkelbestand. Daarnaast ziet de Belgische chocolatier online mogelijkheden door de verbinding te zoeken met sterke retailpartijen. Na Hallmark start binnenkort de samenwerking met ‘attentservice’ Greetz.

Manouschka Bouman is sinds oktober de nieuwe country manager van Leonidas Nederland. “De franchisesector onbekend? Nee, ik ben jarenlang franchisemanager bij EXPO geweest en heb zelf ook twee franchisewinkels van EXPO uitgebaat.” De laatste jaren was Bouman actief in diverse sales- en marketingfuncties. “Maar ik miste de winkelvloer en het contact met de ondernemers”, verklaart zij de stap naar Leonidas. 

Groei

Leonidas Nederland zet onder haar aanvoering in Nederland volop in op het vergroten van de kwaliteit van het netwerk. Zo wordt de nieuwe stijl ‘Concept Chocolatier’ van Leonidas in hoog tempo uitgerold. Bij bestaande, maar ook bij nieuwe vestigingen. “We groeien hard met ons shop-in-shopconcept”, aldus Bouman. Het aantal speciaalzaken, de standalone winkels van Leonidas, zal ook nog wel groeien, stelt zij. “Met tien à vijftien vestigingen de komende jaren. Meer niet.” Het shop-in-shopconcept wordt ondergebracht bij bakkers en gastronomische speciaalzaken. “Dit zorgt voor een win-winsituatie. Wij liften namelijk mee op de lokale bekendheid en de trouwe klantengroep van de ondernemers, terwijl zij met Leonidas een aanvullend assortiment presenteren en een sterk A-merk inbrengen”, vertelt ze. Maar niet alles verandert in goud, weet Bouman: “Het is belangrijk dat er een logische samenhang is, zoals dat bij bijvoorbeeld MultiVlaai het geval is. Daar werken we succesvol samen in 55 winkels.”

Missiewerk

Bouman verricht met Leonidas in Nederland missiewerk: de Nederlander moet aan de bonbons. “In België is het heel gewoon om na de maaltijd, en zelfs na het dessert, een paar bonbons te serveren, in Nederland niet. Wij zien bonbons als een cadeau, als een verwenproduct voor iemand anders.” Leonidas heeft dat zogenoemde ‘geefmoment’ de laatste tijd benadrukt, maar focust volgens Bouman tegenwoordig meer en meer op het verwenmoment ‘lekker voor jezelf’. “Klanten kunnen in onze winkels tegenwoordig voor een paar euro een proefzakje gevuld met bonbons kopen.” Behalve dat dit een laagdrempelige manier is om mensen kennis te laten maken met bonbons, geeft Leonidas hiermee ook een prijssignaal af. Bouman: “Mensen hebben nog de perceptie dat bonbons duur zijn, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is. Dertig bonbons is bijna een halve kilo chocolade en kost net iets meer dan twintig euro. Dat valt best mee, toch?” Via de opening van tijdelijke winkels, zogenoemde pop-up stores, kan Nederland tegenwoordig kennismaken met Leonidas en met bonbons. “Bovendien vergroten we hiermee onze naamsbekendheid”, stelt Bouman. 

Online

Consumenten die online shoppen komen tegenwoordig Leonidas ook veelvuldig tegen. Daarbij zoekt de chocolatier de verbinding met retailpartijen. Er wordt al samengewerkt met Hallmark, binnenkort start attentservice Greetz met het aanbieden van de producten van Leonidas, bekent een trotse Bouman. “Greetz biedt klanten eindeloos veel mogelijkheden om iemand te verrassen. Met een kaartje, maar straks ook met bonbons.”