Lekkerland ontzorgt Wayback Burgers

Van een traditionele groothandel heeft Lekkerland zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een allround logistieke dienstverlener. Ook veel franchiseformules in de foodsector maken daar gebruik van, waaronder het in Nederland nieuwe Wayback Burgers. Tien franchisevestigingen wil deze Amerikaanse hamburgerketen hier de komende twee jaar openen. 

Het is al best een indrukwekkend lijstje, en nog maar een greep uit de gehele klantenportefeuille: Subway, Taco Mundo, backWERK, Coffee Fellows, The Tosti Club en dus ook Wayback Burgers. Naast deze franchiseformules belevert Lekkerland veel tankstations en andere plekken waar gereisd wordt. Het is de markt van ‘short stay on the go’, vertelt Michel Termeer, business development manager bij Lekkerland. “Locaties waar de klant een half uur tot een uur verblijft.”

Lekkerland maakt een transformatie door van traditionele groothandel naar een zo ongeveer complete leverancier. Want niet alleen standaardartikelen komen uit het magazijn in het Brabantse Son, benadrukt Termeer. “We leveren ook producten die speciaal voor een formule zijn gemaakt. Zo halen we het brood van The Tosti Club op bij een bakker in Gilze.

Hygiëneproducten, verpakkingsmaterialen en zelfs de fietshelmen voor de bezorging leveren we ook. Al die bestellingen gaan via ons eigen webportaal. En de retourlogistiek en de recycling verzorgen we. We ontzorgen formules echt van A tot Z.” 

Private label

Lekkerland beschikt over een groot landelijk netwerk met vrachtwagens waarin zowel houdbare, verse als diepvriesproducten kunnen worden vervoerd. ”Dat maakt ons flexibel om ook kleinere stops bij lokale leveranciers te maken. En lokaal, biologisch en ultravers zijn de trends. Onze oplossingen faciliteren formules om dat te kunnen voeren.”
Met de artikelen onder private label onderscheidt Lekkerland zich volgens Termeer van andere horecaleveranciers. “Wij staan wél open voor andere leveranciers van producten. De formule bepaalt zelf het assortiment en wij halen het op.”

Ook Wayback Burgers heeft ‘Wayback-only artikelen’. Zoals het zelf ontwikkelde brood, maar ook kaas, kip, groenten en de eigen sauzen. “Die artikelen worden naar onze specificatie gemaakt en zijn altijd genoeg op voorraad bij Lekkerland”, zegt Stefan Boers, franchisegever in Nederland van Wayback Burgers. “Het is heel fijn dat we via één app één partij hebben die uitlevert. We hebben geen zorgen dat in de supply chain een probleem ontstaat.”

Maatschappelijk verantwoord

Als ervaren man in de fastfoodwereld was hij op zoek naar een concept ‘met hoogwaardige producten en veel aandacht van ontbijt tot late night, maar niet echt een restaurant’. Hij kwam uit bij het snelgroeiende Wayback Burgers. “De filosofie van het bedrijf sprak me aan, ze ondernemen maatschappelijk verantwoord.”

Zo wordt plastic vermeden in de vestigingen en zijn de producten van lokale of regionale herkomst. Door die strategie van de Amerikaanse formule wordt door de Nederlandse tak niets uit Amerika ingevoerd.  Boers ging dus op zoek naar leveranciers van eigen bodem. Anderhalf jaar geleden was alles rond en opende hij in Breda de eerste vestiging. Met 200 zitplaatsen tevens het grootste restaurant van de formule ter wereld. Nu acht hij het moment rijp om door te pakken en de komende twee jaar tien franchisevestigingen te openen.  

Daniëlle Leeman is als chief commercial officer druk met het werven en selecteren van franchisenemers. “Dat gaat goed”, meldt ze. “We zijn met vijf franchisenemers heel concreet aan het zoeken naar locaties. Er is heel veel interesse.”

De kandidaat-franchisenemers hebben verschillende achtergronden, ziet zij. “Ze hebben meestal een passie voor hamburgers en soms is er in de familie al ervaring in deze sector. Allemaal weten ze dat het hamburgerconcept recessiebestendig is. Er melden zich zelfs ondernemers die hun spaargeld willen aanwenden om franchisenemer bij ons te worden. Dat is het mooiste compliment dat je kunt krijgen.”

Hamburgerconcept recessiebestendig

De coronacrisis heeft wel iets gedaan met de bedrijfsvoering van de formule. Tijdens de eerste besmettingsgolf bleef het ruime restaurant leeg en ging het vizier volledig op afhalen en bezorgen. Dat hoefde niet te worden opgetuigd, dus die omschakeling verliep soepel. 

Met een klein plusje ten opzichte van 2019, klaagt Boers niet. “En september was zelfs onze drukste maand ooit. Mensen kijken steeds meer naar kwalitatieve beleving binnen het bezorgsegment.”

Door de coronacrisis is het lanceren van express-locaties in een versnelling geraakt. Intussen staat de eerste Wayback Burgers Express in de steigers, de opening is gepland in het voorjaar van 2021. “In essentie blijft het een restaurantformule, maar het is een heel goed product om te bezorgen”,  benadrukt hij. “En zo creëren we ook continuïteit.” 

De andere nieuwe franchiselocaties zullen waarschijnlijk ook als express starten, voorziet Daniëlle Leeman: “Dat is slim in deze tijd. En daar kan altijd een full-service zaak aan toegevoegd worden, want één ding is zeker: corona gaat voorbij.” 

In het ideaalbeeld van Wayback Burgers Nederland neemt een franchisenemer een full-service restaurant en twee express-vestigingen onder zijn hoede. Met alle hulp van leverancier Lekkerland.

In het ideaalbeeld van Wayback Burgers Nederland neemt een franchisenemer een full-service restaurant en twee express-vestigingen onder zijn hoede. Met alle hulp van leverancier Lekkerland.

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook

Lekkerland bestaat al meer dan 60 jaar. Wij zijn uitgegroeid tot een (food)servicepartner met een uitgebreid assortiment in food en non-food én ruim 90.000 verkooppunten in 6 Europese landen. Wij zijn dé convenience-specialist voor ondernemers die hun klanten gemak willen bieden.