Kwalitaria biedt starters compact concept

Online bezorgtak groeit spectaculair in coronatijd

Kwalitaria heeft ondanks corona een heel behoorlijk jaar achter de rug. De 27-jarige formule blijkt crisisbestendig. De bloeiende bezorgtak gaat verder gefaciliteerd worden door een nieuw formuleconcept met compacte winkels. Toegankelijker voor startende franchisenemers.  

De winkel in Vianen is een ruime uitvoering, met veel zitplekken en getooid in de nieuwste look: huiselijk met hout maar ook een tikkie industrieel. Deze vestiging is onderdeel van het hoofdkantoor van Kwalitaria en diende aanvankelijk als pilot-winkel. Maar het bevlogen stel dat deze zaak runt, doet dat inmiddels op basis van franchise.

De coronacrisis heeft deze plannen niet gedwarsboomd en Kwalitaria in het geheel nauwelijks benadeeld. Coördinator recruitment Ricardo Stroes spreekt zelfs van ‘een hartstikke goed 2020’. De formule draaide bijna dezelfde cijfers als het jaar ervoor. De winkelomzet (uit restaurant en afhalen) daalde weliswaar met 60 procent, online bestellen en bezorgen piekte met een stijging van 187 procent.

“Het speelveld is inderdaad wel veranderd”, stelt Sander Vleut vast. Hij is franchise consultant bij Kwalitaria en voorziet dat de sterke verschuiving naar bezorging geen tijdelijk fenomeen is. “Ik zie straks de winkelomzet weer op het oude niveau komen, maar de bezorging niet. De mensen zijn snel gewend geraakt aan het online bestellen en thuis laten bezorgen.”

Daarom zet Kwalitaria de komende jaren ook in op een nieuw winkelconcept, ingericht op bezorging. Het plan behelst vijftien nieuwe compacte vestigingen per jaar. Dat wordt vooral voor starters interessant, weet Stroes. “Ik spreek veel kandidaten en de investering is vaak de bottleneck om franchisenemer te worden. Dat wordt met de compacte winkels veel toegankelijker.” 

Automatisering

Kwalitaria was al in 2015 begonnen met het optuigen van een bezorgtak en plukt nu, in coronatijd, de vruchten van die vooruitziende blik. De focus op online en bezorging bracht ook een forse investering in automatisering met zich mee. Met de nieuwe software kunnen nu bijvoorbeeld betere analyses worden gemaakt om de website efficiënt in te richten. Huisfolders zijn vervangen door online banners, waardoor de doelgroep veel selectiever wordt bepaald. Intussen is de afdeling e-commerce ook qua personeel gegroeid. 

Sander Vleut ziet dat de gemiddelde besteding online een stuk hoger ligt. “In de winkel voel je toch iets van haast omdat er andere mensen wachten. Dan ben je geneigd sneller een vertrouwd product te kiezen. Online kun je op je gemak alle mooie productfotografie bekijken. En als je dan op een burger klikt komen er nog allerlei opties voorbij. Pas bij het afrekenen zie je wat je betaalt.”

Champions League

De groei van reguliere vestigingen gaat ook door. Met de nieuwe compacte winkels wil Kwalitaria meer voet aan de grond krijgen in de centra van de grote steden. Nu zijn de cafetaria’s vooral in dorpskernen gevestigd en bedienen de hele lokale gemeenschap. De compacte uitvoeringen gaan zich richten op kleinere verzorgingsgebieden, zodat de maximumbezorgtijd van zeven minuten niet wordt overschreden. 

De eerste compactversie draait al, in Bodegraven. En er zijn een aantal ondernemers klaar voor de start, meldt Stroes. “Alles wat vorig jaar is gezaaid, komt nu uit. Dit concept spreekt ook een jongere generatie aan, merken we.”

Zowel het restaurantconcept als het nieuwe ‘operational excellence concept’ trekt daarnaast restauranthouders die naar continuïteit zoeken. Kwalitaria blijkt nogal crisisbestendig. “Wij doen het altijd goed in crises, ook in 2008. Dat komt omdat de mensen dan wel op dure etentjes besparen, maar niet op lekker eten.”    

Vleut: “En wij onderscheiden ons van een regulier cafetaria, niet qua prijs maar wel qua product. Bij ons hebben mensen meer genietmomentjes.”

Hij vindt dat ook de sfeer in de formule onderscheidend is. “Wij zijn een heel persoonlijke club. De begeleiding van franchisenemers gaat verder dan een zakelijke relatie.”
Die franchisenemers ondernemen ook echt, ziet hij, en zetten in coronatijd zelfs een tandje bij. Als voorbeeld noemt hij Kwalitaria Keizershof in Pijnacker. “Vorig jaar was het avondmoment van het niveau Champions League. Ze draaiden soms 150 bestellingen per avond en kregen toch nog vijf sterren in de reviews. En die reviews zijn heel belangrijk.”

Eigen academy

Intussen is er ook een eigen academy waar de ondernemers van de 138 vestigingen van Kwalitaria gebruik van kunnen maken. In april is de tweede jaargang begonnen. Franchisenemers kunnen zich verdiepen in financiën, personeel, multifranchise en persoonlijk leiderschap. 

En Ricardo Stroes heeft nog een opleidingstak in gedachten. “We willen ook een academy voor werknemers. Om zich te laten ontwikkelen tot bedrijfsleider en uiteindelijk franchisenemer.”
Want dat is zijn droom: voornamelijk van binnenuit verder groeien. Medewerkers die vaak vanaf hun tienerjaren in de zaak werken kennen immers het klappen van de zweep. Maar ze missen vaak wel noodzakelijke competenties om een onderneming te leiden. In samenwerking met een horeca-vakopleiding biedt Kwalitaria deze groep nu perspectief. “We geven ze de mogelijkheid om over vijf jaar een eigen winkel te hebben, met Kwalitaria DNA.”

Dat op dat moment een franchisenemer zijn bedrijfsleider verliest, is in de route ingecalculeerd. “Wij zorgen dan voor een andere bedrijfsleider.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook