Kvik: Met vereende krachten de coronacrisis te lijf

Chris Passier, franchisenemers van Kvik Woerden: ‘We moeten straks allemaal verder. Met elkaar’

"Mijn eerste gedachte? Hoe gaan we dit aanvliegen”, vertelt Chris Passier, franchisenemer van Kvik Woerden. Gelukkig heeft hij een sterke franchisegever, waarmee hij en zijn collega-franchisenemers bij Kvik veel overleg hebben.

“Het is in het begin van de coronacrisis moeilijk in te schatten wat de consequenties zouden zijn. Gelukkig mochten wij de winkels openhouden, maar daarbij staat de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers en onze consumenten natuurlijk voorop. We volgen dan ook de richtlijnen van de bevoegde instanties constant op en communiceren hier ook over op onze website en in de winkels. Dat heeft de franchisegever geregeld, perfect”, aldus Passier. Ook heeft hij zelf een brief opgesteld voor klanten. “Wij verkopen, leveren en monteren keukens. Met andere woorden: klanten komen in de showroom voor een keuken en wij komen bij de klant thuis voor het opmeten en monteren van de keukens. Dat vraagt aandacht: je moet afstand houden. Een regel die wij bijvoorbeeld meteen hebben ingevoerd was dat klanten bij het monteren niet thuis mogen zijn.” Volgens Passier is dankzij de heldere communicatie op alle maatregelen begripvol gereageerd door klanten. “Het is natuurlijk best gek voor onze klanten; je bent blij met een nieuwe keuken en wil die het liefst aan iedereen laten zien. Dat gebeurt normaal ook, familie, vrienden of buren komen vaak al even kijken als de keuken nog wordt geplaatst. Dat gaat nu niet."

Video meeting

Passier zet ondanks alle maatregelen alles op alles om de klanten maximaal te bedienen. “Voor mensen die niet naar de winkel kunnen of willen komen hebben we inmiddels video meeting geïntroduceerd. Mensen werken thuis, de kinderen zijn thuis en niet op school, het is om die reden voor veel klanten lastig om twee tot drie uur vrij te maken voor een bezoek aan onze showroom. De video meeting biedt dan uitkomst. Het initiatief zat er al aan te komen, ons hoofdkantoor in Denemarken had het al op de plank liggen, maar het is door de coronacrisis naar voren gehaald.” Via de videomeeting kunnen klanten van Kvik beeldbellen met een adviseur en meteen laten zien hoe de keuken er momenteel uitziet. Passier: “Vervolgens nemen wij de klant met onze telefoon of tablet mee op een rondleiding door de winkel en laten we hen tekeningen van de toekomstige keuken zien.”

Naast dergelijk initiatieven wordt er ook via veel overleg met de franchisegever ingespeeld op de actuele ontwikkelingen, vertelt Passier verder. “Iedere week zitten ik en alle andere franchisenenemers met de countrymanager van Kvik online om de tafel. Daarin komt van alles aan bod, zoals de steunmaatregelen van de overheid en hoe die aangevraagd moeten worden. Zij hebben de kennis daarover, wij niet. Heel fijn voor franchisenemers die dat nodig hebben om daarin te worden ondersteund. Maar we kijken samen bijvoorbeeld ook naar een eventuele tweede golf: wat doen we dan? En wat doen we als een collega-franchisenemer ziek wordt? Verder bekijken wij retailparameters, die van Kvik en die van de markt als geheel.” Als het gaat om die cijfers, dan is Passier niet ontevreden als het gaat om zijn eigen vestiging. “In maart hebben we een dip gehad, maar al snel zagen we het aantal aanvragen weer toenemen. Ook dankzij de introductie van video meeting. Het geeft maar weer eens aan dat innovatie belangrijk isnu en in de toekomst.” Wat volgens Passier ook belangrijk is, is de samenwerking. “Samen moeten we hier sterk uitkomen; franchisegever, franchisenemers, de leveranciers en onze partners, zoals de montagebedrijven. Je hebt er namelijk niets aan als er bedrijven omvallen, we moeten straks allemaal verder. Met elkaar.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook