Kleren maken de ondernemer

Hoewel winkelen bovenaan de hobbylijst van veel vrouwen staat, beleven kledingwinkels moeilijke tijden. De laatste cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek voor de modebranche bekend maakte zijn - voor de derde maand op rij - negatief.

In de maand augustus daalde de omzet van bovenkledingwinkels met 8,7 procent ten opzichte van de maand ervoor. Postorderbedrijven en internetwinkels doen het beter met een omzetstijging van 8,5 procent.

Bij bijna alle kledingmerken kan er online gewinkeld worden wat extra inkomsten oplevert voor de modemerken. De webshop wordt niet gezien als concurrentie maar vaak als toevoeging en dient als etalage van het merk. Het is ook een extra service voor klanten als een kledingstuk is uitverkocht in de winkel. Zo houden de ketens in de modebranche hun hoofd boven water.

Esprit investeert in nieuw interieur

Met haar 12.000 vestigingen en opvallende rode logo verkreeg Esprit wereldwijd grote  bekendheid. In Nederland opende de eerste franchisewinkel haar deuren in 1998. Anno 2012 staat de teller op 81. Witte plekken die er zijn worden in de toekomst opgevuld met bestaande partners. De ondernemer is verantwoordelijk voor het personeelsmanagement en de bedrijfsvoering in de winkel. Esprit neemt de collecties en de richtlijnen voor haar rekening. Voordeel voor de franchisenemer is de herkenbaarheid van het merk Esprit dat in alle winkels op dezelfde manier wordt uitgedragen. Een vaste klant die een Esprit-winkel binnenloopt, zal direct het nieuwe interieur opvallen. De vestigingen van de modegigant ondergingen onlangs een megametamorfose die bijdraagt aan het imago van het merk. De consument kan ook vanuit zijn luie stoel de nieuwste collectie bestellen in de webshop. De winkels ondervinden geen concurrentie van de webshop door de goede samenwerking tussen eigen vestigingen, franchisewinkels en de online shop.

Lake Side sinds 1977 franchise

Lake Side richt zich op A1-locaties in kleine dorpen en middelgrote steden. Jeans staat centraal binnen de Lake Side-formule. Er worden vier eigen merken verkocht, naast de merken Twinlife, LTB, Jack&Jones en Il Dolce. Het assortiment in de winkels is afhankelijk van de lokale situatie en het omzetniveau van de winkel. Het merk heeft al heel wat franchise-ervaring opgedaan sinds de eerste franchisevestiging in 1977 werd geopend. Inmiddels kan er geshopt worden in 46 franchisevestigingen. Het merk wil nog steeds uitbreiden, maar is sterk afhankelijk van het aanbod van goede panden op geschikte locaties.

Shoeby bezorgt ook thuis

Shoeby kent forse groei in het laagmiddensegment. In 2011 opende het merk 29 nieuwe vestigingen en het afgelopen jaar nog eens 25. Het merk sloot in de afgelopen jaren geen winkels en verwacht in 2013 wederom te groeien. Het kledingmerk biedt zowel een dames- als een herencollectie in de leeftijd van 20 tot 45 jaar. Daarnaast wordt kleding verkocht voor kinderen van 2 tot 13 jaar, met kinderlijn: Jilly & Mitch. Via de website kun je de kleding ook thuis laten bezorgen. Het merk onderscheidt zich door de wekelijkse wisseling van de collectie. Over concurrentie van grote modeketens als Zara en H&M maakt Shoeby zich niet druk. Die is er niet, doordat Shoeby-winkels niet terug te vinden zijn op A1-locaties in de grote steden. In plaats van de concurrentiestrijd aan te gaan, richt het merk zich liever op hun vaste klanten, die heel hoog in het vaandel staan.

Bandolera online sinds 2009

Bandolera opende haar virtuele winkel in 2009. Alle Bandolera-winkels delen mee in de behaalde winst van de webshop via een bepaalde verdeelsleutel. Toch ontvangt Bandolera haar klanten liever in een van de vestigingen. Jochem Vermaat is verantwoordelijk voor retail en franchise binnen Bandolera en licht toe: “Een belangrijk kenmerk van onze winkel is de persoonlijke aandacht voor de klant. Deze vorm van dienstverlening is veel lastiger te bieden via de webshop.” Vier jaar voordat de webshop werd gelanceerd, opende het merk hun eerste franchisevestiging. Inmiddels zijn er 38 winkels in Nederland waarvan er veertien worden gerund door franchisenemers. Vermaat kondigt er nog drie aan. “Er zijn nog witte vlekken in Heerhugowaard, Purmerend, Hoorn, Zaandam, Zoetermeer, Naaldwijk, Leiden, Dordrecht, Delft, Nieuwegein, Eindhoven, Helmond, Venlo en Heerlen. Het is de bedoeling dat we in 2013 ons franchisebestand uitbreiden. Waar de drie franchisevestigingen zich zullen vestigen, is nog ni et bekend.” Het merk ondervindt de laatste paar jaar een toenemende prijsdruk in de modebranche. Samen met hun franchisenemers probeert Bandolera de concurrentie tegenstand te bieden. “We zoeken naar mensen met passie voor mode.”

Sluis Leder verkoopt via outlets

Sluis Leder opende in 2006 een winkel in Roermond binnen outletorganisatie MCArthur Glen. Vanuit deze winkel groeide het aantal outletvestigingen uit tot vier. In Nederland is er naast Roermond, een Sluis Leder outlet te vinden in Bataviastad in Lelystad. Het merk is ook in Oostenrijk neergestreken, met outletwinkels in Salzburg en Parndorf.

kleren maken de ondernemer
* = totaal aantal vestigingen in Nederland en tussen haakjes aantal franchisevestigingen
nb = niet bekend