Kinderspel wordt werkelijkheid

Laatst vond ze een tekening terug van zichzelf als zesjarige, waarop ze met haar zus parfumwinkeltje speelt. De liefde voor het cosmeticavak zat er al vroeg in. Toch duurde het nog 35 jaar voordat Paulien Ruiter als ondernemer haar eigen Pour Vous-winkel in Amsterdam startte. In die tussentijd maakte ze als algemeen directeur van Pour Vous de nodige ups & downs mee, resulterend in de verkoop van de formule aan uitgerekend A.S. Watson, eigenaar van het filiaalbedrijf ICI PARIS XL.

De echte professionele start in de cosmeticabranche was als receptionist bij leverancier Lancaster, het bedrijf waar haar vader directeur was. Paulien: “Ik raakte als student zwanger en ik moest van mijn ouders gaan werken naast mijn studie. Hun letterlijke woorden waren: ‘We zullen je altijd helpen maar jij moet ook je verantwoordelijkheid nemen’. Daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor. Later deed ik bij Lancaster marketing en sales voor het merk Coty, tot de Verenigde Parfumeurs me vroegen om voor ze te komen werken.” 

De Verenigde Parfumeurs vormden destijds een afsplitsing van Pour Vous, een groep parfumeriezaken die gezamenlijk hun marketing organiseerden via het magazine Pour Vous. Paulien: “Ik had nooit begrepen waarom zij niet samen door één deur konden. Er bleek een hoop oud zeer te zitten. Toen heb ik als jong meisje – ik was echt nog een groen blaadje tussen allemaal oudere ondernemers – geroepen: ‘Mag ik nu eens gaan uitzoeken wat het voordeel voor u is om samen te werken?’ Daar konden ze geen nee tegen zeggen. Uiteindelijk realiseerden we de fusie Verenigde Parfumeurs-Pour Vous.” Paulien zou eigenlijk onder de toenmalige directeur van de nieuwe organisatie gaan werken maar ze werd – 24 jaar oud – zelf voor die functie gevraagd. 

Kortingen

ICI PARIS XL bestond nog niet en in de cosmeticabranche groeiden de bomen tot in de hemel. “Kortingen, daar deden we niet aan”, vertelt Paulien. “Ik vind nu wel dat de illusie een beetje uit het vak is verdwenen door die kortingen.” De Pour Vous-winkels kregen het zwaar toen de discount zijn intrede deed in de cosmeticabranche. “Onze winkels hadden moeite het hoofd boven water te houden”, zegt ze. “De sfeer werd steeds grimmiger; we konden wel kortingen geven maar uiteindelijk hielden wij onder aan de streep minder over dan het grootwinkelbedrijf. We móesten iets aan die inkoopkant doen.” Daarover bereikten de parfumeurs echter moeilijk overeenstemming. Paulien: “We hadden al veel voor elkaar gekregen bij de leveranciers maar een aantal eigenwijze kikkers – wat ondernemers nu eenmaal zijn en wat ik als geen ander begrijp – wilden het op hún manier doen. Voor korting moet je echter volume maken. Die discussie kwamen we niet zo makkelijk uit.”

Franchise

Paulien besloot naar Douglas te stappen. Samen met de organisatie werkte ze een heel franchiseconcept uit maar uiteindelijk wilde Douglas niet met alle ondernemers in zee. Drie jaar geleden wilde A.S. Watson het wel kopen. “Zij wilden de prijs betalen die wij ervoor vroegen en alle ondernemers mochten mee maar de voorwaarde was dat ik ook meekwam.” Paulien verhuisde naar het hoofdkantoor van A.S. Watson in Renswoude, maar realiseerde zich al snel dat ze niet op haar plek zat. “Ik had veel zin om te beginnen maar ik vond het ongelooflijk moeilijk om in zo’n matrixorganisatie te werken. Ik ben iemand van ‘Vandaag bedenken en vandaag uitvoeren’ en dat kon niet. Ik werd daar ongelukkig van en wilde stoppen. Maar mijn vader zei: ‘Je gaat pas weg als je het naar je zin hebt, eerder niet’. Ik besloot om in de pas te gaan lopen, waarna de dingen vanzelf gingen en mijn eigen kwaliteiten bovenkwamen.”

Na de afgesproken twee jaar vond ze het echter mooi geweest en zegde ze haar baan op. “Met oprecht pijn in mijn hart nam ik afscheid van mijn collega’s”, zegt ze. “En toen werd ik gevraagd door Harko Ophof, eigenaar van Pour Vous Leidsestraat. Hij kampte met gezondheidsproblemen en wilde de winkel samendoen. Zo heb ik mij voor 50 procent ingekocht in de zaak.” Haar A.S. Watson-periode beschouwt ze als een “onmisbare leerschool voor mijn ondernemerschap.”

Overtuigd

Eindelijk ondernemer met een ‘parfumwinkeltje’, hoewel winkeltje: Pour Vous Leidsestraat is bijna een continubedrijf, het hele jaar door zeven dagen in de week open - behalve op Koningsdag - met veertig medewerkers. Het voelde goed dat het Pour Vous was, vond ze. “Ik heb samen met A.S. Watson het nieuwe concept ontwikkeld, niet wetende dat dit mijn finale project zou worden. En ik ben wel zó overtuigd van het concept dat het logisch is dat ik voor Pour Vous koos. Maar ik moet zeggen: een Albert Heijn had ik ook leuk gevonden.”

Ongeduldig

Wat zijn haar valkuilen? “Ik ben ongeduldig”, antwoordt ze. “Dat heb je nodig als ondernemer maar bij mij had alles gisteren moeten gebeuren. Ik heb geleerd niet meteen te gaan hollen maar eerst even na te denken.”

Het ondernemerschap bevalt haar “ongelooflijk goed”: “De dag loopt nooit exact zoals gepland en dat is prima. Ik zie nog steeds uitdagingen: andere productgroepen, meer winkels erbij. Het is niet makkelijk maar tegelijkertijd, als ik zie waar ik nu sta met mijn team, voel ik me trots. Vorige maand hadden we een teamuitje met partners en kinderen erbij, ruim zestig man. Hoe geweldig is dat?”, aldus Paulien.  

Minibio

Naam: Paulien Ruiter
Leeftijd: 42
Formule: Pour Vous
Gestart als franchisenemer: 1 december 2015
Aantal medewerkers: 40
Gezinssituatie: getrouwd, 1 zoon (10) en 1 dochter (22)
Hiervoor werkzaam als: algemeen directeur Pour Vous
Hobby’s: skiën, films kijken en uit eten gaan
Mijn tip voor starters: “Overdenk alles goed, wees niet te impulsief maar wees ook niet bang om knopen door te hakken.”

 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook