Jonge ondernemer oogst sympathie, en klanten

Romée Lenting (22) was pas twintig jaar toen ze haar samenwerkingscontract bij Primera tekende. Maar ze was goed voorbereid. Want ze werkte al vijf jaar bij een Primera in haar woonplaats Enschede. Eerst als vakantiekracht en na haar school fulltime. “Ik had al langere tijd de wens om zelfstandig onderneemster te worden”, vertelt ze. Toen kwam voor haar de mogelijkheid om Primera Helmerhoek over te nemen en deze kans greep ze met beide handen aan.

“Dit is voor mij een zeer goede keus geweest”, stelt ze vast. “Als het zou kunnen, zou ik in de toekomst graag een tweede winkel erbij willen hebben.”
Maar nu is het vooral zaak om de coronacrisis goed door te komen. Hoewel, crisis was het bij Romée niet. Ze zag door corona wel een duidelijke verandering in het koopgedrag van haar klanten. “We verkochten veel meer wenskaarten, tijdschriften, boeken, kantoorartikelen en educatieve boeken voor kinderen.” Ze zag ook een grote toename in postpakketten, doordat consumenten veel meer online gingen bestellen. Cadeaukaarten en gifts liepen terug in omzet. “Want niemand vierde nog een verjaardag.”

Ze merkt dat haar winkel als buurtwinkel zeer relevant is geworden in tijden van corona. “Wij als Primera zijn altijd handig in de buurt. Dat is een geluk. De mensen gaan in deze tijd sneller in de wijk een boodschap doen dan in de stad.”

Acties voor ouderen

Veel steun kreeg ze vanuit het hoofdkantoor van Primera. En niet alleen vanwege alle hulpmiddelen en uitleg van de steeds veranderende regels. “Primera was ook heel erg persoonlijk betrokken. In het begin van de pandemie werd ik twee keer in de week gebeld om te vragen hoe het met me ging en wat ik nodig had.”

Ze runt de zaak met de hulp van haar moeder en nog een medewerkster. Het drietal woont ook in de wijk Helmerhoek en voelt zich zeer betrokken bij de lokale gemeenschap. 

De Facebookpagina van de winkel dient daarbij als een belangrijk communicatiemiddel en het bleek ook een podium dat, als onbedoeld bijeffect, nieuwe klanten opleverde. De acties van Romée om bij zorginstellingen tijdschriften, chocola en puzzelboekjes gratis af te leveren kregen veel sympathie en deden bezoekers van de Facebookpagina besluiten haar winkel op te zoeken. Ook bracht ze een keer vijfhonderd zaterdagkranten bij een verzorgingshuis. “Dat was toen de zorginstellingen helemaal dicht moesten. Dat ging ons zó aan het hart. We moesten iets doen.”

Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook