Internet of Everything komt eraan

Zorg op afstand, paspoppen die communiceren met passerende klanten en de koffieautomaat op kantoor die via internet doorgeeft of de bonen moeten worden aangevuld. Internet of Things (IoT) verandert de maatschappij, verandert de retail- en franchisewereld. “De winst zit hem in het ontsluiten van data.”

“Technologie stelt ons in staat om werkelijk alles met internet te verbinden. Nu nog zijn dat zo’n twee miljard dingen, de voorspelling is dat dit er in 2020 vijftig miljard zijn”, vertelt Jasper Snijder, directeur New Business van KPN tijdens de workshop ‘Internet of Everything’ van FranchiseLine, waaraan diverse franchiseorganisaties recent deelnamen. De wereld van dingen die ‘online’ zijn, ook wel IoT genoemd, zorgt in de retailwereld voor efficiency, voor verbetering van de klantbeleving en voor hogere productiviteit van medewerkers. “Zo kunnen kritische bedrijfsprocessen beter worden gecontroleerd, worden meer bruikbare gegevens verzameld en is een meer klantvriendelijke dienstverlening mogelijk”, weet Snijder. Maar volgens hem zegt alleen de verbinding met internet niets. “Het gaat erom dat de data wordt ontsloten, daar zit de winst.” Mensenwerk in de ogen van Snijder. “De mens is de sleutel voor het toevoegen van de juiste waarden, immers je kunt nog wel zoveel data hebben, het gaat erom wat je ermee doet en hoe je het uiteindelijk inzet. We noemen dit Internet of Everything (IoE).”

Verhuur

IoE wordt al toegepast in diverse sectoren, bijvoorbeeld in de supermarktwereld. “Welke route legt men nu af in de winkel en hoe lang staat de gemiddelde consument voor het schap. Door het winkelmandje te voorzien van radio-frequency identification tags (RFID-tags) wordt het in kaart gebracht en kunnen winkeliers producten en productaanbiedingen op de perfecte plek in de winkel presenteren”, vertelt Snijder. RFID-tags zijn ook heel goed toepasbaar voor verhuurbedrijven. “Door het materiaal te voorzien van tags en deze op belangrijke plaatsen in het verhuur- en opslagproces te scannen, krijgen ondernemingen met RFID beter inzicht in de locatie van hun actuele materiaalvoorraad. Hierdoor kan de verbruiksintensiteit sterk omhoog en zien ze daarnaast ook precies welk materiaal zich waar bevindt. Bovendien helpt het tegen diefstal. Gaat materiaal bijvoorbeeld ongewenst de grens over, als gebruikers het proberen te ontvreemden, krijgt de verhuurder meteen een melding.”

Mondjesmaat

De deelnemers van de workshop zien de voordelen, al passen ze in hun eigen organisatie IoE nog maar mondjesmaat toe. “Contactloos betalen, ook een voorbeeld van IoT, hebben wij omarmd. Dat is één, maar het is ook altijd een afweging maken tussen de kosten en de baten. Het moet ons wel iets opleveren”, zegt één van de deelnemers, die werkt bij een groot cateringbedrijf. Hij ziet voordelen in bijvoorbeeld koffieautomaten die via internet doorgeven of de bonen moeten worden aangevuld. “Dat is heel efficiënt en voorkomt lege automaten en dus ontevreden gebruikers.” Een ander ziet ook de voordelen van IoT in zijn praktijk. “Wat is de actuele stand van zaken van een klant waar je over een uur op bezoek moet? Via allerlei kanalen, zoals social media, worden alle berichten jouw kant op gestuurd en deze kunnen meteen onderdeel uitmaken van een actueel accountplan. Ideaal.” Weer een andere deelnemer van een bekende en grote Nederlandse winkelorganisatie denkt dat het voor hen minder zinvol is om winkelmandjes te taggen en looppatronen van consumenten in kaart te brengen. “Daarvoor zijn onze winkels te klein.” Hij ziet onder meer veel in diefstalpreventie via RFID.

Beleving

Functioneel, maar IoE zorgt ook voor extra beleving. Paspoppen die communiceren. Het klinkt futuristisch, maar diverse retailers passen het al toe. De paspoppen zijn voorzien van beacontechnologie. Met deze technologie is het mogelijk om via bluetooth een bericht te sturen naar de smartphone met daarop een app van de winkel van passerende consumenten binnen een straal van vijftig meter. De berichten die met deze beacontechnologie worden verstuurd bevatten nuttige informatie voor consumenten, zoals gegevens over de kleren en accessoires die de paspoppen dragen, de prijs, waar de artikelen zich in de winkel bevinden. Daarnaast ontvangt de consument een link naar de website om de artikelen direct aan te schaffen. De voordelen voor retailers zijn groot. Denk aan inzicht in de winkelgewoonten van klanten: hoe vaak bezoekt de klant de winkel, bij welke afdeling kopen ze het meest en op welke aanbiedingen gaan ze af? Hieruit kan ook worden afgeleid hoe de winkel het beste kan worden ingedeeld, zodat klanten de service krijgen die ze verwachten. Deze en andere ontwikkelingen van IoE passen volgens Snijder volledig bij de ontwikkeling van de retail- en franchisewereld in Nederland. “Er wordt steeds meer online gekocht, mensen gaan naar de winkel en naar de winkelstad voor beleving. Ze willen worden vermaakt, een spiegel die de klant op zijn uiterlijke kenmerken meteen kledingadvies geeft past ook volledig in dat beeld. De mogelijkheden zijn eindeloos, IoT en IoE verandert veel, in de maatschappij en in de retailwereld.”

RDM Campus

De workshop ‘Internet of Everything’ van KPN werd gehouden in het RDM Makerspace dat is gevestigd op RDM Campus. RDM Campus is een locatie voor onderwijs, bedrijven en evenementen op de oude werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) in Heijplaat, midden in de Rotterdamse Stadshavens. Onder het motto Research, Design & Manufacturing werken onderwijs en bedrijven hier samen aan duurzame en innovatieve oplossingen op het gebied van bouwen, mobiliteit en energie. RDM Campus is een samenwerking tussen Albeda College, Hogeschool Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam.