Interne opleiding levert succesvolle franchisenemers

Het leven lacht Bakker Bart weer toe. Er gaat een frisse wind door de formule en dit creëert eenheid, nog meer gastvrijheid en een meer ambachtelijke uitstraling. Intern opgeleide ondernemers geven vorm aan Bakker Bart 2.0, zoals Martijn Donkers in Gorinchem.

“Onze succesformule is continu in beweging en met Bakker Bart 2.0 weten we weer een mooie slag te maken naar de toekomst en dat zie je terug aan de omzetten”, vertelt Rob Nibbeling van Bart’s Retail. “We openen op mooie strategische locaties nieuwe winkels. Vorig jaar in Enschede, dit jaar in Emmen en in Nieuwegein en volgend jaar hebben we als doelstelling om vier tot vijf winkels te openen. We hebben de volgende slag naar voren genomen.”

Hij begeleidt namens het hoofdkantoor aankomende franchisenemers. Dat deed hij ook bij Martijn Donkers, die inmiddels de Bakker Bart-winkel in het centrum van Gorinchem drijft. In de bakkerij op de eerste verdieping overlegt franchisenemer Donkers met zijn vakexpert op bakkersgebied. “Deze vakexpert gaat hetzelfde traject tegemoet als Martijn”, merkt Nibbeling op. “Dat is een weloverwogen stap. Deze mensen zijn helemaal thuis in de materie. Ze weten exact wat Bakker Bart is en wat er wordt verwacht van franchisenemers bij Bakker Bart. Het zijn ook franchisenemers die sneller resultaat behalen, aangezien zij weten hoe ze de kosten op niveau moeten houden en de producten door en door kennen.” 

Natuurproduct

Martijn Donkers kan zich helemaal vinden in dat verhaal. “Het ambacht maakt het verschil. Iedere dag beginnen we rond half zes ’s ochtends en bakken dan meer dan vierentwintig verschillende soorten groot brood, klein brood en vele soorten bakkerslekkernijen.” Dat vergt kunde en planning. Het vereist ook improvisatievermogen, want ‘niets dat rijst heeft een automatisme’. “We hebben te maken met een natuurproduct, waarbij je altijd dezelfde kwaliteit nastreeft. Daar moet je dus op inspelen.”

Hij kwam bij Bakker Bart goed beslagen ten ijs met zijn ervaring bij verschillende ambachtelijke bakkerijen. Nadat hij zich het bakkersvak eigen had gemaakt, raakte hij meer geïnteresseerd in de winkelkant. Hij kwam met Bakker Bart in contact met als doel een eigen zaak te starten. Maar al snel  ontdekte hij dat je om franchisenemer te worden nog wel het een en ander moet leren. 

Hij werd eerst bedrijfsleider bij een eigen vestiging van Bakker Bart. “Dat was een springplank naar het ondernemerschap. Je komt jezelf dan een paar keer tegen. Ik leerde bijvoorbeeld zorgvuldig communiceren met het personeel en bewust omgaan met de kosten.” Nibbeling: “Hij maakte kennis met de bedrijfsexploitatie en de vertaling naar de praktijk.” 

Gastvrijheid

Dat kennismaken met het ondernemerschap deed hij circa drie jaar in verschillende winkels. Daarna werd hij vakexpert op bakkerijgebied en ging hij franchisenemers coachen en adviseren. Het was de laatste stap naar het ondernemerschap. “Vakexperts zijn altijd potentiële franchisenemers”, licht Rob Nibbeling toe. 

Hij noemt Donkers een exponent van een nieuwe lichting die Bakker Bart 2.0 vorm moet geven. Een formule met een nieuwe huisstijl en een meer ambachtelijke uitstraling. De afgelopen twee jaar zijn er tien franchisenemers begonnen die eenzelfde traject hebben afgelegd. “In die winkels zie je een bovengemiddelde omzetgroei en bedrijfsresultaat.”

In september zijn elf talenten gestart met het zogeheten TOPtraject (Talenten Ontwikkel Programma) van anderhalf jaar. Als dit traject succesvol is afgerond, staat de weg naar het ondernemerschap open. Ondertussen is dan weer een nieuwe groep op weg. “Zo zorgen we voor een kweekvijver met potentiële franchisenemers.”

Bakker Bart zoekt ondernemers, niet per se bakkers. “Het bakkersvak leren ze tijdens zes intensieve weken in ons opleidingscentrum in Dronten. De commerciële kracht vinden wij het belangrijkst. Het zien van kansen in de markt, de consument op straat opzoeken en gastvrijheid bieden. Als Bakker Bart-franchisenemer moet je van mensen houden.”

Verwennerij

Dat laatste wordt steeds belangrijker, merkt ook Martijn Donkers. “Overal worden bakkerijproducten verkocht. We moeten dus iets extra’s bieden om de mensen naar onze winkel te trekken. Met kwaliteit en naamsbekendheid. En vooral met verwennerij, onze heerlijke bakkerslekkernijen.”

Hij wil zijn klanten het gevoel geven dat ze echt welkom zijn. Dat doet hij door veel op de winkelvloer te staan en extra aandacht te schenken aan zijn klanten. Met een gesprekje, een herkenning en bediening aan tafel. “Dat waarderen de mensen enorm.” 

In zijn ‘topteam’ heeft zijn vrouw Manon zich ontwikkeld tot een belangrijke schakel. “Een rechterhand in de winkel leek mij prettig. Inmiddels neemt ze niet alleen alle randzaken bij me weg, maar staat zij er ook als een ondernemer en sparringpartner.”

Martijn Donkers komt uit het 25 kilometer verderop gelegen Hedel en doet er veel aan om zich te nestelen in de Gorinchemse gemeenschap. Hij zocht de lokale media rond de opening en staat vooraan bij winkeliersevenementen. Zo organiseerde hij samen met de kaasboer en de slijterij een proeverij. En hij plaatst filmpjes op Facebook waarop ook duidelijk wordt gemaakt dat er bij Bakker Bart iedere dag vers brood, broodjes en bakkerslekkernijen worden gebakken. 

Maar bovenal stuurt hij in zijn winkel op klantvriendelijkheid. “De klant heeft altijd gelijk”, is zijn credo. Door die gastvrije benadering én zijn lokale betrokkenheid ziet hij ‘de gunfactor’ gestalte krijgen en zijn omzet stijgen, met maar liefst tien procent sinds de start in mei dit jaar.