Inspiratie tanken en netwerken

De tweede inspiratiedag voor franchisegevers, het Franchise+ Event, op 22 november jongstleden trok 165 deelnemers van 117 verschillende organisaties. In de volle zalen van De Kooi in Bunschoten-Spakenburg wisselden zij tips en ervaringen uit, deden mee aan de workshops en luisterden geïnteresseerd naar het herkenbare verhaal van een franchisenemer. 

Hans Geveling is een van de succesvolste franchisenemers van het land met vijftien vestigingen van Albert Heijn. En de zestiende zit er aan te komen, verklapte hij aan interviewster Marjolein Boshuizen. 

In 1981 ging hij in op het verzoek van Albert Heijn om te gaan franchisen met zijn buurtsuper in het Gelderse Gendt. Hij dacht er goed over na voordat hij de veertigste franchisenemer van deze formule werd. Toen bleek dat andere franchisenemers alle tijd voor hem hadden wanneer hij op bezoek kwam, gaf dat de doorslag. “Ik zag een professionele en transparante organisatie, de beste formule voor mij. En dat is het nog steeds.”

De expansie verliep geleidelijk. Van de eerste naar de tweede vestiging was lastiger dan van twee naar drie. En vanaf de vierde supermarkt begon hij af en toe de binding met de klanten en de vestigingsplaats te missen. Maar de lokale insteek blijft hij toepassen: lokale marketing, medewerkers die zo dicht mogelijk bij de winkel wonen, een winkel die past in de omgeving qua uitstraling en streekgebonden producten in de schappen.   

E-commerce

Naast de lokale betrokkenheid is ‘beter zijn dan gemiddeld’ een van zijn kernwaardes. Maar hoe doe je dat met 2.000 medewerkers, wilde Boshuizen weten. “Gemiddeld is een naar woord”, antwoordde Geveling. “Daar moet je niet tevreden mee zijn. Ik rust niet voordat een winkel weer beter presteert dan gemiddeld.” Hij houdt de prestaties in de gaten door te benchmarken, ook met andere winkels van Albert Heijn.

Een ondernemer dient volgens hem over een aantal eigenschappen te beschikken om goed te presteren. Optimisme, is er een van. Maar ook een lange adem en creativiteit. “Het kan altijd, al zegt iedereen dat het niet kan. Ik ga dan stampvoeten.” Daarnaast laat hij zich vooral leiden door zijn gevoel en vertrouwen, in een project en in de mensen met wie hij samenwerkt. “Ik heb nooit gerekend.” Tot slot moet je volgens hem ook kunnen accepteren dat niet alles lukt. “Dat moet je achter je kunnen laten. Ik heb ook wel eens een supermarkt door moeten verkopen.”

Zijn managers zijn de baas in de winkel, hij fungeert meer als een ondersteunende factor, als een franchisegever. Maar dan eentje ‘vanuit het hart’. Ze maken met dat hele team regelmatig uitstapjes. “Ik weet niet eens wat dat kost, maar wel wat het oplevert.”

Gevraagd naar zijn toekomstplannen, hoeft hij nauwelijks na te denken. “Groei is altijd onderdeel van het ondernemerschap. Ik kijk altijd waar kansen liggen en blijf gefocust op ontwikkelingen.” Zoals e-commerce. Omarmen, vindt hij, en niet als concurrentie zien. “We moeten de consumenten tevreden stellen en als franchisegever en franchisenemers zoeken naar het gemeenschappelijk belang. We zijn ook in gesprek met Albert Heijn over de internetverkoop. Het is de bedoeling dat ook ik blij word met de bezorgbusjes van AH.nl.” 

Borrel

Een warm applaus van de franchisegevers valt de ervaren ondernemer ten deel, voordat ze zich verplaatsen naar een van de workshops. Arjen Maarse van Specsavers vond het ‘een goed verhaal’ en de interviewvorm viel ook bij hem in de smaak. Hij was vorig jaar ook bij het Franchise+ Event en had toen de nodige afspraken gemaakt voor in de pauzes en tijdens de borrel. Dit keer ziet hij wel wat er op zijn pad komt. “Als je maar een of twee ideeën uit zo’n dag haalt, is het al goed”, merkt hij op.

De workshops gingen over uiteenlopende onderwerpen: het vinden, binden en boeien van personeel, multi-unit franchising, conversie creëren op lokaal niveau, instore beleving op maat, mystery shopping, ontzorging van ondernemers, milieuvriendelijke bezorging, de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) en ‘haal het maximale uit je formule: start bij de ondernemer’.  

Recruiter Mieke Cobben van New York Pizza benut de pauze om wat ervaringen uit te wisselen. “Ik krijg energie van zo’n evenement”, verklaart ze. “De onderwerpen die worden aangesneden triggeren mij om die zelf ook toe te gaan passen.” 

Grote glimlach

Frans Rijperman bezoekt het evenement voor het eerst. Hij is nog niet zo lang werkzaam als accountmanager voor GlasGarage, een autoruithersteller met meer dan honderd vestigingen in Nederland. In de startblokken voor zijn derde en laatste workshop kijkt hij vast terug. Hij vond het verhaal over Albert Heijn ‘herkenbaar’, vooral wat betreft de lokale betrokkenheid en het benutten van kansen. Verder deed hij veel nieuwe ideeën op en zette de uiteenzetting over de RI&E hem aan het denken. Hoe zit dat eigenlijk in onze vestigingen? 

Tijdens de lunch en in de pauzes raakte hij met andere ondernemers in gesprek. “Dan leer je van elkaar. Want we doen allemaal aan franchise, maar in totaal verschillende werelden.”

De franchisegevers keerden na een goedgevulde middag voldaan huiswaarts. “Zo’n event is zinvol”, vond ook de doorgewinterde franchiseman Theo de Wit, momenteel druk met Regbat (het regenereren van accu’s en batterijen). “Het is goed om regelmatig naar dit soort dingen te gaan. Want je weet niet wat je gaat vinden, maar als je thuiskomt, heb je iets gevonden.” In de workshops deed hij veel praktische tips op. Hans Tietema van Kaldi koffie & thee liep met een grote glimlach rond. Het enthousiasme bij de workshops viel hem op. “En daar word je zelf ook enthousiast van.”

De derde kernwaarde van Hans Geveling zit vervat in zijn stichting voor goede doelen. Daarover vertelt hij meer in een apart artikel in dit magazine.