“Ik sprong gewoon lekker het diepe in”

Na vijftien jaar in de supermarktwereld te hebben gewerkt, werd het tijd voor iets anders, iets voor zichzelf, vond Henk Meetsma. Op het Spaanse strand kreeg hij inspiratie: hij wilde iets in de koffie gaan doen, maar niet in een winkel. Vanaf zijn vakantieadres mailde hij de formule Fortune Coffee om meer informatie en diezelfde middag werd hij gebeld. Of hij overmorgen langs kon komen.

Dat ‘iets voor zichzelf’ kwam niet uit de lucht vallen, vertelt Henk Meetsma. “Mijn vader had een rijdende winkel, verkocht diepvriesproducten huis-aan-huis en exploiteerde een zalencentrum – die had echt een ondernemersdrive. En mijn oom had een eigen supermarkt. Daardoor kwam de supermarkt voor mij al vroeg om de hoek kijken.” Vanaf zijn 18e werkte Henk in de supermarkt, waarvan de laatste 8 jaar als manager. Toen nam hij twee stappen tegelijk: hij begon voor zichzelf en verliet de supermarktbranche. Hij koos voor de formule Fortune Coffee. “Ik had geen ervaring met business-to-business, ik sprong gewoon lekker het diepe in”, zegt hij. “De supermarkt zou vrij makkelijk geweest zijn, die keuzes waren er genoeg. Alleen: onbewust zat koffie altijd al een beetje in me. Ik hou van lekkere koffie en was er altijd mee bezig. Op een gegeven moment lag ik in Spanje op het strand met een goede bak koffie. En ik dacht ineens: daar moet ik wat mee doen.”

Ongedwongen

Hij ging op zoek naar de mogelijkheden van franchisen met koffie. “Je kunt een winkel of horecapunt openen, maar ik wilde echt grenzen verleggen. In de winkel komen klanten naar je toe, dat is een andere beleving dan naar de bedrijven toe gaan en ze klant zien te maken. Die uitdaging zocht ik.”
Vanaf het strand in Spanje vroeg hij bij Fortune Coffee meteen informatie aan. “Ik werd diezelfde middag gelijk gebeld, dat beviel me wel. Ze wilden snel een oriënterend gesprek. Of ik overmorgen kon. Dat was lastig, legde ik uit, ik zat in Spanje. Maar eenmaal terug in Nederland ging ik meteen op afspraak. De sfeer die daar hing en hangt: ongedwongen, heel normaal, vriendelijk – dat heb ik nog nooit ergens meegemaakt. Er was gelijk een goed gevoel aan beide kanten en ik ben niet meer bij andere formules langs geweest.” Enkele maanden na dat eerste telefoontje startte Henk Meetsma zijn eigen Fortune Coffee-vestiging voor de regio Zaanstreek-Waterland: op 1 november 2017. 

Ansichtkaart

Voordat het zover was, kreeg hij een 12-daagse introductietraining op het hoofdkantoor. Henk: “Er is ook een coachingstraject van de commercieel manager. Die gaat de eerste keren met je mee. Hij zag al gelijk: ‘Die Henk redt zich wel’. Ik had natuurlijk al commerciële ervaring, ik weet hoe ik met een klant mee moet denken.”
Ook voor de administratie kreeg hij in het begin ondersteuning, zegt hij. “En de accountant komt één keer per kwartaal langs en kijkt alles na. Die geeft tips over wat beter kan in de bedrijfsvoering.”
Als franchisenemer profiteert Henk van de marketingafdeling van Fortune Coffee. “Bij de opstart stuurden we alle potentiële klanten in mijn werkgebied een ansichtkaart met de groeten uit Zaanstreek-Waterland. Daarop stelde ik me voor. Die klanten zijn nagebeld en daar zijn veel verkoopafspraken uitgekomen. Het enige wat ik hoefde te doen, was bij de klanten langsgaan. Dat was een heel mooie opstart.”

Vriendin

Het ondernemen via franchise bevalt hem goed. “Je kunt de ervaringen met elkaar delen, je hebt een mooie marketingafdeling die je alleen nooit kunt hebben en die schaalvoordelen gelden ook voor inkoop en administratie. Vroeger stuurde ik 60 medewerkers aan, nu ben ik vaak alleen aan het werk. Dan is het fijn dat je kan sparren.”
Henk is nu een jaar bezig. “En het gaat fantastisch goed, dat had ik van tevoren niet durven dromen”, zegt hij. Hij is dan ook al volop bezig met de toekomst. “Het mooiste zou zijn als volgend jaar mijn vriendin ook mee kan doen in het bedrijf, zodat we kunnen uitbreiden.” Denkt hij ook aan een regio erbij? “Nee, dat is nog niet aan de orde”, zegt hij. “Mijn gebied heeft in totaal 16.000 potentiële klanten. Voordat ik die allemaal heb, zijn we wel weer even verder.” Binnen nu en 10 jaar wil hij er wel minimaal 2 medewerkers bij.

Vriesdroogkoffie

De groei houdt nog wel even aan, denkt Henk. “Koffie wordt steeds belangrijker. Mensen willen goede koffie. Wat in de horeca gebeurt, gebeurt ook in bedrijven. Bij iedere afspraak komt de koffiekeuze ter sprake. Vaak wil een klant betere koffie dan wat ze nu hebben. Sommige klanten willen per se bonen. Als je dan het verschil uitlegt en laat proeven dat ook vriesdroogkoffie lekker is, wint toch vaak de vriesdroogkoffie. Vanwege het gemak en de goede smaak. Dat is luisteren naar de vraag achter de vraag. Bedrijven geven klanten vaak wat ze willen, dat is makkelijk. Je kunt lekker verkopen en de klant is blij voor het moment. Maar als een klant zich niet realiseert dat hij werk heeft aan onderhoud, dan kan hij na een paar maanden minder blij zijn. Ik zoek de gulden middenweg. Ik wil dat de klant blij is met de koffie én met het apparaat.” 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook