Hoe verging het de kersverse ondernemers in lockdown?

Corona-update

Door de coronacrisis en de lockdown is het nodige veranderd, ook in de franchisewereld. Tijd dus om aan de franchisenemers te vragen hoe het hen is vergaan.

Tine Reinders

Bij Saar aan Huis leek de wereld eerst even stil te staan, vertelt Tine Reinders. Maar door haar kenmerkende hands-on-mentaliteit richtte ze zich juist op de mogelijkheden. “Bij sommige cliënten stokte inderdaad de dienstverlening of ging niet van start, maar er waren ook nieuwe en bestaande cliënten aan wie wij een alternatieve oplossing konden bieden. Ter vervanging van mantelzorgers die niet meer in staat waren te komen bijvoorbeeld.” Tine is blij dat ze een franchiseformule achter zich heeft, juist nu. “Ook aan elkaar als collega-franchisenemers hadden we veel. Dat wij-gevoel is er bij Saar aan Huis zeker!”

Kevin Mendes

Voor Kevin was het een stille tijd in zakelijk opzicht. Voor hem een mooie periode om te werken aan zijn visie en doel, vertelt hij. “Ik was vooral gefocust op mezelf verbeteren en mijn kennis verbreden. Ik heb nieuwe contacten gelegd in de vastgoed en de verhuur en me beziggehouden met de vraag hoe ik meer leads kan genereren. De lockdown was een goede periode om op mezelf te reflecteren”, aldus Kevin. Ook voor leuke dingen was er weer tijd: muziek maken, yoga en sport – voor zover mogelijk. 

Jaap Molenberg

Jaap Molenberg zit in de goede hoek: campers werden in de coronatijd nog populairder dan ze al waren, zegt hij. “Mensen zijn op zoek naar een andere manier van reizen. De verhuurmarkt is geëxplodeerd, maar er zijn ook veel mensen die hun eerste camper kopen. Je kunt er veilig mee reizen en je kunt ook veilig een land weer verlaten, anders dan als je met het vliegtuig reist.”

Het was niet meteen vanaf het begin zo druk, maar vanaf begin april barstte het los: “Ik zit de hele dag te bellen, mailtjes te beantwoorden en campers in te ruilen.” Hij verwacht meer rust in de zomervakantie, maar drukte daarna: “Veel mensen hebben een camper gekocht in een opwelling en die willen er na de zomer wel weer vanaf.”

Mathilde van der Weerd

Mathilde van De Pizzabakkers is de lockdown goed doorgekomen door snel te schakelen, vertelt ze. “Op 16 maart zijn we gestart met bezorgen via een lokaal bezorgplatform en inmiddels zit zelfs mijn eigen team op de fiets. In plaats van bediening aan tafel, brachten we het aan de deur. Door het ophalen en bezorgen hebben we onze omzet goed weten te behouden. Na aanvankelijk een paar dagen zorgen, gaf dit ’n supergoed gevoel. Dan merk je dat samen succes behalen echt fijn is.” Ze hebben met elkaar de organisatie zo goed “opgelijnd”, zegt ze, dat ze daarnaast zelfs een nieuw foodinitiatief – Falafellow – heeft kunnen starten. “Dat is goed gelukt, ik ben inmiddels op zoek naar een 2e locatie in Amsterdam”, aldus een drukke Mathilde. Verdere groei sluit ze niet uit.

Lees meer over: