Hoe aandacht Kwalitaria Vondelstraat laat floreren

De omzet van een cafetaria binnen 7 jaar verdrievoudigen. Kan dat? Ja, zo bewijst franchisenemer Mark Vester van Kwalitaria Vondelstraat in Alkmaar. Hij noemt ‘aandacht’ de belangrijkste reden van het succes. Aandacht voor je gasten én voor je medewerkers.

Mark Vester nam de Alkmaarse Kwalitaria-vestiging eind 2011 over. Daarvoor werkte hij onder meer in een Kwalitaria in Heemskerk (1 jaar, als bedrijfsleider) en een Kwalitaria in Haarlem (11 jaar). Mark: “Ik was bekend met de franchiseformule en wilde graag voor mezelf starten. Het loopt erg goed. De omzet is in 7 jaar verdrievoudigd. Maar dat ging niet vanzelf.”

Fijn starten als franchiser

Vooral de eerste jaren had Mark veel baat bij het franchiseconcept. “Hulp bij het opzetten van dingen, tips om beter op cijfers te sturen, altijd kunnen bellen met vragen…dat is echt fijn als je net voor jezelf bent gestart. Daarnaast beschikte ik direct over professionele marketinguitingen met prachtige productfoto’s. Dat voordeel heb je als ‘gewone’ starter niet.”

“Had kosten nooit kunnen dragen”

Mark nam zijn personeel op payrollbasis aan via Tentoo. “Ik had financieel nog niets opgebouwd en wilde zo min mogelijk risico lopen. In de beginjaren had ik de kosten van een zieke medewerker nooit zelf kunnen dragen. Nu misschien wel, maar vanwege de grote gemakken werk ik nog altijd met payrolling. Ik weet dat alles rondom de uitbetaling en administratie goed is geregeld en kan me volledig richten op mijn bedrijf.”

Kleine en grote investeringen

Bijna alle winst die Vester de afgelopen jaren maakte, herinvesteerde hij in zijn zaak. Nieuwe stoelen, tafels en parasols; een gloednieuwe bakwand om vele tientallen porties friet tegelijk te kunnen afbakken. Mark somt willekeurig wat kleine en grote investeringen op. Toch ziet hij deze moderniseringsslag niet als belangrijkste reden van zijn succes.

“Het extra stukje aandacht dat wij onze gasten met zijn allen geven, dáár draait het om”, zegt Mark. “Niets is belangrijker dan goed en gemotiveerd personeel. Daarom geef ik op mijn beurt ook extra aandacht aan hén.”

“Ik betaal bijvoorbeeld de opleiding van mijn werkleerlingen of vergoed hun scooterrijbewijs”, noemt Vester als voorbeelden. “Ik betrek mijn medewerkers ook zoveel mogelijk bij het bedrijf. Ik leg ze uit waarom ze iets moeten doen, laat de resultaten van hun inspanningen zien, vier successen met ze en bied doorgroeimogelijkheden.”

Extra aandacht

De aandacht van franchisenemers gaat misschien te vaak automatisch uit naar het product en de winkel. Vesters verhaal bewijst dat het loont om te starten met extra aandacht voor je gasten en je personeel. Waar hij die tijd vandaan haalt? “Besteed zoveel mogelijk randzaken uit, dan kun je zelf al je aandacht aan de juiste dingen besteden.

Voor meer informatie, klik hier