De Groot - grootsgedrukt.nl verzorgt en ontzorgt met drukwerk

In een tijd dat veel drukkerijen hinder ondervinden van verslechterde marktcondities, komt De Groot – grootsgedrukt.nl bovendrijven door een onderscheidende aanpak. Niet alleen het drukwerk, maar ook het totaalpakket aan service daaromheen wordt verzorgd voor de klant. Deze ontzorging wordt in toenemende mate uitgerold naar franchiseformules.

Het familiebedrijf De Groot – grootsgedrukt.nl, gelegen in de Alblasserwaard, begon ooit met het drukken van christelijke boeken en streekromans. Al snel groeide het bedrijf uit tot één van de grootste full-service drukkerijen van Nederland. Anno 2017 staat midden in de Zuid-Hollandse polder een modern multimediabedrijf met ruim 150 medewerkers.

Groeimarkt

Han Verkerk, sales manager bij De Groot – grootsgedrukt.nl, bedient momenteel een divers palet aan klanten in de Benelux. Dit varieert van lokale overheden tot reclamebureaus en van kleinere drukkerijen tot retail- en franchiseformules. Vooral in deze laatste doelgroep is sprake van toenemende interesse voor een leverancier die een breed pakket aan drukwerk kan verzorgen, aldus Verkerk. “Retail- en franchiseformules hebben niet altijd alle kennis in huis. Zij willen zich logischerwijs richten op hun core business, dus niet het drukwerk met al het geregel eromheen. Een fout in een drukbestand vergt vele controles en kost soms uren werk. Wij ontzorgen de franchisegevers en -nemers van opmaak tot levering. Maar ook ontwerpen we bijvoorbeeld promotiematerialen en huisstijlen voor bedrijven. Zodat onze klanten zich kunnen focussen op de zaken waar ze goed in zijn: de dienstverlening in de winkels optimaliseren en producten verkopen.”

Franchise en retail is duidelijk een groeimarkt voor De Groot - grootsgedrukt.nl. Bovendien is het een uitermate interessante markt vanwege de vaak landelijke dekking van formules met soms wel honderden vestigingen. Elke vestiging wordt daarbij op maat bediend. De Groot - grootsgedrukt.nl biedt bijvoorbeeld een persoonlijk portaal waarin de klant, per vestiging, templates kan inladen. Dat stelt een klant in staat een centrale marketing coördinatie te behouden, terwijl elke afzonderlijke vestiging eenvoudig zijn eigen kenmerkende gegevens kan inladen voor passend huisstijl drukwerk. Verschillende formules zijn al succesvol met de drukkerij in zee gegaan, waaronder Bruna, Jamin en MultiVlaai. 

Precisiewerk

In de afgelopen jaren ging het roer om bij De Groot – grootsgedrukt.nl. “We zijn van een interne benadering naar een volledig klantgerichte én marktgerichte benadering overgestapt. En dat moeten we ons constant blijven realiseren bij het bepalen van de juiste strategie. Want het gaat momenteel zo snel in deze markt”, stelt Verkerk. De Groot - grootsgedrukt.nl levert daarom ook allerlei softwareapplicaties en opmaaktools waarmee franchisenemers zelf gepersonaliseerde visitekaartjes of ander drukwerk kunnen opmaken.  

Inspelen op klantbehoeften en -wensen is volgens Verkerk essentieel om overeind te blijven als drukkerij. Hij voorspelt dat de enorme overcapaciteit in de markt ertoe zal leiden dat er over tien jaar nog geen honderd drukkerijen meer over zijn in Nederland. “Ik ben ervan overtuigd dat De Groot - grootsgedrukt.nl daar deel van uit maakt, want wij bieden een compleet pakket aan. Niet alleen in ons assortiment, maar met name in onze service. Met alleen drukken is het lastig om je als bedrijf te differentiëren van de concurrentie. Met het vergaren, afwerken, verpakken en verzenden is dit wel mogelijk. Er gaan soms wel vijftig verschillende producten in een doos. Dat gebeurt allemaal handmatig en is zeer arbeidsintensief precisiewerk. Dit is nog veel te complex voor machines.”  

Speciale pers

Als één van de weinige in Nederland drukt De Groot - grootsgedrukt.nl op alle formaten, ook op abri-formaat. Daar heeft het bedrijf een speciale grootformaat drukpers voor in huis. Vooral franchiseformules zijn voor hun billboards gecharmeerd van die mogelijkheid. Ook op dat gebied volgen de ontwikkelingen zich razendsnel op. De volgende uitdaging dient zich al weer aan: digitale billboards. Verkerk: “We kunnen deze rat race bijhouden door alles in eigen huis te drukken. Dat is uniek in Nederland. Zo zijn we onafhankelijk en houden we de regie en kunnen we snel schakelen. Zodra er moet worden uitbesteed, zitten we namelijk zelf niet meer aan de knoppen. En dat laatste is nodig om klanttevredenheid te garanderen.”

Ook Dick Hoekman, sinds 2011 freelance accountmanager bij De Groot - grootsgedrukt.nl, weet hier alles van. Hij beschikt over veertig jaar ervaring in de grafimedia branche en was tot 2008 zelfstandig ondernemer. “Het oplossingsgericht meedenken met een opdrachtgever is het mooiste aan dit vak. Soms is een gedrukte oplossing helemaal niet het beste alternatief. Dan breng ik met de klant creatieve ideeën en slimme technieken samen tot een passende digitale oplossing. Die werkwijze maakt het verschil en biedt veel voldoening”, stelt Hoekman.

Comfortzone

Zijn focus ligt op het ontzorgen van relaties in de retail- en franchisebranche, waarbij het brede scala aan producten en diensten van De Groot - grootsgedrukt.nl optimaal kan worden ingezet. “Of er nu sprake is van het toepassen van variabele data, personaliseren, verspreiden, voorraadbeheer, fulfillment of next-day leveringen; we kunnen op vrijwel alle vragen een passend en daadkrachtig antwoord geven. Ook door de combinatie van enerzijds onze webshop met het gestandaardiseerde drukwerkassortiment en anderzijds onze offline dienstverlening met maatwerkproducten, bieden we volop mogelijkheden om alle relaties optimaal te bedienen.”

Verkerk sluit af: “Franchise en retail wordt een steeds belangrijkere pijler in onze strategie. Samen met mijn team wil ik de 400 ketens bezoeken die Nederland rijk is en nodig ik iedereen met plezier uit voor een rondleiding door ons bedrijf in Goudriaan. Dan vertel ik hen ook dat De Groot - grootsgedrukt.nl bewust uit de prijzenoorlog is gestapt die zoveel collega’s de das omdoet. Wij hebben onze comfortzone verlaten door te gaan ontzorgen en dat betaalt zich uit.”