Groeiend Specsavers zoekt ervaren retailers

Een jaar geleden sprak optiekformule Specsavers grote ambities uit. Nu blijken die groeiplannen overtroffen en is er een nog sterkere behoefte aan nieuwe retailpartners. Deze ondernemers gaan samen met een ervaren opticien en Specsavers een partnerschap aan. Directeur Remko Berkel en drie retailpartners over die vruchtbare samenwerking in een structureel goede markt. 

Het tempo is opgeschroefd bij Specsavers. Vorig jaar was het streven nog dertig nieuwe winkels in drie jaar. Inmiddels zijn er tien geopend en staan er 25 op de planning voor de komende twee jaar. De 125ste vestiging in Nederland werd medio april geopend in Hoogezand. En ook hier ‘loopt het vanaf dag één’, vertelt Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland. “De mix van lage prijzen, hoge kwaliteit en gediplomeerde medewerkers slaat erg aan. Daarnaast doet de combinatie oog- en hoorzorg het goed. Eén van onze grootste prioriteiten is het aantrekken van de juiste opticiens, audiciens en retailpartners om onze groeiambitie door te trekken.”

Voor nieuwe retailpartners is het een interessant avontuur met beperkte risico’s, benadrukt hij. Dat komt door het Engelse partnerschapmodel, toch net een tikkeltje anders dan het vertrouwde franchise. In deze joint venture zijn de opticien, de retailpartner en Specsavers gezamenlijk aandeelhouder van de vestiging. De ondernemersrisico’s zijn dus verdeeld en de investering voor de starter is te overzien en tegen gunstige voorwaarden. 

Berkel: “Ons selectieproces is heel nauwkeurig. Wanneer wij besluiten met iemand in zee te gaan, geloven we er ook echt in. We zijn er dan van overtuigd dat de winkel goed gaat draaien en investeren daar graag in mee.”

Gedegen opleiding

De retailpartners krijgen ook een vaste maandelijkse managementfee, zodat een basisinkomen is veiliggesteld. Maar het blijven wel degelijk ondernemers en beslist geen filiaalmanagers. Want de hoogte van de winstuitkering en de boekwinst bij eventuele verkoop van de vestiging zijn afhankelijk van de prestaties van de retailpartner. “Je moet de drive hebben om te ondernemen en met klanten bezig te zijn. Het is echt retailen en niet op kantoor zitten.”

De eisen die aan kandidaten worden gesteld zijn best pittig, en daar worden geen concessies aan gedaan. De vooropleiding moet goed zijn en de aankomend ondernemer dient minimaal drie jaar ervaring te hebben in een leidinggevende functie in de retail. Slimme studenten zonder ervaring hoeven het niet te proberen. Veel succesvolle retailpartners blijken uit de telecombranche te komen, merkt Berkel. “Die mensen zijn goed opgeleid. Zo halen we pareltjes in huis.”
De nieuwkomers weten dat ze door de vergrijzing in een structureel goede markt terechtkomen. Ze krijgen een gedegen opleiding van een half jaar. Daarna kan de retailpartner rekenen op begeleiding vanuit het supportoffice van Specsavers  en zijn er diverse vervolgtrainingen en cursussen.

De formule heeft ook een eigen Academy in Utrecht. Als aanvulling op het reguliere onderwijsprogramma voor opticiens, maar ook voor winkelmedewerkers en toekomstige retailpartners. De trainingsfaciliteit in de Dutch Health Tech Academy omvat 520 vierkante meter en bestaat uit verschillende klaslokalen, oogmeetruimtes en een ingerichte winkel. Zo leren de mbo-studenten in een winkelomgeving het juiste advies te geven. Niet alleen aan medestudenten maar ook aan vrienden, familie en consumenten.  

Grote naamsbekendheid

Aan de missie van het in 1984 opgerichte Engelse familiebedrijf is anno 2017 nog niets veranderd: betaalbare en professionele oog- en hoorzorg voor iedereen. “En we zijn nog steeds een plat georganiseerd familiebedrijf, hierdoor is onze drang om veel winst te maken kleiner dan bij beursgenoteerde bedrijven.”

Het model legt de formule geen windeieren, Specsavers is de snelste groeier in de branche. “En dat laten we ook zien. Dankzij de dagelijkse televisiereclames is onze naamsbekendheid heel groot. De mensen kennen ons al wanneer we in een nieuwe plaats een winkel openen. Op dit moment wordt één op de vier brillen en hoortoestellen door ons verkocht, we willen graag verder groeien en uiteindelijk ook in Nederland marktleider worden. ”
Voor de uitbreiding zijn geschikte winkelpanden tegenwoordig betrekkelijk eenvoudig te vinden. De juiste mensen vinden, dat is cruciaal voor de groei, stelt Remko Berkel. Want het blijft mensenwerk, het bieden van oog-en hoorzorg. “We bieden verschillende diensten online aan, maar vooralsnog geen brillen. Wie online een bril koopt, krijgt een halfproduct, zonder professioneel oogonderzoek en het afpassen van de bril. Dat specialistische maatwerk kan alleen in de winkel plaatsvinden, speciaal voor die ene klant. Maar klanten realiseren zich dat soms niet.”   

Huib Terheggen is supertrots

Huib Terheggen (34) komt uit de eigen stal van Specsavers. In drie jaar werkte hij zich op van retailmanager tot retailpartner. Een half jaar geleden was het zover. Daarmee realiseerde hij een droom. Hij wilde altijd al iets voor zichzelf beginnen. 

Na een opleiding in de detailhandel en een periode in een winkel te hebben gewerkt, was de jonge Huib toe aan een nieuw avontuur. Hij werd voor een paar jaar beroepsmilitair bij de luchtmobiele brigade en leerde daar vooral leiding geven. Na de wereld te hebben gezien en alles wel zo’n beetje meegemaakt te hebben koos hij voor een terugkeer naar zijn roots, de detailhandel.

Via een oud-studiegenoot werd hij in contact gebracht met Specsavers. Daar werd hij met interne en externe cursussen en veel ervaring op de winkelvloer gevormd tot de retailpartner die hij nu is. Hij woont in Arnhem maar wilde graag vanaf nul beginnen zodat hij zelf zijn medewerkers kon uitkiezen en de winkel inrichten. Toen die optie in Maarssen voorbijkwam, greep hij zijn kans.

De voorlopige balans is die van ‘supertrots’, ‘boven verwachting’ en ‘één groot succes’. De samenwerking met de optiekpartner, de audiciën en het hoofdkantoor verloopt rimpelloos, zelf houdt hij zich voornamelijk bezig met managen en het coachen van zijn team. Negentig procent van de werktijd staat hij op de winkelvloer. Zijn hoofddoel: “De klanten met een glimlach de winkel zien verlaten.”

Patrick Brouwers gelooft in groei van optiek

Hij was al gepokt en gemazeld in de retail toen hij bij Specsavers binnenkwam. Na zijn hbo-opleiding retailmanagement werkte Patrick Brouwers (33) in diverse leidinggevende functies bij uiteenlopende bedrijven in Nederland. Tijdens zijn periode als accountmanager bij een marketingbedrijf kwam hij erachter dat het toch veel leuker was op de winkelvloer, ‘om er elke dag met het team en het assortiment het beste van te maken’. 

Daarnaast had hij minder goede ervaringen met de top-down benadering van een grote werkgever, waarin weinig ruimte was voor eigen inbreng van hem als afdelingsleider. Op zoek naar een branche die niet zo gevoelig is voor internetconcurrentie en een formule waarin ondernemers in grote mate zelfstandig functioneren, kwam hij bij Specsavers terecht.  Een gedegen inwerktraject (zo intensief was hij dat nog niet tegengekomen) van een jaar stoomde hem klaar om als retailpartner in Gorinchem te beginnen. De optiekpartner die daar al zeven jaar de winkel bestierde, snakte naar hulp. Met zijn commerciële invalshoek begon Brouwers sturing te geven in de winkelruimte en in te haken op lokale evenementen en gebeurtenissen. Met resultaat: “Toen ik een jaar geleden kwam werd er bijna geen winst gedraaid. Nu wel substantieel. Ik geloof heel erg in de optiek en mijn toegevoegde waarde.”

De marketing, het inkoopproces en de doorlopende trainingen vanuit het steunpunt van Specsavers in Huizen ervaart de ondernemer als een welkome ontzorging.   

Ondernemersnest inspireert Dennis The

Wijs geworden tijdens een commerciële hbo-studie en in verschillende managementfuncties bij winkels en bedrijven kwam Dennis The in de zomer van 2015 met Specsavers in gesprek. Dat smaakte direct naar meer. De laagdrempeligheid van de formule, de groeiende markt en de vrijheid en tegelijkertijd het beperkte risico voor de startende ondernemer spraken hem vooral aan. Tijdens het opleidingstraject kwam hij in ‘een nest met ondernemers’ met diverse achtergronden terecht. Dat voelde goed en werkte inspirerend. En hij leerde van anderen. “Leiderschap is universeel, maar iedere branche heeft een eigen taal.”

Hij leerde de taal van de optiek en keek bij winkels in Leiden, Utrecht en Nieuwegein in de keuken. Toen het moment daar was om zelf als retailpartner aan de slag te gaan, zocht hij ‘een winkel met uitdagingen’. Die mogelijkheid deed zich in januari 2016 voor, in de Utrechtse wijk Overvecht waar een eigen vestiging van Specsavers verlies draaide. Dennis The (37) kijkt nu terug op veertien winstgevende maanden.        

Hij heeft drie opticiens in dienst, waarvan er één de ambitie heeft om optiekpartner te worden. Een stap die hij toejuicht. Hij geniet van zijn ondernemersvrijheden. Zo organiseert hij in de rustige zomerperiode oogmetingen op straat en geeft hij om de drie maanden een bril cadeau aan een wijkbewoner die zo’n uitgave niet kan betalen. Daarnaast verbouwde hij met hulp van Specsavers  een kamer boven de winkel tot extra meetruimte. “Ze denken met je mee, waardoor je snel kunt groeien.”